قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتشار اولین شماره نشریه ندای جعفریه با موضوع فقه حکومتی
ندای جعفریه

انتشار اولین شماره نشریه ندای جعفریه با موضوع فقه حکومتی

شماره اول نشریه علمی پژوهشی و خبری ندای جعفریه در اولین شماره خود، موضوع فقه حکومتی را بررسی کرده است، این نشریه توسط مدرسه علمیه جعفریه (ع) حوزه علمیه مشهد منتشر می‌شود.

به گزارش شبکه اجتهاد؛ شماره اول نشریه علمی پژوهشی و خبری ندای جعفریه از سوی مدرسه علمیه جعفریه (ع) مشهد مقدس چاپ و منتشر شد. این نشریه با هدف پاسخگویی نسبت به انجام وظایف محوله و سعی در بازگو نمودن فعالیت‌های پژوهشی مدرسه جعفریه و هم چنین ارائه مطالبی علمی که بتواند مفید محققین و پژوهشگران حوزه در ورود به مسائل مستحدثه مانند فقه حکومتی باشد، انتشار یافته است.

نشریه علمی پژوهشی و خبری ندای جعفریه به مباحثی همچون بررسی فقه حکومتی از منظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، دولت و حکومت در اسلام در اندیشه سیاسی شهید مطهری، گزارش برگزاری نشست‌هایی در باب فقه حکومتی و معرفی کتاب اشاره کرده است. هم چنین در مصاحبه‌ای با حجت‌الاسلام والمسلمین عبدخدایی در مورد رابطه حوزه‌های علمیه و نظام اسلامی و حجت‌الاسلام پنجیان در باب لزوم ورود حوزه‌های علمیه به مباحث مستحدثه پرداخته است.

در ابتدای این نشریه به مبحث فقه حکومتی در بیانات مقام معظم رهبری و بازخوانی سخنرانی امام خمینی (ره) درباره‌ی تفاوت حکومت اسلامی با حکومت‌های دیگر پرداخته است. در بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در باب فقه حکومتی آورده شده: آن فقهی که می‌خواهد یک ملت یا مجموعه عظیمی از انسان‌ها و ملت‌ها را اداره کند، بایستی بتواند شرایط زمان را بشناسد و پاسخ هر نیازی را در هنگام آن نیاز، به آن بدهد و نمی‌تواند در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همه مسائل زندگی مردم، نقطه‌ای را بی پاسخ بگذارد.

در بخشی از نشریه علمی پژوهشی و خبری ندای جعفریه سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین عبدخدایی به چشم می‌خورد که ایشان به سؤالاتی درباره رابطه حوزه علمیه و نظام اسلامی پاسخ داده‌ است. به گفته ایشان، وظیفه اصلی حوزه‌های علمیه پرورش نیروی انسانی فرهیخته و دانشمند اسلامی است. هم چنین حوزه‌های علمیه وظیفه هدایتگری نظام و دولت‌ها را بر عهده دارد و باید مانند پدری که فرزندش را هدایت و ارشاد می‌کند با دولت‌ها رفتار کند.

در گزارشی از اولین نشست با موضوع اصول فقه حکومتی که مدرسه علمیه جعفریه مشهد که در قالب کرسی‌های آزاد اندیشی برگزار شده پرداخته شده و همچنین مطالبی از دومین نشست که مربوط به فقه قانون گذاری بوده، آورده شده و پس از آن گزارشی علمی از سومین نشست با موضوع فقه حکومتی با حضور استاد سید محمدرضا حسینی جلالی ارائه شده است.

لازم به ذکر است در این نشریه بخشی به معرفی کتاب اختصاص یافته که در این شماره کتاب مبانی حکومت اسلامی را معرفی نموده است. این کتاب به همت جعفر سبحانی و ترجمه داود الهامی در هفت فصل انتشار یافته است.

نشریه ندای جعفریه در بخشی به معرفی بزرگان تشیع پرداخته که در شماره اول به زندگی مرحوم آیت‌الله حاج شیخ غلامحسین عبد خدایی و ویژگی‌های علمی و اخلاقی ایشان اشاره کرده است.

در بخش پایانی این مجله به معرفی مدرسه علمیه جعفریه پرداخته شده است. این مدرسه در سال ۱۳۸۵ه.ق در مجاورت حرم مطهر رضوی تاسیس شده. حوزه علمیه جعفریه در حال حاضر تحت برنامه شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان می‌باشد و قریب ۱۵۰ طلبه و حدود ۱۵ استاد می‌باشد. واحد پژوهش این مدرسه با توجه به ضرورت ورود حوزه‌های علمیه به مسائل نو و مستحدثه، در سال ۱۳۹۴ نشست‌های علمی با عنوان سلسله نشست‌های تخصصی فقه حکومتی و تأثیر آموزه‌های دینی در ارتقاء کیفیت زندگی برگزار نمود.

بنابرگزارش «وسائل»، اولین شماره مجله ندای جعفریه با سردبیری حجت‌الاسلام محمدحسین محمدی در بهار ۱۳۹۵ منتشر شده است.

photo_2016-06-25_15-16-04

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics