قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ایده‌هایی نو در ارتباط حقوق اسلامی و رویکردهای جامعه شناسانه و مردم نگارانه
تضعیف راویان؛ بازخوانی مبانی و معیارهای عالمان رجالی

معرفی کتاب؛

ایده‌هایی نو در ارتباط حقوق اسلامی و رویکردهای جامعه شناسانه و مردم نگارانه

واکاوی چندوچون اجرایی گردیدن فقه و حقوق اسلامی در بستر یک جامعه اسلامی از سوی مسلمانان بدون حمایت دستگاه حاکمیتی و قضایی متولی این مهم ذیل قواعد شناخته شده قوانین مسلمان، حقوق خانواده، حقوق تجارت و دارایی و ارث در یک هندسه مفهومی- منطقی هدف اولیه نگارش این اثر است.

به گزارش شبکه اجتهاد، چکیده کتاب «طرح کلی حقوق عرفی اسلامی در غنا» که به قلم جوسیا آریه به نگارش درآمده است، توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ترجمه شد.

بر اساس این گزارش، با توجه به مباحث کتاب باید گفت این اثر در زمینه‌ای بکر به نگارش درآمده است. در این اثر مطالعه امکان‌های پیش روی حقوق اسلامی در جامعه‌ای با جمعیت مسلمان به‌مثابه مطالبه‌ای عمومی با توسل به رویکرد حقوقی-جامعه شناختی دنبال شده است.

تلاش پژوهشی نویسنده را باید کوششی بدیع دانست که به واکاوی حقوق اسلامی از زاویه نظامی عرفی، به مثابه نظام مبتنی بر اجتماعی با جمعیت مسلمان، همت گمارده است.

تجزیه و تحلیل پراکنده شدن طنین مفاهیم حقوق اسلامی در سطح مطالبه‌ای عمومی و اجتماعی و بررسی این مهم در دل متون کهن فقهی و حقوقی تلاشی است که از سوی جوسیا آریه عملی گردیده است.

این مطالبه در سطحی فراتر از جریان عمومی و تاریخی پذیرفته شده در حوزه‌هایی مانند قوانین ازدواج و ارث دنبال شده است. نویسنده کوشیده است درخواست و تجربه عمومی جمعیت غنا را در خصوص حقوق اسلامی به رشته تحریر درآورد. وی این کوشش را در وهله نخست با بررسی ماهیت حقوق عرفی اسلامی آغاز نموده است.

کتاب «طرح کلی حقوق عرفی اسلامی در غنا» با هدف به دست دادن طرحی کلی از حقوق اسلامی در بستری اجتماعی تنظیم گردیده است و هم از این روی نویسنده به تجزیه و تحلیل داده‌های جامعه شناختی استخراج شده از رهبران جامعه، جمعیت مسلمان جامعه و روحانیان پرداخته است و کوشیده است ارزیابی آنها را در پرتو اصول قواعد شرعی، نشانه‌های علمی مشخص علمی و کدهای معین حقوقی جامعه مسلمانان در غنا در قالب طرحی کلی تصویر نماید.

اثر در عین حال دربردارنده مجموعه مطالعاتی نمونه موردی با تمرکز بر احکام دادگاه‌ها است که در موارد گوناگونی در متن اثر گنجانده و در بافتار متن آمیخته شده‌اند. این نوع تلاش پژوهشی عمدتا در ارتباط با حقوق خانواده در دادگاه‌های غنا و مقایسه آن با سیستم‌های دیگر حقوق خانواده غنا صورت گرفته است.

واکاوی چندوچون اجرایی گردیدن فقه و حقوق اسلامی در بستر یک جامعه اسلامی از سوی مسلمانان بدون حمایت دستگاه حاکمیتی و قضایی متولی این مهم ذیل قواعد شناخته شده قوانین مسلمان، حقوق خانواده، حقوق تجارت و دارایی و ارث در یک هندسه مفهومی- منطقی هدف اولیه نگارش این اثر است.

بررسی درهم آمیختگی حقوق و جامعه در یک چارچوب دینی و توجه به مطالبه عمومی در قالب حقوقی بدون لحاظ نمود وجوه حاکمیتی قواعد حقوقی نکته برجسته این تلاش پژوهشی است.

در سطحی دیگر اثر امکان‌های پیش روی اصلاح را در حقوق جامعه اسلامی رصد‌ می‌کند و ذیل کوششی مردم نگارانه و حقوقی به اجرایی گردیدن حقوق اسلامی در زمینه‌های متفاوت‌ می‌اندیشد.

به باور نویسنده این رخداد از طریق یک مطالعه جامعه شناختی محقق‌ می‌گردد در حالی که عموما از سوی کارگزاران و مدیران سیاسی و قضایی مورد چشم پوشی قرار‌ می‌گیرد. این تلاش علمی در درجه نخست نیازمند واکاوی ظرفیت‌های نهان و آشکار حقوق اسلامی و نیز بازاندیشی در قواعدی است که با بن بست‌های اجتماعی روبرو شده‌اند.

سرانجام سخن این که کتاب «طرح کلی حقوق عرفی اسلامی در غنا» را باید مجموعه‌ای سازماندهی شده از ایده‌های نویی دانست که ضمن التفات به ارتباط‌های متصور میان حقوق اسلامی و رویکرد‌های جامعه شناسانه و مردم نگارانه تدوین یافته است. کتاب حاوی مباحثی جالب توجه برای نخبگان اجتماعی و دانشجویان حقوق است.

طرح کلی حقوق عرفی اسلامی در غناگفتنی است، کتاب «طرح کلی حقوق عرفی اسلامی در غنا» در سال ۲۰۲۰ از سوی مرکز انتشارات آیکون پابلیشینگ در ۲۱۸ صفحه چاپ و منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics