قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اهل‌سنت مخالف خشونت و تفرقه و ناامنی هست/ «گفتمان»، گمشدۀ مسلمانان عصر حاضر است
اهل‌سنت مخالف خشونت و تفرقه و ناامنی هست/ «گفتمان»، گمشدۀ مسلمانان عصر حاضر است

مولوی عبدالحمید در همایش دانش‌آموختگی دارالعلوم زاهدان:

اهل‌سنت مخالف خشونت و تفرقه و ناامنی هست/ «گفتمان»، گمشدۀ مسلمانان عصر حاضر است

مولوی عبدالحمید در نشست پایانی بیست‌وهشتمین همایش دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان، «افراط‌گرایی» و «تعصبات خشک» را مغایر با تعالیم شریعت اسلام دانست و تاکید کرد که جامعۀ اهل‌سنت ایران با هرگونه «خشونت»، «تفرقه» و «ناامنی» مخالف است.

به گزارش شبکه اجتهاد، مولوی عبدالحمید در این همایش که با حضور جمعیتی بالغ بر صدوپنجاه‌هزار نفر برگزار شد، اظهار داشت: امت اسلام در قرآن «امت میانه» نامیده شده است. مسیر دین اسلام اعتدال است، اما متاسفانه امروز امت اسلامی گرفتار افراط و تفریط شده است. برخی مسلمانان به دین توجه ندارند و برخی دیگر خود را دیندار می‌دانند اما از مسیر دین فاصله گرفته و دچار افراط شده‌اند.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه افزود: بسیاری از چالش‌های امروز جهان اسلام تعصبات خشک و عصبیتی است که جایگاهی در دین ندارد. پیامبر رحمت صلی‌الله‌علیه‌وسلم حتی با مشرکینی که ایشان را از مکه اخراج کردند و با یهودیان مدینه پیمان صلح بست و تا زمانی که یهودیان عهدشکنی نکردند بر سر پیمان خود باقی ماند.

عبدالحمید در ادامه گفت: اسلام دینی با ظرفیت، تحمل و سعۀ صدر بالاست و خیلی مهم است که مسلمانان همدیگر را تحمل کرده و سعه صدر و تحمل بالایی داشته باشند. متاسفانه امروز آن ظرفیتی که در دین اسلام و در سیرت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم، صحابه و اهل‌بیت وجود داشت، در بین مسلمانان و پیروان صحابه و اهل‌بیت وجود ندارد.

وی بیان داشت: ما مسلمانان را به اتفاق و وحدت کلمه و بازگشت به دین و قرآن و سنت نبوی فرا می‌خوانیم. پیام این جلسه «اعتدال» است. این جلسه فقط برای اهل‌سنت نیست، بلکه ما در این جلسه به خیر همۀ مسلمانان، ایرانیان و حتی انسانیت می‌اندیشیم و امیدواریم این جلسه هدایت و رحمتی برای همه انسان‌ها باشد.

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامۀ  به تشریح دیدگاه‌ها و موضع اجماعی جامعۀ اهل‌سنت پرداخت و گفت: مسیر، خط مشی و سیاست جامعه اهل‌سنت همواره وحدت و حمایت از نظام جمهوری اسلامی بوده است. اهل‌سنت در تمام صحنه‌ها نظام را همراهی کرده‌اند، ازجمله در بیست‌ودوم بهمن سال گذشته که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود، همه دیدند که ما چگونه در کنار هم بودیم.

وی در ادامه افزود: یاد آیت‌الله سلیمانی را که از استان رفته‌اند گرامی می‌داریم؛ ایشان در چنین مراسم و مراسم‌های دیگر و راهپیمایی که وظیفه ملی است، در کنار ما بودند. تصاویر ما در کنار هم در رسانه‌ها و در سطح جهان منتشر می‌شد تا همه دنیا وحدت و همبستگی ما را ببیند.

عبدالحمید در ادامه خاطرنشان کرد: اهل‌سنت مخالف تفرقه و خشونت و ناامنی هستند. ما ناامنی را نه‌تنها برای کشور خود، بلکه برای دیگر نقاط جهان نیز نمی‌پسندیم و در حد توان خود تلاش کرده‌ایم تا اجازه ندهیم ناامنی و اختلاف وارد کشور شود.

رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان اظهار داشت: ما جنگ و خشونت را قبول نداریم. گاهی افرادی نادان دست به افراط‌گرایی و خشونت می‌زنند، اما اکثر مردم ما از عملکرد و اقدامات آنان ناراضی هستند و آن را قبول ندارند.

عبدالحمید اظهار داشت: در اینجا هیچ‌گونه بغض و عداوتی نسبت به دیگران وجود ندارد. ما با همۀ مسلمانان احساس همبستگی و با بشریت به‌جز انسان‌های ظالم و طغیانگر و کسانی که اهل منطق و گفتمان نیستند، احساس اخوت می‌کنیم.

«گفتمان» گمشدۀ مسلمانان عصر حاضر است

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه افزود: مسیر اهل‌سنت جنگ و خشونت نیست؛ ما با جنگ در هیچ کشوری موافق نیستیم، بلکه معتقدیم که مشکلات جهان اسلام باید با گفتمان حل‌وفصل شوند. ما اهل گفتمان هستیم و این جلسه (همایش دانش‌آموختگی دارالعلوم زاهدان) که علمای شیعه و سنی، دانشگاهیان و مسئولان در آن سخنرانی می‌کنند، از مصادیق «گفتمان» است.

وی خاطرنشان کرد: «گفتمان» گمشدۀ مسلمانان عصر حاضر است. ما همۀ مسلمانان به‌ویژه در کشورهایی مانند یمن، سوریه و عراق را که گرفتار چالش و مشکلات هستند به «گفتمان» دعوت می‌دهیم و توصیه می‌‌کنیم تا با تشکیل حکومت‌های فراگیر، تشریک مساعی و رعایت حقوق اقلیت‌ها مسائل و مشکلات‌‌شان را حل کنند.

مدیر دارالعلوم زاهدان اظهار داشت: به اسلام و کشور خودمان افتخار می‌کنیم. ما در مقابل افراط‌گرایی ایستادگی کرد‌ه‌ایم، امنیتی که امروز داریم حاصل همین ایستادگی است. لذا جامعۀ اهل‌سنت جای هیچ گلایه‌ای را برای مسئولان باقی نگذاشته است. احساس بنده آن است که مقام معظم رهبری از اهل‌سنت رضایت دارند.

وی در ادامه افزود: نظام خدمات زیادی برای مردم ما انجام داده است، به‌ویژه در بخش‌های عمرانی تفاوتی بین مردم وجود نداشته است؛ البته اشکالات جزئی در این زمینه بوده است.

مدیر دارالعلوم زاهدان در پایان از تمام مسئولان، نهادها، ارگان‌ها و عموم مردم که در برگزاری همایش دانش‌آموختگی همکاری داشته‌اند، تشکر و قدردانی کرد.

یک دیدگاه

  1. قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟؟!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics