قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتشار دو کتاب جدید در زمینه «پولطلا»

تازه‌های نشر؛

انتشار دو کتاب جدید در زمینه «پولطلا»

کتاب «درآمدی بر نظریه پولطلا؛ نظام پولی تمدن نوین اسلامی» و کتاب «احیای پولطلا؛ راهبرد خروج از بحران پول اعتباری» به‌تازگی از سوی انتشارات کتاب فردا روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، در هر یک از تمدن‌های اسلام و غرب، نوع «پول»، تعیین کننده ساختار اقتصاد معیشت است. پول مانند خون، در پیکره نظام اقتصادی جریان می‌گیرد و ثروت را به‌تناسب سیاست‌های حاکم، به‌تمامی بخش‌ها و طبقات اجتماعی می‌رساند. گاهی نوع پول، بستر عادلانه تقسیم ثروت و امکانات را ایجاد می‌کند و گاهی، بستر ظلم، شکاف طبقاتی و ویژه خواری را ایجاد کرده و امکان تمرکز ثروت و تشکیل نظام سرمایه‌داری می‌شود.

پول اعتباری بستری مناسب برای نظام سرمایه‌داری و امکان آن است؛ چراکه ماهیت پول اعتباری، امکان «خلق پول از هیچ» را به وجود می‌آورد و مدیریت پول و تخصیص منابع را به دست سرمایه سالاران قرار می‌دهد. جمهوری اسلامی برای نیل به تمدن نوین اسلامی، نیازمند بستر پولی سالم، عادلانه و انسانی است و پولطلا زمینه تحقق چنین بستری را فراهم می‌کند؛ چراکه پولطلا، تورم گریز و تحریم ناپذیر است.

کتاب «درآمدی بر نظریه پولطلا؛ نظام پولی تمدن نوین اسلامی» تألیف سید محمدحسین متولی امامی و محمدحسن غلامی با پشتوانه ۱۵ سال مطالعه کتاب‌خانه‌ای و میدانی تألیف شده است و پیشنهادی برای تغییر نظام پولی در شرایط کنونی جمهوری اسلامی می‌باشد.

آنچه در کتاب حاضر آمده است، فارغ از مبانی، مفاهیم، روش‌ها و نظریه‌های اقتصاد غربی تدوین و تحلیل شده و از این روی، مخاطبی که با مبانی و مفاهیم اقتصاد مدرن انس گرفته، با مباحث این کتاب بیگانه است و شاید در برابر نظریه پولطلا، مقاومت به خرج دهد. همان‌طور که نظریه ولایت فقیه برآمده از فقه شیعه و مبانی قرآنی است و ریشه در هیچ یک از نظریه‌های سیاسی غرب ندارد، نظام معیشت در اسلام نیز نمی‌تواند براساس نظریه‌های اقتصادی غربی پی‌ریزی و تحلیل شود.

در این کتاب از سویی به بحران پول اعتباری و غیرانسانی بودن تبعات آن در سده اخیر اشاره گردیده و از سوی دیگر، بر ظرفیت‌های تمدنی نظام پولطلا برای برداشتن گام دوم انقلاب اسلامی و حل معیشت مسلمانان در برابر تمدن غربی تأکید شده است.

این اثر، با بررسی فقهی پول اعتباری، این نظام پولی را ناهماهنگ با اهداف و مقاصد شارع ارزیابی کرده و راهبرد خروج از وابستگی جمهوری اسلامی به‌نظام پولی غرب را پیشنهاد می‌دهد و استقلال اقتصادی و ثبات معیشت مسلمانان را احیای پولطلا در بستر جمهوری اسلامی می‌داند.

مهم‌ترین ویژگی کتاب حاضر نسبت به سایر مکتوبات طرف‌داران پولطلا در جهان اسلام، بیان نظام پولطلا با قرائت شیعه و هم‌چنین ارائه راهکارهای عملی برای تحقق تدریجی آن در شرایط جمهوری اسلامی است.

این کتاب در سه فصل تدوین شده که در فصل اول، به مفاهیم و کلیات بحث اشاره می‌شود. در فصل دوم، بررسی نظریه فقهی پولطلا انجام شده، در فصل سوم، الگوی پولطلا در شرایط جمهوری اسلامی و در فصل چهارم، به ملحقات بحث و نتیجه‌گیری پرداخته شده است.

انتشار دو کتاب جدید در زمینه «پولطلا»

همچنین، کتاب «احیای پولطلا؛ راهبرد خروج از بحران پول اعتباری» ترجمه‌ای از کتاب «رؤیه نقدیه فی أزمه الاموال غیر الحقیقیه»، نوشته دو پژوهشگر الجزایری (ناصر یوسف و موسی العربانی) از اساتید برجسته دانشگاه اسلامی – بین‌المللی مالزی است که از سوی سید محمدحسین متولی امامی و محمدحسن غلامی مکتوب شده است.

در این کتاب، ماهیت پول‌های اعتباری و چگونگی ظلم سیستمی نظام پولی جدید به ملت‌ها مورد بررسی دقیق قرار گرفته و «رجوع به پول طلا» به‌عنوان راهکار خروج از بحران پول اعتباری پیشنهاد شده است.

هدف از این ترجمه، نشان دادن هم زبانی برخی متفکران جهان اسلام برای گذار از نظام پولی و بانکی رایج و وجود زمینه‌های فرهنگی برای رجوع به پول طلاست.

در مقدمه این کتاب تصریح شده: «محتوای این کتاب، تنها راه‌کار نجات جهان اسلام و مسلمانان از سلطه اقتصادی امریکا و ایجاد بستر مناسب تحقق اهداف قرآنی در جامعه است».

الگویی که نویسندگان این کتاب بدان توجه کرده‌اند، ظهور یک نظام پولی مبتنی بر اسلام، با استفاده از ظرفیت‌های کنونی نظام سرمایه‌داری می‌باشد. این مسئله نشان از بینش عمیق نویسندگان این کتاب از منطق موجهه با تمدن غربی است.

این کتاب در سه فصل تدوین شده است. فصل اول: انسان لذت‌جو و بحران‌های مالی جهان. فصل دوم: شاخصه‌های پیشرفت با رویکرد انسانی – اسلامی. فصل سوم: دینار طلا و ابعاد آتی توسعه (توسعه در آینده).

گفتنی است، کتاب «درآمدی بر نظریه پولطلا» در ۲۷۴ صفحه، به قیمت ۳۲ هزار تومان و کتاب «احیای پولطلا» در ۱۶۲ صفحه، به قیمت ۲۰ هزار تومان از سوی کتاب فردا منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics