قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتشار چهارمین شماره دو فصلنامه تخصصی مطالعات فقه سیاست
انتشار چهارمین شماره دو فصلنامه تخصصی مطالعات فقه سیاست

تازه‌های نشر؛

انتشار چهارمین شماره دو فصلنامه تخصصی مطالعات فقه سیاست

چهارمین شماره دو فصلنامه تخصصی مطالعات فقه سیاست به صاحب امتیازی مرکز فقهی ائمه اطهار منتشر شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، دو فصلنامه تخصصی مطالعات فقه سیاست که مورد استقبال پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی این عرصه قرار دارد، در چهارمین شماره خود، شش مقاله تخصصی را در خود جای داده است.

اولین مقاله به قلم عباسعلی مشکانی با عنوان «چیستی، امکان و روشِ فلسفه فقه حکومتی با تأکید بر رویکرد امام خمینی(ره)» به رشته تحریر درآمده است و با بهره‌‍‏گیری از مطالعات کتابخانه‌‏ای، عهده‌دار تبیین فقه حکومتی با تکیه بر مبانی و رویکرد امام خمینی(ره) شده است.

در مقاله بعدی، محمدصادق آسیم، نسبت‌دادن نظریه «سلطنت مشروعه به معنی حقانیت حکمرانی شاه» به برخی فقیهان شیعه که از سوی محسن کدیور مطرح شده است را به صورت دقیق و علمی بررسی کرده و در پایان، اثبات نموده است که این انتساب، نوعی تحمیل رأی و اراده بر اندیشه فقیهان مورد بحث بوده و فاقد وجاهت علمی است.

سومین مقاله را محمدکاظم ابراهیمی نوشته است و به «بررسی وظایف مردم در تحقق استقلال و رفع وابستگی به غیر، از منظر آیات و روایات» پرداخته و با روش تحلیلی توصیفی، به منظور بهره‌برداری از آیات و روایات در زمینه استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه اسلامی و نظارت مردم به دو نحوِ نظارت بر یکدیگر و نظارت بر حکومت به این نتیجه دست یافته است که حفاظت از استقلال در سه بُعد مذکور و نظارت بر آن، در اندیشه اسلامی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین وظایف شهروندان جامعه اسلامی است.

«بهتان‌بستن بر مبتدع در فقه‌ سیاسی از منظر روایت «باهتوهم» با تأکید بر دیدگاه امام خمینی(ره)» چهارمین مقاله این شماره است که توسط میلاد مرادی و علی کمساری به رشته تحریر درآمده است.

پنجمین مقاله این دوفصلنامه تخصصی با عنوان «نظریه جهاد ذَبّی در اندیشه آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی و نسبت آن با فقه مقاومت» اثر پژوهشگر محمد خسروی است که عهده‌دار نسبت‌سنجی این نظریه با فقه مقاومت، از دیدگاه این استاد دروس خارج حوزه علمیه قم شده است.

آخرین مقاله این شماره، با عنوان «بررسی انتقادی تبیین کتاب «آستانه تجدد» از فقه سیاسی میرزای نائینی» توسط محمد متقیان نگاشته شده، و به نقد دیدگاه دکتر فیرحی در ارائه گزارش «اندیشه سیاسی نائینی» با تکیه بر کتاب «تنبیه الامه» پرداخته که در نتیجه، با برهان و دلیل، نشان داده که او نه تنها در این گزارش به خطا رفته، بلکه شرح او مبتلا به گونه‌‌ای «تحریف معنوی» در اندیشه سیاسی نائینی نیز شده است.

علاقه‌مندان به مباحث تخصصی اجتهادی فقه سیاست می‌توانند نسخه الکترونیکی دوفصلنامه را در پایگاه اینترنی مجلله به آدرس https://spj.markazfeqhi.com مشاهده و یا برای تهیه نسخه فیزیکی آن به نمایشگاه‌ و فروشگاه کتاب دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار به آدرس قم، نبش میدان معلم، جنب مرکز فقهی یا خیابان ارم، جنب مدرسه کرمانی‌ها مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics