قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / با تأخیر ۳۰ ساله؛ پروژه «فقه مدیریت شهری» کلید خورد
کاربرد قواعد فقهی در طراحی شهری

با تأخیر ۳۰ ساله؛ پروژه «فقه مدیریت شهری» کلید خورد

نماینده بنیاد پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه در قم، از آغاز پروژه تهیه کتاب استدلالی و نرم افزار جامع «فقه مدیریت شهری» به سفارش مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران خبر داد.

حجت‌الاسلام مصطفی دٌری نماینده بنیاد پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه در تهران و قم در گفتگو با «خبرنگار اجتهاد» به تشریح جزئیات پروژه «تنظیم نظامات فقهی مدیریت شهری» پرداخت و گفت: این پروژه طی قراردادی بین بنیاد پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه و مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران منعقد شده است.

وی با اشاره‌ به این‌که آغاز پروژه از بهمن ۹۴ کلید خورده است و تا ابتدای اسفند ‌۹۵ ادامه دارد، افزود: موضوع قرار داد تنظیم و تهیه نظامات فقهی مدیریت شهری است، یعنی فقه مضافی به نام «فقه مدیریت شهری» تولید محتوا شود.

حجت‌الاسلام دٌری در تشریح جزئیات و صورت کار پروژه گفت: حدود ۱۱۰ سؤال از مجموعه‌های مختلف شهرداری تهران جمع آوری شده که با استفتاء از مراجع معظم تقلید، وظیفه فتوایی کارکنان و مدیران شهرداری مشخص می‌گردد و همچنین به این پرسش‌ها به صورت استدلالی در چندین صفحه پاسخ داده می‌شود.

مدیر این کلان پروژه ادامه داد: با توجه به نوظهور بودن مسائل، پرسش‌هایی در حین کار پیش خواهد آمد که به مجموعه سؤالات اضافه می‌شود. تاکنون سؤالات پروژه به ۱۲۴ افزایش پیدا کرده و پیش‌بینی می‌شود به ۱۵۰ سؤال پاسخ داده شود.

وی با بیان این‌که مسائل کلانی در مدیریت شهری وجود دارد که نمی‌توان در حجم چند صفحه به آن پاسخ گفت، اظهار کرد: جواب به این‌ نوع سؤالات به صورت مقاله است و به‌گونه‌ای فلسفه فقه مدیریت شهری را تشریح می‌کند و با تجمیع مقالات، اولین کتاب فقه مضاف درباره مدیریت شهر تولید خواهد شد.

حجت‌الاسلام دٌری خاطرنشان کرد: تاکنون عناوین ۱۴ مقاله استخراج شده و در دست محققان قرار گرفته و برخی از مقالات در حال اتمام و برخی در حال تدوین است. همچنین حدود یک پنجم به سؤالات به صورت استدلالی پاسخ گفته شده و نیز اخذ استفتائات در حال انجام است.

نماینده بنیاد پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه در تهران و قم ابراز داشت: زمان پروژه یک ساله است اما با پیش بینی‌های صورت گرفته و تقاضای شهرداری تهران سعی بر اتمام پروژه در زمان نزدیک است.

وی خروجی پروژه را در قالب «کتابچه استفتائات و پاسخ فتوایی»، «یک یا چند جلد کتاب فقه مدیریت شهری» و تهیه نرم افزار تحت وب «استفتائات و کتاب‌های فقه مدیریت شهری» عنوان کرد.

حجت‌الاسلام دٌری در پایان افزود: مرحله دوم پروژه، «تأسیس مرکز فقه مدیریت شهری» در تهران، اولین کلان شهر جهان اسلام است که بعد از انجام پروژه اول و عقد قرار داد انجام خواهد شد.

یک دیدگاه

  1. ان شا, الله که شاهد شهرهایی بر اساس معیارهای اسلامی باشیم که تزاحم منافع در چنین شهرهایی به حد اقل خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics