قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتظارات صریح رهبر انقلاب از دستگاه قضایی/ اصلاح درونی دستگاه قضا بدون توقّف/ در مبارزه‌ با مفسدین اقتصادی به صورت واضح، حتی جنجالی وارد شوید
انتظارات صریح رهبر انقلاب از دستگاه قضایی/ اصلاح درونی دستگاه قضا بدون توقّف/ در مبارزه‌ با مفسدین اقتصادی به صورت واضح وارد شوید

در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه عنوان شد؛

انتظارات صریح رهبر انقلاب از دستگاه قضایی/ اصلاح درونی دستگاه قضا بدون توقّف/ در مبارزه‌ با مفسدین اقتصادی به صورت واضح، حتی جنجالی وارد شوید

رهبر معظم انقلاب ضمن تشکر از عملکرد قوه قضائیه، از مسئولان آن قوه خواست در مبارزه‌ با مفسدین اقتصادی به صورت واضح و گاهی حتّی به صورت جنجالی وارد بشوند و نیز حرکت قوّه‌ی قضائیّه‌ به سمت اصلاح درونی دستگاه قضا هم بایستی بی‌توقّف، بدون توقّف، انجام بگیرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضاییه با اشاره به مسئولیت‌های سنگین و حاکمیتی دستگاه قضا تأکید کردند: قوه قضاییه باید «مظهر عدالت» و «ملجأ مورد اطمینان و پناهگاه آرامش بخش مردم» برای احقاق حقوق فردی و عمومی باشد و اعتماد افکار عمومی را با تبلیغ درست یعنی انعکاس هنرمندانه و مؤثر واقعیات و عملکرد دستگاه قضایی و نیز حرکت و تحول مستمر درونی به‌دست آورد.

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود، ضمن تبریک روز و هفته قوه قضاییه و همچنین تشکر از گزارش جامع و کامل آیت الله آملی لاریجانی درخصوص عملکرد این قوه، نامگذاری هفته‌ای به نام دستگاه قضایی را در سالروز شهادت آیت الله بهشتی همانند بسیاری از مناسبت‌های تقویمی نظام اسلامی، شهادت‌بنیان و بر پایه فداکاری در راه خدا خواندند و گفتند: این موضوع، وظایف و انتظارات از قوه قضاییه را از یک مجموعه اداری صرف فراتر می برد و جهاد همه‌جانبه و ایثار و از خود گذشتگی برای رسیدن به اهداف عالی را سرلوحه این دستگاه قرار می‌دهد.حضرت آیت الله خامنه ای با قدردانی از رئیس، مسئولان و بدنه قوه قضاییه، وظیفه این قوه را حاکمیتی و بسیار حساس دانستند و افزودند: اگر دستگاه قضایی در ادای وظایف خود یعنی «قضاوت، پایان دادن به اختلافها و نزاعها و مجازات متخلفان از قانون» به‌خوبی عمل کند، مردم از حاکمیت، خرسند و راضی خواهند بود و اگر وظایف، ناقص و بد انجام شوند، مردم از حاکمیت، ناخرسند خواهند شد.

متن کامل بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه به مناسبت هفته‌ی قوه‌ی قضائیه (۱) در پی می‌آید:

بسم‌اﷲ‌الرّحمن‌الرّحیم

و الحمدلله ‌ربّ العالمین و الصّلاه و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین سیّما بقیّهالله فی الارضین.

خوشامد عرض میکنم به همه‌ی برادران عزیز و خواهر عزیزمان، و روز یا هفته‌ی قوّه‌ی قضائیّه را به همه‌ی شما عزیزان که دست‌اندرکار این امر مهم و حیاتی هستید، تبریک عرض میکنیم و از خداوند متعال برای همه‌ی شماها ان‌شاء‌الله توفیق و کمک و هدایت خواستاریم و همچنین اجر و ثوابی که در دنیا و آخرت خدای متعال به شما عنایت خواهد کرد ان‌شاءالله.

ای‌کاش این مطالب با شیوه‌های مناسب به اطّلاع عموم مردم برسد!

خیلی متشکّریم از این گزارش مبسوط و مشروح جناب آقای آملی، ریاست محترم قوّه که کاملاً جامع و کامل بود و ای‌کاش این مطالب با شیوه‌های مناسب به اطّلاع عموم مردم برسد! حالا ما که در جریان گزارشها و مانند اینها قرار میگیریم و قبل از این ملاقات هم بنده یک گزارش مشروح و مبسوطی را در این زمینه مطالعه کردم، درعین‌حال برخی از مطالبی که ایشان گفتند برای بنده مجهول بود، یعنی خبر از آنها نداشتم؛ حالا ما که این‌همه در جریان مسائل قرار میگیریم. مردم خب هیچ مطّلع نیستند؛ حالا من ان‌شاءالله عرض خواهم کرد راجع ‌به مسئله‌ی تبلیغ. به‌هرحال گزارش ایشان، گزارش جامع و مفصّل و خوبی بود و تشکّر میکنیم از اینکه ایشان این مطالب را بیان کردند.

هفته‌ی قوّه‌ی قضائیّه و روز قوّه‌ی قضائیّه مانند بعضی دیگر از روزهای برجسته در تقویم اسلامی ما «شهادت‌بنیان» است و این روز بر پایه‌ی فداکاری در راه خدا و کشته شدن در راه خدا تبیین شده؛ مثل روز معلّم، مثل پانزدهم خرداد و بقیّه‌ی روزهایی که براساس شهادت فی‌سبیل‌الله قرار گذاشته شده. خب این، دستگاه قضائی را به شیوه‌ی خاصّی معرّفی میکند، یک معنای خاصّی به دستگاه قضائی میدهد. دستگاه قضائی صرفاً یک مجموعه‌ی اداری دارای وظایفی که باید آن وظایف را انجام بدهد و گزارش بدهد نیست؛ یک مجموعه‌ی انسانی‌ای است که در آن بایستی جهاد انجام بگیرد، جهاد همه‌‌جانبه بایستی صورت بگیرد. باید در قوّه‌ی قضائیّه ایثار وجود داشته باشد، کمااینکه شهادت اوج ایثار است؛ گذشت از منافع خود، از خواسته‌های شخصی باید وجود داشته باشد و در خدمت اهداف والا و عالی؛ این، معنای قوّه‌ی قضائیّه است که خیلی مهم است و تکالیفی را متوجّه قوّه میکند که فراتر از این کارهای مرسوم و اداری و وظایفی است که روی کاغذ نوشته میشود.

بنده لازم است از تلاشهایی که انجام گرفته حقیقتاً تشکّر کنم؛ [چه] از رئیس محترم قوّه که بحمدالله با صلاحیّتهای بالا و توان خوب و روحیه‌ی کار و پیشرفت وارد میدان شدند و مشغول تلاش هستند، چه مسئولین ستادی، چه بدنه‌ی قوّه در سراسر کشور، اعم از قضات و کارکنان و ستادهای عملیّاتی در دادگستری‌ها؛ از همه واقعاً بنده تشکّر میکنم، واقعاً تلاش میکنند. این فعّالیّتهایی هم که جناب آقای آملی بیان کردند که در قوّه انجام گرفته، جز با یک تلاش مجموعی و همگانی در بدنه امکان‌پذیر نبود؛ اینها این‌جور نبود که حالا در رأس مثلاً یک تعدادی بنشینند و بدون حضور و کمکِ بدنه بتوانند کاری را انجام بدهند؛ معلوم میشود بدنه‌ی قوه بحمدالله اهل کار و اهل تلاش است.

دستگاه قضائی یک وظیفه‌ی حاکمیّتی است

یک نکته‌ی مهم این است که وظیفه‌ی دستگاه قضائی یک وظیفه‌ی حاکمیّتی است؛ این دیگر محلّ تردید نیست؛ این کاری است که دستگاه حاکم بر کشور موظّف است این کار را انجام بدهد؛ در همه جای دنیا ه%D

Real Time Web Analytics