قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / امر به معروف و نهی از منکر با اجرای قانون از مظلومیت بیرون بیاید
هشدار نسبت به وقوع برخی انحرافات در عزاداری‌ها/ نباید به نام مداحی، کارهای سیاسی و جناحی کرد

آیت‌الله مکارم شیرازی:

امر به معروف و نهی از منکر با اجرای قانون از مظلومیت بیرون بیاید

اگرتصویب قانون ناهیان در سال گذشته به اجرا درآمد به خاطر تاکید مراجع تقلید بود، بارها مراجع تاکید کرده و گفتند،‌ چرا فریضه‌ای که به عنوان قانون وجود دارد، نباید به اجرا در بیاید،‌ بالاخره باید امر به معروف و نهی از منکر با اجرای قانون از مظلومیت بیرون بیاید.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی که در مدرسه امام سجاد علیه‌السلام قم برگزار شد، گفت: در مسیری که گام نهاده‌اید برترین جهاد است؛ امام محمد باقر علیه‌السلام فرمودند: امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه‌ای است که ضامن اجرای همه احکام است؛ به وسیله این روایت مشخص می‌شود که فریضه امر به معروف و نهی از منکر ضمان اجرا، برای سایر احکام می‌باشد و از این طریق کسب‌ها‌، حلال، مسائل درست و فرائض دیگر انجام می‌شود.

امر به معروف در جامعه مظلوم واقع شده است

ایشان بیان داشت: امر به معروف در جامعه مظلوم واقع شده، چرا که پس از سی و چند سال بعد از انقلاب، برخی به فکر احیای قانون این فریضه افتاده‌اند؛ در حالی که جلوتر باید این کار صورت می‌گرفت.

آیت‌الله مکارام شیرازی گفت: اگرتصویب قانون ناهیان در سال گذشته به اجرا درآمد به خاطر تاکید مراجع تقلید بود، بارها مراجع تاکید کرده و گفتند،‌ چرا فریضه‌ای که به عنوان قانون وجود دارد، نباید به اجرا در بیاید،‌بالاخره باید امر به معروف و نهی از منکر با اجرای قانون از مظلومیت بیرون بیاید.

سم پاشی دشمن نسبت به اجرای امر به معروف

ایشان گفت: برخی ذهنیت‌ها‌ به اجرای امربه معروف به خاطر افراط کاری‌ها‌ و همچنین سم پاشی دشمنان نسبت به این فریضه است، دشمنان برای این که امربه معروف را سبک جلوه دهند، آن را توام با خشونت بیان کرده‌اند.

این مرجع تقلید با بیان این که حقیقت امر به معروف و نهی از منکر ضرورت جامعه بوده و هنوز درجامعه فرهنگ سازی نشده اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر به محبت آمیخته و اگر این مسائل در جامعه بیان شود، قطعا همه عاشق و شیفته آن خواهند شد.

ایشان افزود: امر به معروف و نهی از منکر در عین حال که فردی است، همگانی است و در همایش‌ها‌ باید جزئیات آن برای مردم تبیین شود. باید سعی کرد برنامه‌ها‌ی امر به معروف را به صورت جمعی در جامعه به اجرا در آورد و دیگران را تشویق کرد تا این برنامه به صورت جمعی اجرا شود.

مهمترین باب فقهی

این مرجع تقلید گفت: امر به معروف و نهی از منکر در کتاب فقه در کنار مسئله جهاد بحث شده و در برخی از کتاب‌ها‌ی فقهی به صورت گسترده بیان شده است. وقتی در مهاباد تبعید بودم، امر به معروف را به صورت درس خارج برای کسانی که در آنجا بودند، بحث می‌کردم و فهمیدم این فریضه بحث بسیار مهمی در باب فقه است، باید در حوزه علمیه پژوهشکده‌ای به وجود آید تا طلاب در این پژوهشکده درباره امر به معروف و نهی از منکر کار علمی کنند و دیگران نیز کار عملی انجام دهند./ حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics