قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتقاد آیت‌الله فاضل لنکرانی از وضعیت شهرسازی و معماری
برخی شعار می‌دهند اما اعتقادی به ولایت فقیه ندارند

انتقاد آیت‌الله فاضل لنکرانی از وضعیت شهرسازی و معماری

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از این‌که مسؤولان کشور برنامه جامع، مدون و منسجم در شهرسازی ندارند، ابراز تأسف کرد و خواستار توجه به معماری اسلامی و ایرانی شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار با اعضای کنگره معماری و شهرسازی، با اشاره به این‌که مسأله شهرسازی و معماری اسلامی فعالیت مهمی است که در ضرورت آن تردیدی وجود ندارد، ابراز داشت: ما نخست باید به این باور برسیم که اسلام و دین برای معماری، خانه‌سازی و شهرسازی برنامه و حرف دارد؛ شاید گمان کنیم این مسأله به دین ربطی ندارد و دین فقط واجبات و محرمات است و شهرسازی مربوط به عقلای شهر و محل مربوط می‌شود درحالی که این‌گونه نیست.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: بله یکی از مؤلفه‌های دین رجوع به اهل خبره است ولی آیا دین فقط همین را می‌گوید یا خودش هم معیارها و ضوابطی را مطرح می‌کند؛ اصلاً بلندمرتبه‌سازی و آپارتمان‌سازی از مواردی است که دین با آن مخالفت کرده است و باید حوزه‌های علمیه در این زمینه تحقیقاتی کنند که نفی ساختمان‌های بلند مخصوص به آن دوران بوده است یا همه زمان‌ها را دربرمی‌گیرد؟

وی با تأکید بر این‌که چند سال پیش نیز این مسأله را مطرح کردیم که اسلام با آپارتمان‌سازی موافق نیست، اظهار داشت: بسیاری از مسائل و مشکلات خانوادگی در اثر همین موضوع است ولی جدی گرفته نمی‌شود و به همین خاطر بنده امیدوار نیستم که تأثیری از برگزاری کنگره ببینیم چراکه خود شهرداری از آپارتمان‌سازی سود می‌برد و کسی به این فکر نیست آیا آپارتمان‌سازی با سلامتی جسمی روانی و دینی تناسبی دارد یا نه.

فاضل لنکرانی افزود: بنده در مسأله شهرسازی روایتی از پیامبر گرامی اسلام  دیدم که می‌فرماید: «شهرهای خود را به‌گونه‌ای بسازید که صاحب شرف باشد»؛ حال آیا واقعاً این‌گونه است؟ بنده زمانی که به دلیل بیماری مرحوم والدم چند باری به انگلستان سفر کردم این مسأله را در لندن دیدم و آن‌ها خوب این جهات را رعایت می‌کردند ولی عجیب است که در قم و تهران این‌گونه نیست؛ در لندن برای اینکه میراث گذشتگان خود را حفظ کنند در یک خیابان ظاهر تمام ساختمان‌ها یکنواخت است که من فهمیدیم اصلاً قانون این‌گونه است و حق تغییر در آن‌ها وجود ندارد ولی در شهر ما یک نا هماهنگی‌های واضحی دیده می‌شود.

وی با بیان این‌که ما قبول داریم غربی‌ها هویت اصلی علوم ما را گرفتند و علوم وارداتی برای منافع استعماری بر ما غالب کردند، ابراز داشت: ولی در برخی موارد ما خودمان علوم آن‌ها را خراب کردیم؛ امروز این آپارتمان‌سازی تهران و خیابان‌ها تنگ و کوچک هیچ جای دنیا وجود ندارد؛ در مسکو متجاوز از صد سال یک خیابان فرق نمی‌کند و عرض آن کمتر از چهل یا پنجاه متر ندیدیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه ابراز داشت: ما برنامه و فکر منسجم و مدون نداریم، چراکه یک وزیر می‌رود و فرد دیگری می‌آید و برنامه دیگری اجرا می‌کند و یا رئیس‌جمهوری می‌آید و برنامه فکری او به طور کل با دیگران فرق دارد، همچنانکه در دوره ریاست جمهوری سازمان برنامه و بودجه را از بین بردند و مشکلاتی به وجود آمد، بنابراین باید یک فکر واحد و روشن به عنوان نقشه راه قرار بگیرد نه اینکه هر مسئولی فقط فکر و ایده خود را پیاده کند.

وی خاطرنشان کرد: شما نیز در این کنگره به فکر نقشه و ایده اساسی باشید، هرچند حوزه‌های علمیه باید در این مسأله کار کنند ولی قبل از آن باید مسؤولین باور کنند دین در شهرسازی و معماری حرف دارد؛ از متون دینی نکات جالبی استفاده می‌شود، اینکه مسجد کجای شهر قرار بگیرد یا مسأله حریم هر خانه و ساختمان چگونه باشد به همین دلیل شما باید دبیرخانه دائمی و مراوده با مراکز علمی داشته باشیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه معماری اسلامی به مسائل امنیتی نیز توجه دارد، عنوان کرد: در سابق دزدی بود ولی اگر در خانه فردی دزد وارد می‌شد با اینکه ساختمان‌ها بزرگ بود همسایه‌های متوجه می‌شدند ولی امروز در یک واحد آپارتمان دزد وارد می‌شود، اموال را می‌برد و صاحب خانه را به قتل می‌رساند ولی خانه کناری خبر دار نمی‌شود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی در پایان تصریح کرد: ما باید از کارشناس‌های هرزمینه استفاده کنیم و نقشه اساسی تنظیم کنیم؛ بله ضرورت جمعیت شاید ما را به بلندمرتبه‌سازی و آپارتمان بکشاند ولی در هرصورت باید در این زمینه بیشتر کار کنیم و ما نیز در مرکز فقهی می‌توانیم با شما همکاری داشته باشیم./ رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics