قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتظارات مراجع از رئیس دستگاه قضا
انتظارات مراجع از رئیس دستگاه قضا

گزارش؛

انتظارات مراجع از رئیس دستگاه قضا

رئیس قوه قضاییه در دیدار با مراجع عظام تقلید در قم به آنان اطمینان داد که با اجرای برنامه اصلاحی و تحولی در دستگاه قضایی، مطالبات برحق مردم از جمله کاهش اطاله دادرسی، پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی، کاهش جمعیت زندانیان، تکریم ارباب رجوع و همچنین بهره‌مندی از قضات عالم و با تقوا محقق شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جدید قوه قضائیه با حضرات آیات عظام وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی، سبحانی و علوی گرگانی دیدار و گزارشی از برنامه‌های خود در این قوّه ارائه کرد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی: زندانی کردن بدهکاران مالی وجه شرعی ندارد

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی در این دیدار در سخنان مهمّی، برخی از وظایف قوه قضائیه را یادآور شد و گفت: کار شما بسیار مهمّ است که اگر به بهترین وجه، انجام بگیرد، منافع بسیار زیادی برای کشور و جامعه دارد.

او در ادامه، ویژگی‌های قضات را برشمرده و بیان داشت: نظر به اینکه قضاوت از مناصب مهمّ و خطیر است، باید قضات از بین افراد عالم، عادل و آگاه انتخاب شوند تا بتوانند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی با اشاره به برخی بایدها و نبایدهای قوه قضائیه، گفت: این قوه باید کاری کند که اعتماد مردم حفظ شود، یعنی چنان عالمانه، عادلانه و آگاهانه رفتار نماید که مردم عزیز ما، برای احقاق حقّ خود به آنجا مراجعه و قوّه قضائیه را مورد اعتماد خویش بدانند.

او در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به جایگاه مردم بیان داشت: در همه برنامه‌ها باید به این جایگاه توجّه داشت. در روند قضایی باید آبروی مردم کاملاً محفوظ بماند. عدالت هم به طور کامل و بدون تبعیض باید برای همگان اجرا شود.

مرجع تقلید شیعیان قسمت دیگری از سخنان خود را به موضوع مجازات حبس اختصاص داده و افزود: بارها گفته‌ایم که زندانی‌کردن بدهکاران مالی از جمله برای مهریه، وجه شرعی ندارد و چنانچه بدهکاری، معسر و مفلس شناخته شد، باید احکام شرع برای او اجرا شود و حقّ حبس او را نداریم.

او حفظ امنیت سرمایه و اموال مردم را از مهمترین وظایف قوه قضائیه برشمرده و گفت: اخباری که از اختلاس‌ها و دزدی‌ها شنیده می‌شود بسیار نگران‌کننده است. شما باید جدّی وارد شده و جلوی اختلاس‌ها را بگیرید. البته اقدام مهم‌تر اینکه بستر و زمینه اختلاس و دزدی از سیستم اقتصادی کشور برطرف شود. مطمئن باشید اقتدار شما در جلوگیری از اختلاس‌ها، نقش زیادی در رفع مشکلات اقتصادی کشور خواهد داشت‌.

آیت‌الله صافی گلپایگانی در قسمت دیگری از توصیه‌های خود به رئیس قوه قضائیه و هیئت همراه، ابراز کرد: یکی دیگر از وظایف مهم قوه قضائیه بخصوص دادستان‌ها به عنوان مدعی العموم، جلوگیری از اعمال خلاف شرع و ملاهی و مناهی است که توسط عده‌ای از افراد انجام می‌گیرد. باید با تدبیر و اقتدار، جلوی این امور خلاف گرفته شود تا جامعه، پاک بماند و مردم در آسایش و رفاه زیر سایه احکام نورانی اسلام زندگی نمایند.

او در پایان این دیدار، افزود: کار مهمّی به حضرتعالی و همکارانتان واگذار شده است که امیدوارم بتوانید با تدبیر و اجرای دقیق احکام اسلام، به ملّت شریف و عزیز ایران به نحو احسن خدمت نمایید و موجبات رضایت خداوند متعال و حضرت ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم آورید.

آیت‌الله وحید خراسانی: افراد لایق، علماً، عملاً، اخلاقاً و اعمالاً را برای قضاوت انتخاب کنید

آیت‌الله حسین وحید خراسانی پس از استماع گزارشات رئیس قوه قضائیه، با اشاره به حدیث «مَنْ حَکَمَ فِی دِرْهَمَیْنِ بِغَیْرِ مَا أَنْزَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فهو کافر بالله علی العظیم»‌ اظهار داشت: همان طوری که اشاره فرمودید، این مسئولیت، مسئولیت خطیری است. حکم در دو درهم، به غیر ما انزل الله، حدّش این است؛ لذا سپردن جان و ناموس و مال مردم به افراد باید روی دقت کامل انجام بشود.

آیت‌الله وحید خراسانی بر انتخاب قضات لایق و واجد شرایط چهارگانه تاکید کرد و افزود: اولا علم، ثانیا ایمان، ثالثا اخلاق، رابعا عقائد؛ افراد این‌گونه واجد شرائط می‌شوند.

آیت‌الله وحید خراسانی در ادامه عنوان داشت: این امر، امر مهمی است. ایران مملکت شیعه است. ایتام آل محمد علیهم‌السلام به دست شما سپرده شده است. افراد لایق، علماً، عملاً، اخلاقاً و اعمالاً را برای این امانت کبری انتخاب کنید.

او در پایان با توصیه به قرائت هر روزه قرآن و هدیه آن به حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه و تلاوت سوره یاسین و هدیه به حضرت زهرا علیهاالسلام گفت: اگر کارتان این باشد آنها شما را کمک خواهند کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی: کارگروهی برای رسیدگی به مشکل زندانیان مهریه تشکیل شود

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با تبریک انتصاب وی به عنوان رییس قوه قضاییه، برای وی در این مسؤولیت حساس، مهم و خطیر آرزوی توفیق کرد و گفت: امیدواریم در دوره مدیریت حضرتعالی تحول همه جانبه‌ای در دستگاه قضا صورت گیرد چراکه شما مرد تحول هستید.

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه با بیان توصیه‌هایی مهم خطاب به رییس و دیگر مسؤولان دستگاه قضا، تصریح کرد: قوه قضاییه آبروی نظام اسلامی به شمار می‌آید و عدالت مطلوب خود را در این دستگاه نشان می‌دهد.

او با تشریح برخی مشکلات اساسی موجود در قوه قضاییه، بر لزوم تشکیل کارگروه‌هایی برای آسیب شناسی و اقدام لازم جهت رفع آنها تاکید کرد.

این مرجع تقلید افزود: یکی از مشکلات مهم موجود که البته معلول عوامل مختلفی همچون کثرت پرونده‌ها و تشریفات دست و پاگیر است، روند طولانی رسیدگی به پرونده‌هاست که گاهی سبب می‌شود افراد از پیگیری حق خود و مراجعه به دادگستری صرفنظر کنند.

او زندانیان مهریه را از دیگر مشکلات موجود در دستگاه قضا دانست و گفت: متاسفانه دادگاه‌ها در این زمینه اصل را بر ایسار زوج می‌گذارند و فرد را زندانی می‌کنند تا اعسار خود را ثابت کند! در حالی که طبق مبانی دینی و فقهی اصل بر اعسار است نه ایسار، مخصوصاً در مورد جوانان.

آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به رییس قوه قضاییه تاکید کرد: شما باید کارگروهی برای رسیدگی به این مشکل که بخش زیادی از جوانان را دچار مشکل کرده است، تشکیل دهید و با دقت و سرعت این مشکل را حل کنید.

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره تقسیط مهریه گفت: بدون شک وقتی مهریه تقسیط شد باید با پرداخت قسط اول زوجه تمکین کند همان گونه که در تمام معاملات اقساطی جنس را با پرداخت قسط اول تحویل می‌دهند نه اینکه بگذارند بعد از پرداخت تمام اقساط که گاهی در مورد مهریه به چهل و پنجاه سال طول می‌کشد، طرف تمکین کند.

ایشان همچنین خواستار نظارت دستگاه قضا بر فعالیت وکلا شد و تصریح کرد: متاسفانه مشاهده شده که برخی وکلا با شگردهای مخصوصی که دارند و به منظور دستیابی به منافع بیشتر، کاری می‌کنند تا روند رسیدگی به پرونده‌ها طولانی شود، در این خصوص باید فکری کرد.

او افزود: گاه بعضی مرتکب قتل عمد شده اند و صاحبان خون عمداً در قصاص تأخیر می‌کنند و مجرم سال‌ها در زندان می‌ماند در حالی که این کار درست نیست زیرا او فقط مستحق قصاص است نه مستحق سال‌ها زندان. باید بلافاصله قصاص کنند و اگر نمی‌خواهند قصاص کنند با کفالت مجرم را آزاد نمایند تا موقع قصاص.

آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به کثرت پرونده‌های موجود در دستگاه قضا، بر لزوم کار فرهنگی به منظور پیشگیری از وقوع تخلفات تاکید کرد و گفت: لازم است در این زمینه کار کارشناسی صورت گیرد و ضمن تهیه گزارش آماری دقیق، این مساله مورد آسیب شناسی قرار گیرد تا جلوی ورود این همه پرونده به قوه قضاییه گرفته شود.

آیت‌الله شبیری زنجانی: قضات با مردم درست برخورد کنند

آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی بر لزوم انتخاب صحیح قضات تاکید کرد و گفت: از باب ضرورت می‌توان از شرط اجتهاد عبور کرد، اما موضوع اخلاق و تقوا حتماً باید لحاظ شود. شما باید روی این موضوع حساس باشید. قضاوت در درجه اول اهمیت است. در دستگاه قضا باید کار در دست کسانی باشد که از باب وظیفه به آنجا آمده اند نه به خاطر دنیا.

او تصریح کرد: کسی که در مصدر قضا است، باید با مردم برخورد درستی داشته باشد. گاهی از قضات به خاطر برخوردهایشان شکایت می‌کنند. اگر این موضوع با دقت پیگیری نشود اعتماد مردم آسیب می‌بیند و همه خون شهداء پایمال می‌شود.

آیت‌الله شبیری زنجانی افزود: در کتاب «وقایع السنین و الاعوام» آمده که شاه سلطان حسین به آقا جمال خوانساری مراجعه می‌کند تا یکی از علماء را برای شیخ الاسلامی تایید کنند. آقا جمال به شاه می‌گوید این جمعی که اینجا هستند هیچ کدام مجتهد نیستند؛ اما برای کار مردم هرکدام که متقی‌تر و طالب علم‌تر هستند، انتخاب کنید. افرادی هم که در آن مجلس ذکر می‌شود همه از مشاهیر هستند؛ اما آقا جمال می‌گوید اینها مجتهد نیستند. این شیخ الاسلام وظیفه منصب قضا و تعیین قضات را بر عهده داشته است. شما هم با این مشکل روبرو هستید.

او به روش مرحوم امام خمینی(ره) در تعیین قضات اشاره و خاطرنشان کرد: آقای مرتضوی لنگرودی می‌گفت در درس آقای خمینی بودم. ایشان اجتهاد را برای قاضی شرط می‌دانستند. از آن طرف اشخاصی که انتخاب شده بودند واجد شرایط نبودند. به ایشان گفتم فتوای شما تغییر کرده است؟ گفتند نه؛ گفتم این روش با فتوای شما تطبیق ندارد. آقای خمینی گفتند این اجازه از باب ضرورت است.

این مرجع تقلید ادامه داد: این که حد اجتهاد را چه بدانیم خودش مساله‌ای است. آقا جمال بزرگانی را مجتهد نمی‌داند. نزد آسید ابوالحسن در بحث قضا، از کسانی نفی اجتهاد می‌کند که اگر بگویم تعجب می‌کنید. برخی اینگونه در معیار اجتهاد سختگیر هستند. مرحوم آقای خمینی در خود اجتهاد قائل به توسعه بوده است. ایشان به شاگردانش گفته بود شما اکثرا مجتهد هستید. درحالی که برمبنای آسیدابوالحسن اینها مجتهد نبودند.

آیت‌الله شبیری زنجانی رفتار علمای گذشته در بحث‌های قضایی را مایه مباهات دانست و گفت: بین «متولی باشی» که تولیت حرم حضرت معصومه علیها السلام را داشته و از اربابان و بزرگان قم بوده و یکی از رعیت‌ها اختلافی ایجاد می‌شود. به یکی از بزرگان برای قضاوت مراجعه می‌شود. متولی باشی به صدر مجلس می‌رود و می‌گوید آمده‌ایم مشکل ما را حل کنید. این عالم می‌گوید من فکر کردم شما برای احوال پرسی آمده‌اید. حالا که برای طرح دعوا آمده‌اید او نباید پایین بنشیند و شما در صدر. متولی باشی می‌گوید من با رعیت کنار هم بنشینیم؟ از شکایتش منصرف می‌شود اما علمای ما در اجرای قضاوت این دقت‌ها را داشتند.

آیت‌الله شبیری زنجانی گفت: ابوی ما از یکی از دوستانش نقل می‌کرد که ملامحمدکزازی منصب قضا داشته است و برادرش به قتل عمد متهم می‌شود. ایشان درخواست مدرک می‌کند و مدرکی ارائه نمی‌شود و پرونده مختومه می‌شود. سپس برادر وی به او مراجعه می‌کند و اقرار می‌کند که قاتل است. ایشان هم به ورثه مقتول اعلام می‌کند که قاتل اعتراف کرده و بیایید حکم شرعی را اجرا کنیم. ورثه می‌بینند که این قاضی اینگونه در حفظ دین خود کوشا است و لذا قاتل را عفو می‌کنند.

آیت‌الله جوادی آملی: فرهنگ عمومی مردم در حوزه قضا افزایش یابد

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی طی سخنانی اظهار داشت: گرچه حوادث و مشکلات زیاد است اما یک بیان نورانی در قرآن کریم وجود دارد که تاکید می‌کند هرگز مشکلات به اندازه آسانی‌ها نیست؛ می‌فرماید «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا*إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا»، این «یسر» که بی الف و لام تکرار شده یعنی هرجا سختی باشد در مقابل آن دو برابر آسانی خواهد بود، این را ما در جنگ و تحریم و سایر حوادث دیدیم، خدای ما چنین خدایی است! منتها شما باید بگردید و راه آن را پیدا کنید.

او ادامه داد: در شب جنگ بدر اصحاب دیدند که پیامبر(ص) کنار درختی تا صبح با آرامش به زمزمه و مناجات مشغول است گویا اصلا فردا جنگی در کار نیست، چرا که پیامبر(ص) یقین داشت که خداوند هرگز دین خود را رها نمی‌کند، امروز نیز این دین همان دین است، منتها ما وظیفه داریم مراقب باشیم که بیراهه نرویم، ما از بابت انقلاب و نظام هیچ نگرانی نداریم، همه مشکلات از خود ماست؛ مادامی که دست خود را نبندیم و بیراهه نرویم، خداوند نظام و کشور را حفظ خواهد کرد.

آیت‌الله جوادی آملی اذعان کرد: در صلوات شعبانیه یک بیان نورانی وجود دارد که حضرت سجاد(ع) به ما یاد می‌دهد از ذات اقدس اله بخواهید که «اللَّهُمَّ وَ اجْعَلْهُ لِی شَفِیعا مُشَفَّعا وَ طَرِیقا إِلَیْکَ مَهْیَعا» طریق شریعت، طریق مَهیَع است، طریق مَهیَع آن راه باز و وسیع را می‌گویند که در آن هیچ مانعی برای هیچ کسی در هیچ زمانی وجود ندارد. از این رو احدی نمی‌تواند بگوید من نمی‌توانستم این راه را بروم، فرمود پیغمبر چنین راهی را در اختیار شما قرار داده است، هیچ کس نمی‌تواند بگوید برای من مانعی وجود داشت؛ پس ما می‌توانیم و هرگز نباید وجود دشمن یا تحریم و دیگر مسائل را بهانه کنیم، اگر پیمون این مسیر مقدور نبود که از ما نمی‌خواستند این دعا را بخوانیم، پس راه وجود دارد.

او در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل قوه قضاییه پرداخت و بیان داشت: از ابتدای انقلاب و تشکیل دستگاه قضایی، گفته شد که دستگاه قضای اسلامی را دو اصل حفظ می‌کند؛ «قانون آزاد» و «قاضی آزاده».

ایشان خاطرنشان ساخت: به پیامبر(ص) گزارش رسید که یکی از کارگزاران شما رشوه دریافت کرده است، پیامبر دستور تحقیق داد، وقتی اثبات شد، از آن شخص سوال کرد و آن شخص گفت من هدیه دریافت کرده ام! پیامبر فرمود آن روز که دیگر در این منصب نباشی باز هم از این هدایا دریافت خواهی کرد؟ شخص گفت نه! پیامبر فرمود پس بفهم که این رشوه‌ای است که به نام هدیه به تو داده شده است! اساسا کار نفس مسوله همین است که تمام گناهان را در زرورقی زیبا پنهان می‌کند و آنها را برای انسان زیبا نشان می‌دهد.

او بازنگری در برخی قوانین را لازم دانست و تصریح کرد: در کتاب دَین در مباحث فقه ما آمده است که باید دیون شخص ورشکسته بی تقصیر را حاکم اسلامی بپردازد، حالا اگر منابعی برای این منظور وجود ندارد لااقل سازوکاری فراهم شود که چنین شخصی به زندان نیفتد.

آیت‌الله جوادی آملی در توصیه‌هایی مهم و راهبردی به قوه قضاییه اظهار داشت: دو کار اصلی باید در رابطه با دستگاه قضا صورت بگیرد؛ اول اینکه هم صدا و سیما، هم خود دستگاه قضا و هم حوزه و دانشگاه، باید مردم را با قانون آشنا کنند و فرهنگ عمومی مردم را در حوزه قضا افزایش دهند. بسیاری از پرونده‌های قضایی در اثر ناآگاهی مردم از مباحث قانونی است، لذا بایستی تربیت عمومی و بالا بردن سطح فرهنگ مردم در این زمینه در دستور کار جدی قرار بگیرد.

او در ادامه جلوگیری از سوء استفاده برخی از خلاء‌های قانونی را مورد تاکید قرار داد و گفت: دومین مطلب مهم این است که برخی علم را می‌آموزند برای گناه کردن! هیچ پرونده‌ای از پرونده‌های سنگین اختلاس و یا دیگر جرائم نیست که بدون کمک گرفتن از برخی وکلا که خلاء‌های قانون را می‌شناسند رخ داده باشد. وظیفه قوه قضا این است که این افراد را سر جایشان بنشاند و از طرف دیگر جلوی این سوء استفاده‌ها از خلاء‌های قانونی را بگیرد. در دستگاه قضا، قاضی و وکیل خوب کم نیست اما یک غده بدخیم در یک گوشه از بدن برای کل بدن مشکل ایجاد می‌کند، لذا باید مراقب بود کسانی با مغالطات و مسائلی همچون ظاهرسازی، دستگاه قضایی را آلوده نکنند.

معظم‌له تاکید کرد: اگر این اقدامات صورت بگیرد هرگز کسی نخواهد توانست اختلاس‌ها و خیانت‌های سنگین دیگر را در کشور انجام دهد. لازم است که این کارها صورت بگیرد تا حق مسلم اکثریت اعضای دستگاه قضایی که پاک هستند هدر نرود و این نظام که شرف همه ماست، آسیب نبیند.

آیت‌الله نوری همدانی: مردم باید طعم قضاوت سریع و صریح را بچشند

آیت‌الله حسین نوری همدانی با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: در اسلام ۳ سمت بسیار مهم است که انبیا و ائمه طاهرین(ع) داشته اند، این پست‌ها به اندازه‌ای مهم است که هیچگاه نباید متوقف شود و تعطیل باشد.

او افزود: یکی از این موارد مهم حکومت و ولایت است، مسأله رهبری غیر از راهنمایی صرف است چرا که کار رهبری به حرکت آوردن جامعه و جهت بخشیدن به حرکات است، همیشه در جامعه اسلامی حتی با وجود غیبت امام، باید رهبری وجود داشته باشد تا جامعه را به حرکت در آورده و به حرکات جهت ببخشد تا جامعه به ساحل عزت و افتخار برسد، این رهبری جامعه اسلامی همان ولایت فقیه است.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان این که موضوع مهم دیگر تقلید است، اظهار داشت: کسانی که به درجه اجتهاد نرسیدند لازم است که احکام خدا را با مراجعه به متخصصان و فقها تبعیت کنند، مسأله دیگر قضاوت است چرا که همیشه در جامعه افرادی هستند که نمی‌گذارند احقاق حق و ابطال باطل شود و مظلوم واقع می‌شوند و نیازمند پناهگاهی هستند.

او قوه قضائیه را پناهگاهی برای مردم دانست و ادامه داد: خوشبختانه امروز با فرمان رهبر انقلاب این مسؤولیت مهم برای جنابعالی محقق شد و با سوابقی که شما در پست‌های انقلاب داشتید و با شناختی که داریم الحمدلله همیشه تأثیر گذار بودید و می‌توانید موفق باشید.

ایشان با تجلیل از شخصیت آیت‌الله رئیسی ابراز داشت: الحمدلله شما فردی باسواد، بیدار، روشن و محقق هستید و از نظر عدالت و تقوا در حد بسیاری بالایی قرار دارید و امیدواریم که مشکلات مردم در نتیجه اقدامات شما حل شود.

او عنوان کرد: امیرمؤمنان به مالک اشتر می‌فرمایند کسی که می‌خواهد قضاوت کند باید افضل مردم، صبور، مسلط به امور و خستگی ناپذیر باشند، خوشبختانه در جنابعالی این صفات وجود دارد و انتصاب شما کاملا شایسته بوده و امیدواریم که معضلات قضایی به دست شما حل شود.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به کثرت پرونده‌ها در دستگاه قضایی خاطرنشان ساخت: باید با اقدام جهادی به این پرونده‌ها رسیدگی شود و وجود هزاران پرونده قضایی زیبنده جامعه اسلامی نیست، همچنین روند رسیدگی‌ها باید با سرعت باشد و از اطاله دادرسی جلوگیری شود.

او با تأکید بر پیشگیری از وقوع جرایم اضافه کرد: باید اقداماتی شود که زمینه برای وقوع جرم و تخلف وجود نداشته باشد، مردم باید طعم قضاوت صریح و سریع را با وجود جنابعالی در رأس دستگاه قضایی درک کنند.

ایشان در پایان بر لزوم سرمایه گذاری بیشتر دستگاه بر اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه برای کاهش جرایم تأکید کرد.

آیت‌الله سبحانی: کثرت پرونده‌های قضایی نیز موجب کاهش معنویت در جامعه می‌شود

آیت‌الله جعفر سبحانی نیز در دیدار رئیس قوه قضائیه با قدردانی از حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بابت پذیرش این مسئولیت تصریح کرد: مسئله جریمه دیرکرد بازپرداخت وام‌ها و همچنین زندانی شدن مردان بابت مهریه، از جمله مسائلی است که در مراجعات مردم به صورت مکرر مطرح می‌شود و لازم است در این زمینه اقدام عاجل صورت گیرد.

ایشان سپس افزود: کثرت پرونده‌های قضایی نیز موجب کاهش معنویت در جامعه می‌شود و لازم است این معضل نیز به شکلی مدبرانه برطرف گردد.

آیت‌الله علوی گرگانی: مراقب باشید دانه درشتها نتوانند از قوه قضاییه سوء استفاده کنند

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی با بیان آیه شریفه «ان الله یأمرکم ان تؤدوا الامانات الی اهلها» گفت: ریاست شما بر این قوه مهم را تبریک گفته و امیدواریم مواعظ ما بتواند راهنمای شما قرار گیرد.

او با بیان سنگینی مسئولیت در قوه قضاییه ابراز داشت: فقط باید خدا شما را کمک کند و ما هم تلاش خواهیم کرد که کمک شما باشیم.

استاد حوزه علمیه قم با بیان وعده‌ها و وعیدها در قوه قضاییه گفت: به مردم وعده‌ای داده شود که از عهده آن برآیید و از وعیدها نترسید.

او با بیان اهمیت تهذیب نفس برای قضات و دوری از رشوه در کار قضا بیان داشت: قضات باید مراقب باشند از هر گونه هدیه‌ای که شائبه رشوه داشته باشد اجتناب کنند حتی در برخی روایات هدایای بعد از حکم هم نهی شده است که این اهمیت پاکی و تهذیب نفس را برای قضات می‌رساند.

آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به اهمیت فقه در کار قضا تأکید کرد: قضات ما حتما دارای سطح مناسبی از دانش فقه باشند و از دادن احکام بدون پشتوانه فقهی اجتناب کنند.

او با اهمیت مبارزه با دانه درشتها گفت: مراقب باشید دانه درشتها نتوانند از قوه قضاییه سوء استفاده کرده و با وعده و وعید یا اطاله دادرسی اهداف غیر مشروع را پیش ببرند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به معضل مهریه خواستار برنامه ریزی برای رفع این مشکل و کاهش زندانیان مهریه و حفظ بنیان خانواده شد.

او بر نظارت و اهمیت کار وکلا و ارائه راهکارهایی جهت بهره مندی عموم مردم از وکلای خوب تأکید کرد.

آیت‌الله علوی گرگانی در پایان با تشکر از زحمات ریاست سابق قوه قضاییه تأکید کرد که هرگز سستی در کار خود راه ندهید و محکم در مقابل فساد بایستید.

گفته‌های رئیس دستگاه قضا با مراجع

رئیس قوه قضاییه در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی ضمن تبریک ایام ماه معظم شعبان با اشاره به انتظارات فوق‌العاده مردم از دستگاه قضایی بویژه در گام دوم انقلاب، ابراز امیدواری کرد که با راهنمایی‌ها و دعای خیر علما و مراجع بزرگ، قوه قضاییه بتواند ماموریت‌های خود را به نحو احسن انجام دهد.

 رئیسی همچنین با اشاره به دغدغه‌های آیت‌الله مکارم شیرازی بویژه در خصوص زندانیان مهریه، گفت: ان‌شاءالله با انجام یک کار کارشناسی دقیق و تدوین ساز و کارهای مناسب تلاش می‌کنیم که این نگرانی حضرتعالی و مردم عزیز برطرف شود.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر ضرورت تلاش در جهت کاهش اطاله دادرسی و اتقان آرا نیز اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین رئوس برنامه‌های تحول دستگاه قضایی در دوره جدید، قرار دادن آراء قضات در معرض تحلیل حقوقدانان و فضلا است تا شاهد اتقان هر چه بیشتر آرای صادره از سوی محاکم باشیم.

 رئیسی در دیدار با آیت‌الله نوری همدانی نیز با اشاره به بهره‌مندی خود از محضر این مرجع عالیقدر از دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، بر ضرورت ارتباط قوی و دائمی دستگاه قضایی با حوزه‌ها و مراجع معظم تاکید کرد و گفت: قوه قضاییه در میان سایر دستگاه‌ها نزدیک‌ترین نسبت را با حکومت دارد و مردم نیز به حق انتظار تحول در این دستگاه را دارند. امیدواریم این انتظار مردم با دعای خیر مراجع از جمله حضرتعالی و راهنمایی‌های ارزنده‌تان محقق شود.

رئیس قوه قضاییه در دیدار با آیت‌الله شبیری زنجانی نیز تصریح کرد: توصیه حضرت امام (ره) این بود که نسبت به زمین نماندن امر قضا احتیاط شود. بر این اساس درخواست ما از حوزه‌ها و مراجع بزرگوار این است که طلاب و فضلا را به حضور در عرصه قضا تشویق کنند و به این ترتیب به غنای علمی نیروی انسانی در دستگاه قضایی بیفزایند.

رئیسی همچنین با تأکید بر لزوم برخورد مناسب قضات با مراجعان و تکریم ارباب رجوع اظهار کرد: ان‌شاءالله ساز و کاری برای اجرای هرچه بهتر این امر تدوین خواهیم کرد زیرا معتقدیم نه تنها مراجعان عادی بلکه حتی متهمان و محکومان نیز باید مورد تکریم باشند و بیشتر از اتهام و مجازاتشان نباید برخورد دیگری با آنها صورت گیرد.

رئیس قوه قضائیه در دیدار با آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز خواستار دعای خیر علما و مراجع برای مسئولان قضایی برای موفقیت در این مسئولیت خطیر شد.

 رئیسی همچنین در دیدار با آیت‌الله وحید خراسانی گفت: هر زمان مراجع معظم کمک‌حال مسئولان و مردم بوده‌اند شاهد برکات و خیرات فراوانی بوده‌ایم و امیدواریم با دعای این بزرگواران و همچنین عنایات خاصه حضرات معصومین (ع) مسیر درستی را در دستگاه قضایی طی کنیم.

یک دیدگاه

  1. با نهایت تعجب و تاسف مشاهده میشه که در این سایت که علی القاعده گردانندگانش از فضلا هستند برای مراجع معظم از تعابیری که حائز احترام لازم نیست استفاده میشه از قبیل ضمایر مفرد، گفت، ادامه داد، اظهار کرد و… . مناسبه شؤون افراد و متعارفات جو حوزوی رو رعایت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics