قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / الگوی مطلوب بانکداری اسلامی بر اساس مبانی اسلام و روش فقه نظام
الگوی مطلوب بانکداری اسلامی بر اساس مبانی اسلام و روش فقه نظام

تازه‌های نشر؛

الگوی مطلوب بانکداری اسلامی بر اساس مبانی اسلام و روش فقه نظام

کتاب جدید گروه اقتصاد پژوهشگاه فقه نظام با عنوان «الگوی مطلوب بانکداری اسلامی بر اساس مبانی اسلام و روش فقه نظام» به کوشش محمد مادرشاهی، کمیل قنبرزاده، سید ابراهیم صباغیان و مهدی اصغرزاده منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، یکی از بزرگ‌ترین بازدارنده‌های تحقق عدالت اقتصادی در جامعه، «انحصار سرمایه» است. اگر در جامعه‌ای، عمده سرمایه، در دستان شمار اندکی از افراد قرار گیرد، آن‌گاه طبیعی است که این افراد بر اقتصاد چیره شده و عموم افراد جامعه را به استثمار خویش در آورند؛ دقیقاً همان آفتی که تمدن غربی به شدت به آن دامن زده است.

در فرهنگ اسلامی، این امر به شدت مذموم بوده و قرآن مجید، مبارزه با انحصار سرمایه در دست عده اندکی به عنوان سرمایه داران کلان را از وظائف اصلی دولت اسلامی بر می‌شمارد. به همین دلیل اگر سیستم بانکداری در جهت تمرکز ثروت و انحصار آن در اختیار عده خاصی عمل نماید، اسلامی نخواهد بود، بلکه لازم است به گونه‌ای پول و سرمایه جامعه را به گردش در بیاورد که همه افراد جامعه به صورت عادلانه امکان بهره‌مندی از آن را بیابند.

«مدل عملیاتی بانکداری اسلامی بر اساس مبانی اسلام و روش فقه نظام»، گامی است در مسیر تحقق اهداف نظام اقتصادی اسلام و امید است بتواند بسیاری از مشکلات ناشی از ساختار کنونی نظام بانکداری را حل نماید و طبیعتاً تحقق آن به صورت آزمایشی و بازخورد گرفتن از نتایج آن، به تکمیل و تکامل آن می‌تواند کمک شایانی کند.

گفتنی است، چاپ اول «الگوی مطلوب بانکداری اسلامی بر اساس مبانی اسلام و روش فقه نظام» از سوی پژوهشگاه فقه نظام با همکاری مرکز نوآوری و تحقیقات اسلامی بانک پارسیان، بهار ۱۴۰۲ در ۹۲ صفحه از سوی نشر پکاه هفتم روانه بازار کتاب شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه اثر می‌توانند از طریق @f_nezzam در پیام‌رسان ایتا اقدام کنند و یا با شماره تلفن ۰۲۵۳۲۹۱۵۹۸۰ تماس حاصل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics