قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتشار دو کتاب جدید از آیت‌الله‌ سیداحمد زنجانی (ره) پس از ۷۰ سال
انتشار دو کتاب جدید از آیت‌الله‌ سیداحمد زنجانی (ره) پس از 70 سال

تازه‌‌های نشر؛

انتشار دو کتاب جدید از آیت‌الله‌ سیداحمد زنجانی (ره) پس از ۷۰ سال

کتاب «الهدی، إلی الفرق بین الرجال و النساء» و کتاب «إیضاح الأحوال فی أحکام الحالات الطارئه علی الأموال» از تألیفات آیت‌الله‌ سیداحمد زنجانی (ره)، برای اولین بار بیش از ۷۰ سال پس از تألیف، به‌تازگی توسط انتشارات مرکز فقهی امام محمدباقر (ع) چاپ و منتشر شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، دو اثر جدید از مرحوم آیت‌الله‌ سیداحمد زنجانی (والد معظم آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی)، با عناوین «الهدی، الی الفرق بین الرجال و النساء» و «ایضاح الاحوال فی احکام الحالات الطارئه علی الاموال» از سوی مرکز فقهی امام محمدباقر (ع) چاپ و عرضه شد.

تبیین ۱۶۰ تفاوت فقهی میان زنان و مردان

کتاب «الهدی، الی الفرق بین الرجال و النساء»، ابتکار آیت‌الله‌ سیداحمد زنجانی (ره) که برای نخستین بار بیش از ۷۰ سال پس از تألیف به طبع رسیده است، بیش از ۱۶۰ تفاوت فقهی میان زنان و مردان را جمع‌آوری نموده و به ادله فقهی این فروق به نحو اجمالی اشاره داشته است.

مرحوم‌ سیداحمد زنجانی پس از تألیف این اثر، شخصاً فهرستی از این فروق تهیه نموده‌ که اکنون در مقدمه کتاب «الهدی» به طبع رسیده است.

۲۲ حالت مجوز شارع برای تصرف در مال بدون اجازه مالک

همچنین کتاب «ایضاح الاحوال فی احکام الحالات الطارئه علی الاموال» اثر دیگر مرحوم آیت‌الله‌ سیداحمد زنجانی نیز، برای نخستین بار پس از گذشت ۷۰ سال از تألیف آن، توسط انتشارات مرکز فقهی امام محمدباقر (ع) چاپ و روانه بازار نشر شده است.

مؤلف در این اثر به تتبع حالات و شرایطی پرداخته است که در آن‌ها شارع مقدس اجازه داده بدون اجازه مالک در مال وی تصرف شود. در این کتاب ابتکاری، ۲۲ حالت برای این مجوز جمع‌آوری شده و به اجمال ادله فقهی آن‌ها اشاره شده است.

علاقه‌مندان برای دریافت کتاب می‌توانند به نشانی انتشارات مرکز فقهی امام محمدباقر (ع) به نشانی قم، خیابان معلم، کوچه ۲۱، کوچه چهارم، پلاک ۵۷، تلفن: ۰۲۵۳۷۷۴۳۷۱۹ و یا به کتابسرای طه، قم، خیابان معلم، مجمع ناشران، واحد ۳۱۴، تلفن ۰۲۵۳۷۸۴۸۳۲۶ و نیز به فروشگاه اینترنتی dinook.ir مراجعه نمایند.

نگاهی به زندگی و سیره علمی مرحوم آیت‌الله سید احمد زنجانی

سید احمد شبیری زنجانی (۱۲۷۰ – ۱۳۵۲ ش) فقیه شیعی و از اساتید حوزه علمیه قم. وی از دوستان نزدیک امام خمینی و از نزدیکان آیت‌الله حجت کوه کمره‌ای و عضو ارشد شورای استفتائات او بود. آیت‌الله سید احمد زنجانی سرپرست مدرسه حجتیه قم را برعهده داشت. او مدتی امام جماعت مدرسه فیضیه و حرم حضرت معصومه(س) بود. کتاب الکلام یجر الکلام از آثار مشهور اوست. آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی از مراجع تقلید شیعه فرزند اوست.

زندگی نامه و تحصیلات: آیت‌الله سیداحمد حسینی (شبیری) در سال ۱۳۰۸ق در شهر زنجان به‌دنیا آمد. پدرش سید عنایت‌الله فرزند مهر علی دوسرانی از شاگردان ملا قربانعلی زنجانی بود. تحصیلات دوره مقدماتی و سطح را در زادگاهش خواند، بعد از مدتی تدریس در مدرسه سید، برای ادامه تحصیل و استفاده از آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری در سال ۱۳۴۶ق به قم مهاجرت کرد و تا پایان زندگی، ساکن قم بود.

اساتید: شیخ عبدالکریم حائری یزدی، شیخ زین العابدین زنجانی، میرزا عبدالرحیم فقاهتی،میرزا ابراهیم فلکی حکمی زنجانی.، شیخ عبدالکریم خوئینی زنجانی، میرزا احمد زنجانی، سید حسن زنجانی، حاج آقا محمد آقازاده، میرزا محمدصادق خاتون آبادی، محمدرضا نجفی اصفهانی.

آثار: الکلام یجرالکلام، اربعین، افواه الرجال، ایضاح الأحوال فی احکام الحالات الطاریه علی الأموال، ایمان و رجعت، بین السیدین، تعلیقه علی کتاب الفقه علی المذاهب الأربعه، الرد علی القصیمی، غیث الربیع فی وجه البدیع، فروق الأحکام، فروق اللغه، فهرست جامع الشتات، رساله قبله، الکلام یجر الکلام، مستثنیات الأحکام، مستنبطات الاعلام، مناسک حج، نصاب سه زبانه، الهدی الی الفرق بین الرجال والنساء و …

فعالیت‌ها: سید احمد زنجانی به هنگام اقامت در زنجان، در فعالیت‌های دینی مربوط به اهل علم و گاه مربوط به مسائل مهم شهر، مشارکت داشت. در مواقع ضروری با همکاری وی بازار تعطیل می‌شد. در سال ۱۳۴۴ق که ابن سعود، قبور ائمه بقیع را در مدینه خراب کرد، به همراه حاج میرزا مهدی میرزائی زنجانی -که در رأس روحانیت زنجان قرار داشت- به شهرستان‌های مختلف نامه نوشتند که روز هشتم شوال به عنوان ابراز انزجار از این جنایت، تعطیل عمومی شود. وی همچنین در اداره مدرسه علمیه سید زنجان نقش ویژه‌ای داشت و بر تربیت و آموزش طلاب نظارت می‌کرد.

امام جماعت مدرسه فیضیه: هنگامی که آیت‌الله حجت، مدرسه حجتیه را در سال ۱۳۲۱ش تأسیس کرد، نظارتش را به شبیری واگذار کرد. همچنین آیت‌الله حجت، نوشتنِ بخشی از جواب استفتائات را به او واگذار کرده بود. آیت‌الله زنجانی در نبود آیت‌الله حجت به‌جای ایشان در مسجد بالاسر و صحن کوچک نماز جماعت می‌خواند. در مدرسه فیضیه نیز که ظهرها نماز جماعت بر پا نمی‌شد، برای اولین بار ایشان اقامه جماعت نمود.

تشکیل جلسات علما در منزل آیت‌الله زنجانی: هنگام ریاست آیات عظام: سید صدر الدین صدر، سید محمد حجت کوه کمره‌ای، و سید محمدتقی خوانساری، جلسات مشترک مراجع در مورد تصمیم‌گیری در امور مهم و کلی حوزه در منزل آیت‌الله زنجانی تشکیل می‌شد، جلسه مهم علماء بزرگ قم در مورد حوادث ۱۵ خرداد نیز در همین منزل برگزار شد. وی در شورای مصلحین حوزه علمیه قم که در دوره آیت‌الله بروجردی برای اصلاحات حوزه علمیه تشکیل شده بود عضویت داشت. آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله زنجانی را مسؤول رسیدگی به امور قضائی روحانیت کرده بود و در موارد تعارضات روحانیت به او مراجعه می‌شد و در دعواهایی که مربوط به روحانیت بود وی قضاوت می‌کرد.

معرفی مرجع تقلید: پس از درگذشت آیت‌الله بروجردی (در سال ۱۳۴۰ش)، آیت‌الله سید احمد شبیری زنجانی دو نفر از علماء قم و دو نفر از علماء نجف را برای تقلید معرفی کرد. وی توضیح داده بود که در اینجا شاه می‌کوشد قدرت حوزه علمیه قم را از بین ببرد و نگاه‌ها را از آن دور گرداند و تجربه هم ثابت کرده است که قم می‌تواند نجف را نگاه دارد؛ ولی نجف به تنهائی نمی‌تواند قم را نگه دارد، اگر این هر دو باشند مانند دو کفه ترازو هستند و هر دو محفوظ می‌مانند. آیت‌الله شیخ محمدعلی اراکی بعد از درگذشت آیت الله بروجردی به آیت‌الله زنجانی ارجاع می‌داد.

درگذشت: آیت‌الله سید احمد زنجانی در ۲۹ رمضان ۱۳۹۳ق مطابق با ۵ آبان ۱۳۵۲ش در قم درگذشت و در حرم حضرت معصومه دفن شد.

فقیه مکتب اعتدال؛ به مناسبت سالروز رحلت آیت‌الله سید احمد زنجانیگفتنی است، آیت‌الله سید احمد زنجانی در سالهای پایانی حیاتش، وقتی از انجام امور مهم، ناتوان گردید، آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics