قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اهل‌سنت، از تعطیلی تا اصرار بر اقامه نماز جمعه
اهل‌سنت، از تعطیلی تا اصرار بر اقامه نماز جمعه

گزارش از برپایی نماز جمعه در مناطق مختلف اهل‌سنت؛

اهل‌سنت، از تعطیلی تا اصرار بر اقامه نماز جمعه

شیوع بیماری کرونا در مناطق مختلف کشور باعث تعطیلی نماز جمعه در برخی از شهرهای اهل سنت نشین کشور شده است. «آوای سنت» برای بررسی اقامه نماز جمعه ۲۳ اسفند‌ماه در مناطق مختلف سنی نشین با علمای مناطق مختلف تماس گرفته است. گزارش زیر ماحصل این تلاش است.

به گزارش شبکه اجتهاد، بر اساس بیانیه صادره از مسجد جامع الخلیل خاش، مراسم نماز جمعه بیست و سوم اسفندماه راس ساعت ۱۲:۳۰ برگزار شد و از قرار معلوم رایزنی‌های مقامات محلی از جمله فرماندار خاش مبنی بر قانع کردن مولانا محمد عثمان قلندر زهی امام جمعه مسجد جامع الخلیل بر عدم برگزاری نماز جمعه در تاریخ یاد شده به نتیجه نرسیده است، حال آنکه چهار مسجد جامع دیگر این شهر با صدور اطلاعیه از مردم خواسته‌‌اند تا در خانه‌هایشان بمانند.

برخی ساکنان شهر خاش اذعان می‌دارند ویروس کرونا به شهر وارد شده، اما متاسفانه به هشدارهای رسمی توجه لازم صورت نگرفته و بیم آن می‌رود که طی روزهای آینده تعداد بیشتری از مردم به این ویروس مبتلا شوند. گفته می‌شود امکانات در داروخانه‌ها ناچیز بوده و کفاف امور مراجعین را نمی‌کند.

از زاهدان خبر می‌رسد که تعداد مبتلایان به کرونا طی هفته گذشته روند رو به رشد داشته و عدم برگزاری نماز جمعه در این شهر برای جلوگیری از افزایش شیوع صورت گرفته است.

بر همین اساس نماز جمعه اهل سنت همچنین در چابهار به امامت مولانا چابهاری، در همه مساجد جامع اهل سنت ایرانشهر و در گشت سراوان نیز برپا می‌گردد.

در ابتدای هفته گذشته هیات فتوای جنوب با صدور بیانیه‌ای از عدم برگزاری نماز جمعه در کلیه مساجد جامع اهل سنت استان هرمزگان خبر داد. در جزایر چندگانه نیز نماز جمعه برگزار نخواهد شد. در استان گلستان نیز این هفته اهل سنت بندرترکمن و چند شهر دیگر نماز جمعه را برگزار نخواهند کرد.

مساجد جامع اهل سنت مشهد، طبس مسینا و خیرآباد تایباد نیز پذیرای نمازگزاران نخواهند بود. در مصلای شهرهای خواف و تایباد طی هفته گذشته نماز جمعه برگزار نشده است، لیکن بنابه اظهار ساکنین بومی، امامان محلات به صورت جداگانه نماز فرض جمعه را در مساجد خود برجای آورده‌اند.

در کردستان و سقز به جز در روستاها، کلیه مساجد پلمپ شده و حتی نمازهای یومیه نیز در آنها خوانده نمی‌شود. در مریوان مساجد جامع تعطیل هستند و کرونا روی کیفیت برگزاری نمازهای یومیه مساجد محلات از نظر تعداد جمعیت تاثیر گذار بوده است. در پیرانشهر گفته شده است که نمازگزاران با سنجش شرایط می‌توانند به نماز جمعه نروند و این عدم حضور اشکال شرعی به همراه ندارد. در روستای نگل زادگاه ماموستا حاج محمود نگل هم اعلامیه عدم برگزاری نماز جمعه داده شده است.

علی رغم توصیه‌های بسیار از سوی مراجع ذی‌صلاح و مقامات محلی استان‌ها و شهرستان‌ها، اما عواملی منجمله نزدیکی ایام تعطیلات نوروز ۹۹، مساعد شدن هوا در شهرهای مرکزی و شمالی کشور و عدم اطلاع رسانی به موقع در خصوص آمار فوتی‌های کرونا باعث شده است تا در بیشتر اقصی نقاط کمپین در خانه ماندن آنچنان که باید و شاید جدی گرفته نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics