قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتشار جلد دوم «ترجمه و شرح الفائق فی الاصول»
انتشار جلد دوم «ترجمه و شرح الفائق فی الاصول»

به همت مؤسسه بوستان کتاب صورت گرفت؛

انتشار جلد دوم «ترجمه و شرح الفائق فی الاصول»

کتاب «ترجمه و شرح الفائق فی الاصول» اثر سید علی پنج تنیان در ۵۰۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

به گزارش شبکه اجتهاد، بیان مسائل اصولی با تأکید بر مسائل مورد نیاز در استنباط احکام فروع جدید، امری بسیار مهم و لازم برای پویایی فقه در زمینه‌های جدید علمی و عملی است. این همان غایتی است که کتاب ارزشمند «الفائق فی الاصول» برای نیل به آن نگاشته شده است. کتابی که در راستای تحقق منویات ارزشمند رهبر معظم انقلاب و دیگر مراجع عظام تقلید است.

مؤلف در ابتدای مقدمه آورده است: همه تلاش خود را کردم تا مباحث فقهی و اصولی را با روشی روان و سهل الوصول ارائه کنم تا هر طلبی در هر سطحی، بتواند بهره مند شود. عمیقاً باور دارم که فهم مسائل علم فقه و اصول و حل مشکلات آن علی رغم پیچیدگی‌هایی که دارد، می‌تواند برای همه طلاب آسان و بسیار لذت بخش باشد، مشروط به اینکه روش ارائه استاد، صحیح و منطقی باشد.

جلد اول که باب اول را پوشش می‌دهد، مشتمل بر ۶۰ درس بوده و جلد دوم، باب دوم تا انتهای کتاب را پوشش می‌دهد که مشتمل بر ۶۲ درس است. در هر درس ابتدا متن عربی به طور کامل آورده شده و سپس ترجمه و بعد از آن، شرح مفهومی و در نهایت، پرسش‌های برگزیده و نمودارهای خلاصه بحث ارائه شده است. با توجه به اینکه ارجاعات مربوط به متن عربی در همان بخش آمده، این ارجاعات در بخش ترجمه و شرح تکرار نشده است.

نویسنده در مقدمه این اثر آورده است: غرض ما بهره مندی هرچه بیشتر طلبه در هر سطحی است، لذا علاوه بر شرح مفهومی که توضیح تفصیلی متن و برای تحقیق و مراجعه بیشتر دارای ارجاعاتی است، نمودارهای خلاصه بحث نیز ارائه شده است که طلاب می‌توانند با استفاده از آنها حجم زیادی از مطالب را در یک نگاه یادآوری و یا حتی دریافت کنند.

ساختار اثر: این کتاب در چهار باب تألیف شده است؛ باب دوم با عنوان «سیره‌های متشرعه» به نگارش درآمده و شامل درس اول تا چهارم می‌باشد که عناوین آنها عبارت است از: تعریف سیره متشرعه، حجیت سیره متشرعه و حجیت سیره متشرعه مستحدثه و ارتکاز متشرعه.

در باب سوم با عنوان قاعده «لو کان لبان» درس پنجم تا هشتم به نگارش درآمده که مشتمل بر توضیح قاعده و موارد جریان قاعده، محدوده جریان قاعده در احکام شرعی و حجیت قاعده است.

باب چهارم با عنوان «تمسک به اطلاق و عموم در موضوعات جدید» به بیان درس نهم (بیان مسئله و اقسام موضوعات مستحدثه) پرداخته و ادامه این باب شامل سه فصل می‌باشد که عناوین آنها عبارتند از: تمسک به اطلاق، تمسک به عموم وضعی و تمسک به دسته‌هایی از روایات برای اثبات شمول خطایات بر موضوعات جدید.

«موجبات سرایت حکم از موضوعی به موضوع دیگر یا محدود کردن موضوع حکم» عنوان باب پنجم و آخرین باب از کتاب مذکور است که در آن درس بیست و یکم با عنوان بیان مسئله و اهمیت آن، اقسام موجبات تعدیه و تضییق حکم به رشته تحریر درآمده و فصول اول تا هفتم شامل: الغاء خصوصیت، تنقیح مناط، اولویت، مناسبت حکم و موضوع، مذاق شرع، مقاصد شریعت و قیاس مورد بررسی قرار گرفته است. این باب شامل دروس بیست و یکم تا شصت و دوم می‌باشد که اهم این دروس عبارتند از: ظهور در تمثیل، راههای کشف مناط، دلیل قول به عدم حجیت و نقد آن، مقایسه مناسبت حکم و موضوع و حجیت آن، راه‌های به دست آوردن مذاق شرع، راه‌های کشف مقاصد شریعت، مقایسه قیاس و سایر موجبات سرایت حکم‌.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics