قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / باید سلایق متکثر در حوزه علمیه را به رسمیت بشناسیم/ یکسان‌سازی و یکسان‌انگاری از آفات حوزه علمیه است
باید سلایق متکثر در حوزه علمیه را به رسمیت بشناسیم/ یکسان سازی و یکسان انگاری از آفات حوزه علمیه است

دکتر احمد واعظی:

باید سلایق متکثر در حوزه علمیه را به رسمیت بشناسیم/ یکسان‌سازی و یکسان‌انگاری از آفات حوزه علمیه است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: امروز فضای فکری طلب می‌کند که تکثر سلایق در حوزه را به رسمیت بشناسیم، در غیر این صورت حوزه نمی‌تواند جامعیت خود را در کارویژه‌ها به ثمر برساند.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی در بزرگداشت مقام علمی مرحوم محمدجواد صاحبی که در تالار شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: خوش مشرب، خلیق، دانا، با تدبیر و متواضع بودن از ویژگی‌های استاد صاحبی بود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم استاد صاحبی را دارای حقی بر دوش فضلای حوزه دانست و افزود: جامعه به سرعت در حال تحول بوده و برخی اقدامات پیش برنده که در مقاطعی از تاریخ حوزه انجام می گیرد، باید متناسب با فضاهای جدید به روزرسانی شود.

او گفت: بینش دادن، جهت دادن و گشودن فضای فکری طلاب جوان در حوزه‌های علمیه از کارهایی بود که در دهه ۶۰ با ظهور مجلاتی چون کیهان فرهنگی، کیهان اندیشه و مجله حوزه توسط دفتر تبلیغات اسلامی انجام گرفت و طلاب بسیاری را دست به قلم کرد و از جمله مرحوم صاحبی که سردبیر مجله کیهان اندیشه بود.

واعظی با بیان اینکه امروز ابزارهای جریان سازی از مجله به تکنولوژی روز تغییر پیدا کرده، یادآور شد: حوزه امروز با آفاتی مواجه است که یکی از آن‌ها یکسان سازی و یکسان انگاری است؛ امروز توجه به مسائل روزمره بیش از حدی است که باید باشد، در چنین شرایطی جامع نگری در کارویژه‌های حوزه و روحانیت نادیده گرفته می شود.

وی انتظارات از روحانیت را در گذشته محدود دانست و خاطرنشان کرد: امروز این کارویژه‌ها گسترده تر شده و حوزه و روحانیت باید بتواند این کارویژه‌ها را عهده دار شود.

واعظی اضافه کرد: امروز نیازمند افراد خلاقی هستیم که فضاها را بگشایند تا حوزه بتواند در عرصه‌های مختلف فکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی منادی عقلانیت و اصالت‌های حوزوی باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: امروز فضای فکری طلب می کند که ما در حوزه تکثر سلایق را به رسمیت بشناسیم، چون اگر بخواهیم فضا را طوری قرار دهیم که افراد در مشرب‌های فکری مانند مسائل کلامی و فلسفی محدود بیندیشند، حوزه نمی تواند جامعیت خود را در کارویژه‌ها به ثمر برساند.

واعظی ضعف اصالت‌های حوزه را مسئله مهم دانست و در پایان ابراز کرد: نسلی که امثال مرحوم صاحبی از برجستگان آن بودند، نقش مهمی برای آموختن این اصالت‌ها مانند مردم داری و عقلانیت به نسل جدید دارند./ شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics