قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / الازهر، پیشگام حمایت از انتفاضه سوم فلسطین/ محمد باقری

گزارش روز؛

الازهر، پیشگام حمایت از انتفاضه سوم فلسطین/ محمد باقری

اختصاصی شبکه اجتهاد: رد دیدار رسمی با مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا توسط دکتر احمد الطیب شیخ الازهر را می‌توان جزء اولین واکنش‌های جدی و مهم شخصیت‌های جهان اسلام نسبت به تصمیم ترامپ در به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی سرزمین‌های اشغالی دانست.

این واکنش سریع و به موقع نسبت به دفاع از فلسطین، اولین باری نیست که از سوی شیخ احمد الطیب رخ داده است و تاکنون از بیت‌المقدس، مسجدالاقصی و مقدسات اسلامی فلسطین دفاعی تمام قد داشته است. او که قرار بود دیدار دوجانبه‌ای با معاون ترامپ در ۲۰ دسامبر داشته باشد، در بیانیه‌ای آورد: چگونه می‌توانم با افرادی که حق و حقوق مسلمانان را پایمال و تاریخ را تحریف می‌کنند و مقدسات را زیر پا می‌گذارند، سر یک میز بنشینم. دونالد ترامپ مسئول شعله‌ور کردن نفرت در قلب مسلمانان و دوستداران صلح در جهان است.

گفت‌وگوی تلفنی شیخ الازهر با اسماعیل هنیه

او سپس در گفت‌و‌گوی تلفنی با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از مردم فلسطین و مبارزات آن‌ها در برابر اشغالگران صهیونیست حمایت و بر ضرورت تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس تاکید کرد.

از درخواست حمایت مالی تا برگزاری همایش جهانی

هیئت علمای بلندپایه الأزهر همچنین با ریاست احمد الطیب جلسه اضطرارى را براى رایزنى و بررسی درباره اقدام ترامپ در معرفى قدس به عنوان پایتخت اسرائیل تشکیل داد. این هیئت پس از نشست فوق‌العاده خواهان حمایت مالی از انتفاضه فلسطین به منظور حمایت از قدس شد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که عربیت قدس و هویت فلسطینی آن غیر قابل تغییر است.

در بیانیه‌ هیئت علمای بلندپایه الازهر آمده است: قطعنامه‌های سازمان ملل رژیم غاصب اسرائیل را ملزم می‌کند که دست به انجام اقداماتی برای تغییر وضعیت موجود نزند و دولت آمریکا باید بداند که این کشور یک امپراطوری نیست که بر دنیا حکومت و سرنوشت‌ ملت‌ها و حقوق و مقدسات آن‌ها را تعیین می‌کند.

این هیئت درباره تلاش‌های عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی قبل از خروج از سرزمین‌های عربی اشغال شده و تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف هشدار داده و از همه دولت‌ها و سازمان‌های عربی و اسلامی خواست که به وظایف خود در قبال قدس و فلسطین عمل کنند و تمام اقدامات سیاسی و قانونی لازم را به منظور ابطال تصمیماتی که برای فلسطین گرفته می‌شود، انجام دهند.

جلسه اضطرارى هیئت علماء الازهر به ریاست احمد الطیب شیخ الازهر

همچنین دفتر هیئت علمای بلند پایه الازهر اعلام کرد در تاریخ ۲۷ و ۲۸ دی ماه ۱۳۹۶ (۱۷ و ۱۸ ژانویه) همایشی را با عنوان «همایش جهانی یاری قدس» برگزار خواهد کرد. این همایش با مشارکت شورای حکمای مسلمین مصر برگزار می‌شود و الازهر از شخصیت‌های بزرگ دینی، فرهنگی و سیاسی مرتبط با این مسئله و همچنین رهبران دینی اسلامی، مسیحی و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مرتبط را به این همایش دعوت می‌کند.

گفته شده است، هدف الازهر از این همایش، رسیدن به تصمیمات و راه حل‌های عملی برای چالش‌های خطرناکی است که قبله اول، سومین حرم مسلمین و محل عروج حضرت خاتم المرسلین (ص) را تهدید می‌کند و هشدار نسبت به گسترش نفرت در میان ملت‌ها به سبب این تصمیمات ظالمانه و غیر انسانی است.

مسئله فلسطین در نماز جمعه، رسانه‌ها و کتب درسی مدارس

همچنین در گام بعدی، شورای علمای مسلمان وابسته به الازهر مصر تصمیم گرفت، مشکل دهه‌های متمادی فلسطین را در برنامه‌های درسی مدارس مختلف بگنجاند و از موسسه‌های مذهبی و آموزشی در کشورهای عربی و اسلامی خواست تا توجه کافی به موضوع فلسطین و قدس اشغالی داشته باشند.

این شورا تاکید کرده که مسئله قدس اشغالی باید از طریق برنامه‌های آموزشی، نماز جمعه و برنامه‌های رسانه‌ای برای آگاهی اذهان عمومی از این مسئله مهم پیگیری شود.

کمپین تحریم کالاهای آمریکایی و اسرائیلی

این اقدامات فقط به لغو دیدار رسمی، بیانیه‌ و تصمیمات شیوخ‌ و علمای الازهر ختم نشد تا جایی که «عباس شومان» قائم مقام شیخ الازهر مصر در صفحه فیس‌بوک خود از راه‌اندازی کمپین «تولیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی را تحریم کنید» خبر داد.

شومان در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که با وجود این تصمیم ترامپ که اهانت به احساسات همه مسلمانان است، دیگر شایسته نیست که هیچ مسلمان و حتی فرد مسیحی تولیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی را خریداری کند.

شومان همچنین در خطبه‌های نماز جمعه در مسجد الازهر تأکید کرده بود که قدس ملک شخصی ترامپ نیست که به صهیونیست‌ها اعطا کند و تصمیم به انتقال سفارت آمریکا به این شهر را بگیرد.

به آتش کشیدن پرچم رژیم صهیونیستی در دانشگاه الازهر

از دیگر سو، دانشجویان دانشگاه الازهر مصر علیه ترامپ رئیس جمهور آمریکا و رژیم صهیونیستی دست به تظاهرات زدند و پرچم رژیم صهیونیستی را در داخل دانشگاه الازهر به آتش کشیدند. تظاهرات کنندگان شعارهایی سر دادند که از جمله آن‌ها می‌توان به «بیت‌المقدس عربی است چه بخواهید چه نخواهید» و «تصمیم آمریکا ظالمانه است» اشاره کرد.

بدیهی است، بخشی از آینده قدس و مسئله فلسطین به فعالیت‌های مؤثر و اقدامات مسلمان و مجامع اسلامی و اصلاحی گره خورده است و پرواضح است آینده قدس به وسیله یک کشور یا یک رئیس‌جمهور تعیین نمی‌شود، بلکه آینده قدس را وفاداران به مسأله فلسطین تعیین می‌کند.

کلیک کنید: واکنش‌های مراجع شیعه در قبال مسئله قدس و سکوت مفتیان سعودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics