قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / امام به زکزاکی گفت: برو و در نیجریه، قرآن را تبلیغ کن/ برخلاف تصور، در اسلام رحمانی، کشتار بیشتری انجام می‌شود!
امام به زکزاکی گفت: برو و در نیجریه، قرآن را تبلیغ کن/ برخلاف تصور، در اسلام رحمانی، کشتار بیشتری انجام می‌شود!

در نشست «اندیشه‌ها و تبلیغ جهادی و ثمرات آن در عرصه بین‌الملل» مطرح شد:

امام به زکزاکی گفت: برو و در نیجریه، قرآن را تبلیغ کن/ برخلاف تصور، در اسلام رحمانی، کشتار بیشتری انجام می‌شود!

در جلسه مجمع جهانی که سران مذهبی کشورها حضور داشتند ریاست جمهوری ایران دکتر روحانی از واژه اسلام رحمانی استفاده کرد که بعد از او مقام معظم رهبری در همان جلسه قبل از پرداختن به مطالب اصلی سخنانشان متذکر این مطلب شدند و این ادبیات را ناصحیح دانستند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، در ادامه سلسله نشست‌ها و جلسات علمی و ترویجی مؤسسه دارالاعلام شیعه، نشست «اندیشه‌ها و تبلیغ جهادی و ثمرات آن در عرصه بین‌الملل» روز دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ برگزار شد. در این نشست که در محل مؤسسه دارالاعلام واقع در جمکران بلوار انتظار برقرار بود، حجت‌الاسلام علیرضا ایمانی، معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت. مشروح سخنان وی، از نگاه شما می‌گذرد:

حجت‌الاسلام ایمانی در ابتدا بدون مقدمه، مکاتب تبلیغی در اسلام را به سه دسته تقسیم کرد و به توضیح هریک از این مکاتب پرداخت:

مکاتب سه‌گانه در تبلیغ اسلام

مکتب اول: زیدیه

زیدیه معتقد است که اسلام را با شمشیر باید تبلیغ کرد و اساساً قیام بالسیف از اصول مهم این فرقه است. البته در کنار زیدیه که از فرق و مذاهب تشیع است فرقه اِباضیه از فِرَق عامه نیز خنجر به دست بودن را از علامات مهم خود می‌دانند، با این تفاوت که اِباضیه از خنجر صرفاً به‌عنوان نماد استفاده می‌کند و قائل به قیام بالسیف همانند زیدیه نیست و به همین دلیل نوک خنجری که به تن میکنند-به کمر میبندند-به داخل خم شده که نشان صلح‌آمیز بودن آن است؛ اما زیدیه قائل به قیام‌اند و خود را منتسب به زید بن علی علیه‌السلام می‌دانند هرچند ارتباط تاریخی و منطقی در این انتساب وجود ندارد و همانند معتزله امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را جزء اصول دین می‌دانند. زیدیه قائل است که هرکسی از سادات که قیام بالسیف کند مهدی موعود است چراکه مهدی را یک عنوان می‌دانند که می‌تواند مصادیق متعددی داشته باشد و نه یک شخص خاص. اساساً این مکتب، یک مکتب تبلیغی افراطی است که در میان مکاتب دیگر از جمعیت و جغرافیای کمی برخوردار است.

مکتب دوم: اسلام رحمانی

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در ادامه افزود: مکتب تبلیغی دیگر پیروان اسلام رحمانی (البته به معنی مصطلح در میان خودشان) است که کاری به خیر و شر دیگران ندارد و قائل به جهاد برای توسعه تشیع و اسلام ناب نیست. این مکتب که یک مکتب تفریطی در عرصه دینی است خاستگاه بسیاری از اغراض دشمنان اسلام قرار گرفته و از دل این مکتب، جریان‌های منحرف شیعی که مبارزه با فرقه‌های مختلف عامه را وظیفه خود می‌داند، به وجود آمده است.

ایمانی گفت: در جلسه مجمع جهانی که سران مذهبی کشورها حضور داشتند ریاست جمهوری ایران دکتر روحانی از واژه اسلام رحمانی استفاده کرد که بعد از او مقام معظم رهبری در همان جلسه قبل از پرداختن به مطالب اصلی سخنانشان متذکر این مطلب شدند و این ادبیات را ناصحیح دانستند.

شیعه انگلیسی محصول اسلام رحمانی

وی در ادامه عنوان کرد: تشیع انگلیسی از مصادیق بارز این رویکرد است. حکومت بریتانیا که به تعبیر مقام معظم رهبری، متخصص تفرقه‌افکنی بین مذاهب اسلامی است از وجود این مکتب نهایت استفاده را کرده و می‌کند. ازجمله کارها و استفاده‌های استعمار پیر، تأسیس شبکه‌های ماهواره‌ای با همین رویکرد است.

ایمانی به‌عنوان‌مثال به یکی از اقدامات انگلیسی‌ها با استفاده از این مکتب اشاره کرد و گفت: دولت کویت یک جوان خوش‌صدا و مداح را که از تحصیلات مقدماتی دینی هم بهره‌ای نداشت را به خاطر اهانت به مقدسات عامه، زندانی کرده بود ولی دولت انگلیس با پرداخت غرامت حبسِ ابدِ او و برای استفاده در راستای اهداف خود، او را آزاد کرد و در لندن ساختمان چهار طبقه‌ای را در اختیار او قرار داد و سپس او را در کسوت یک روحانی ملبس درآورد و شبکه ماهواره‌ای-به نام فدک- نیز در اختیار او قرار داد. همچنین از یاسر الحبیبی که فقط یک مداح و یا به قول عرب‌ها رادود بود یک روحانی ساخت تا عامل تفرقه در میان مسلمین باشد. برخی از کسانی که در داخل کشور همین شعار اسلام رحمانی را سر می‌دادند از پیروان این مکتب به شمار می‌آیند.

اشداء علی المسلمین و رحماء مع الکفار، نتیجه اسلام رحمانی

بسیاری از تفرقه‌ها که به دست انگلیس و ایادی‌اش در مذاهب گوناگون به وجود می‌آید منجر به همین جنگ‌های درون اسلامی است که آمار کشته‌شدگان شیعیان و حتی بزرگان و مبلغین آن‌ها در این زمینه کم نیست. در عین ناباوری، اسلام رحمانی زمینه کشتار مسلمانان به دست خودشان را فراهم می‌آورد چراکه آن‌ها اشداء علی المسلمین و رحماء مع الکفار اند.

مکتب سوم: مکتب تبلیغی انقلاب اسلامی

وی در توضیح این قسم بیان کرد: مکتب انقلاب اسلامی حد وسط دو مکتب قبلی است که تقریب و تألیف قلوب در عین حفاظت از حدود شیعی از الگوهای مهم تبلیغی آن است. این مکتب، مکتب اعتدال است و خروجی‌ها و محصول این نگرش افراد برجسته‌ای مثل شیخ ابراهیم زکزاکی است.

محصول مکتب انقلاب، بیست میلیون شیعه در نیجریه

ایمانی در ادامه به بیان خاطره‌ای از آشنایی خود با شیخ زکزاکی و مستبصر شدن او اشاره کرد و گفت: زمانی که در شمال آفریقا بودم با یک جوان سیاه‌پوستی که به مسلمانان شهر خود در کشور نیجریه قرآن یاد می‌داد آشنا شدم. پس از گذشت مدتی از آشنایی، از من خواست تا با هم به ایران سفر کنیم و ما هم به اتفاق به قم سفر کردیم. این جوان که ابراهیم یعقوب زکزاکی نام داشت پس از ملاقات با برخی از علماء، تشیع را به‌عنوان مذهب حقه خود برگزید و در همان روزها از من خواست تا با امام خمینی نیز ملاقاتی داشته باشد. من نیز مقدمات ملاقات را فراهم کردم و با هم به دیدار امام رفتیم؛ اما یک جلد قرآن به او هدیه داد و به او گفت به کشورت برو و قرآن را تبلیغ کن. منظور امام، قرآن با تفسیر اهل‌بیت بود. به برکت این عالم بزرگ، بیست میلیون نفر از جمعیت مسلمان نیجریه –که تقریباً نیمی از جمعیت کشور نیجریه مسلمان هستند-به مکتب شیعه اثنی عشری گرویده‌اند. این اثر تبلیغ اسلام در مکتب انقلاب اسلامی است، برخلاف مکتب دوم که نه‌تنها کسی در این مکتب به تشیع گرایش پیدا نکرده است بلکه به خاطر ایجاد تفرقه و کشت و کشتار، جمعیت شیعه در این مکتب کمتر هم شده است.

یک دیدگاه

  1. اولا زیدیه منظورشان کدام دوره است و اصلا امروز زیدیه با آنچه ایشان فرمودند مطابقت دارد!
    ثانیا در مکتب انقلاب اسلامی نظریه اسلام رحمانی که آقای روحانی به آن اشاره کرد مطرح شده!
    به نظر در تقسیم بندی مکاتب تبلیغی عموم و خصوص من وجه یا مطلق وجود دارد و باید دقت بیشتری نمود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics