قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتشار ویراست جدید کتاب «روش شناسی نقد احادیث»
انتشار ویراست جدید کتاب «روش شناسی نقد احادیث»

تازه‌های نشر؛

انتشار ویراست جدید کتاب «روش شناسی نقد احادیث»

«روش‌ شناسی نقد احادیث» به قلم استاد علی نصیری حاوی بازکاوی روش نقد و تبیینِ فهم روایات است. بخشی از مباحث کتاب در حوزه‌ی حدیث به دو بخش «روش‌ شناسی نقد روایات» و «مبانی و قواعد فهم روایات» اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، ویراست جدید کتاب «روش شناسی نقد احادیث» اثر استاد علی نصیری توسط انتشارات وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.

 در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است: برای این کتاب، ویژگی‏‌ها و نوآوری‏‌های ذیل را می‌‏توان برشمرد:

۱. در فصل دوم کتاب با عنوان «آسیب شناسی روایات»، آسیب‏‌هایی؛ همچون نقل به معنا و تصحیف مورد بررسی قرار گرفته و مباحث مفیدی در این زمینه ارائه شده است.

۲. در فصل سوم کتاب با عنوان «بررسی سیر تاریخی نقد روایات»، در معرفی تفصیلیِ تلاش و اندیشه‏‌های عالمان شیعه و اهل سنت در زمینه نقد روایات، تحقیقی بدیع و گسترده انجام یافته است.

۳. مراحل و گام‌‏های هشتگانه در نقد سندی؛ آن چنان که در فصل چهارم کتاب با عنوان «روش‏‌شناسی نقد سندی روایات»، آمده است، برای نخستین بار در این کتاب ارائه می‏‌شود.

۴. دسته‌‏بندی روشمند معیارهای ده‌‏گانۀ نقد متنی روایات و تقسیم آن‌ها به نقد درونی و بیرونی؛ دستاورد نوینی در این کتاب است که می‌‏تواند به آشفتگی و عدم جامعیت مباحث صاحب‏نظران در این زمینه، پایان دهد.

۵. در بررسی معیارهایی؛ همچون کتاب، سنت، عقل و علم، ابهام‏‌ها و پرسش‌‏های فراوانِ موجود در این زمینه، مورد بررسی دقیق قرار گرفته و راه‌‏حل‏‌های مناسب برای حل و پاسخ به آن‌ها ارایه شده است.

۶. در بازکاوی ماهیت، نقش و کارکرد هر یک از معیارهای ده‏‌گانه؛ کار نسبتاً گسترده‌‏ای انجام یافته و منابع گسترده و جدید مورد توجه قرار گرفته‌‏اند.

۷. در بررسی هر یک از معیارهای ده‏‌گانۀ نقد متنی روایات، ضمن بررسی تفصیلی دیدگاه صاحب‏‌نظران فریقین، به تناسب هر یک از معیارها، نقد روایاتی به عنوان نمونه بازتاب داده شده است.

۸. افزون بر ارائه نقد صدها روایات در لابلای کتاب، به هدف نشان دادن روش و چگونگی کارکرد دو روش: نقد سندی و نقد متنی، در فصل یازدهم کتاب؛ نقد و بررسی سه روایت مشهور؛ یعنی روایت ذباب، روایات‌هاروت و ماروت و روایت تلقیح خرما، انعکاس یافته است.

لازم به ذکر است، این کتاب با گذار زمانی اندک پس از انتشار، مورد استقبال دانش‌‏دوستان، فاضلان حوزه و دانشگاه و علاقه‏‌مندان به مطالعات حدیثی قرار گرفت و در سال ۱۳۹۱ در جشنواره کتاب فصل مورد تشویق قرار گرفت. نیز به عنوان متن درسی سطح چهار و مقطع دکتری در مراکز علمی کشور به رسمیت شناخته شد و در زمانی نه چندان زیاد، نسخه‌‏های آن به پایان رسید. اینک چاپ دوم کتاب در اختیار علاقه‌‏مندان قرار می‏‌گیرد.

نویسنده به منظور آماده سازی کتاب برای این چاپ؛ سرتاسر کتاب دو بار مورد بازخوانی و نمونه‏‌خوانی قرار داده و در پی آن، تلاش کرده تا اشکالات تایپی و ویرایشی کتاب مرتفع نماید. افزون بر آن، در موارد ضروری؛ در متن مباحث کتاب و در پاورقی‏‌ها، مطالبی افزوده شده و مباحثی از کتاب تغییر یافت و برای شماری از مباحث، استناد‏سازی و غنی‏‌سازی انجام گرفته است.

علاقه‌مندان برای تهیه کتاب و دیگر آثار استاد علی نصیری می‌توانند به سایت طاقچه به آدرس https://taaghche.com/book/29030 مراجعه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics