قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / مرجعیت / با فتوای قرضاوی دیگر کسی نیاز به ازدواج ندارد!
تقدیر آیت‌الله سبحانی از اقدام قوه قضائیه در فیلترینگ تلگرام/ مخالفان تحلیل درستی از ماجرا ندارند

آیت‌الله سبحانی:

با فتوای قرضاوی دیگر کسی نیاز به ازدواج ندارد!

آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که اگر قرار باشد برخی فتوای قرضاوی رایج شود دیگر کسی نیازی به ازدواج نمی‌بیند، تصریح کرد: کسانی که شیعه را به سبب حکم متعه منحرف می‌دانند، توجه دقیقی به آیات قرآن ندارند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله شیخ جعفر سبحانی ظهر امروز در دومین جلسه درس تفسیر خود در ماه مبارک رمضان که در مدرسه حجتیه برگزار شد، در بخشی از سخنانش با اشاره به حرمت همجنس بازی و استمناء در اسلام گفت: یوسف القرضاوی بیان کرده است که اگر جوانی از ترس فساد و زنا، استمنا کند، این کار جایز است؛ این مساله در کدام یک از منابع دینی بیان شده است؟ قاعده ضرورت در موقعی است که در مقابل کار ضروری قرار بگیرد، نه اینکه خود را در این دام بیندازد؛ زمانی است که درمان یک بیماری در حال مرگ در یک حرام است، ولی اینکه خود فرد بدون این ضرورت اقدام به حرام کند، این عمل جایز نیست.

آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد که فتوای قرضاوی رایج شود دیگر کسی نیازی به ازدواج نمی‌بیند؛ متأسفانه این کتاب در مصر چاپ شده است؛ جوان پاک و مسلمان باید حافظ باشد، ولی این شخص بیان می‌کند که حفظ لازم نیست و این مساله با آیه سوره مؤمنون منطبق نیست.

استاد مطرح حوزه علمیه قم اظهار کرد: کسانی که شیعه را به سبب حکم متعه منحرف می‌دانند، توجه دقیقی به آیات قرآن ندارند؛ قرضاوی و هم فکران او بیان می‌کنند که زوج، کسی است که انسان با او ازدواج کند و از او فرزندی اختیار کند، ولی در متعه مساله فرزند در میان نیست؛ اگر این مساله درست باشد پس بسیاری از ازدواج‌ها حرام است، زیرا برخی از زوجین نمی‌توانند فرزند دار شوند.

ایشان در ادامه افزود: علت ازدواج پاک ماندن جوان است که هم در عقد دائم است و هم موقت؛ فرزند داشتن از حسب حکمت الهی است زیرا ممکن است که یک زوج صاحب فرزند نشوند؛ عده نگاه داشتن زن، پس از طلاق نیز از روی حکمت است زیرا ممکن است زن در این مدت صاحب فرزند شود؛ داشتن فرزند، حکمت ازدواج است و علت اصلی در ازدواج پاک ماندن و طاهر ماندن است.

آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: ازدواج موقت با ازدواج دائم تفاوت ندارد؛ در ازدواج موقت عقد لازم است؛ همان عقدی که در دائم خوانده می‌شود در موقت نیز وجود دارد؛ در این زمینه شخص زن باید مشخص باشد و مهر و زمان نیز لازم است؛ گاهی اوقات شرایط ایجاد می‌کند که انسان به صورت موقت ازدواج کند.

معظم‌له گفت: در یکی از کشورهای منطقه علیه شیعه، سمیناری برگزار شد که علیه اعتقادات شیعه بحث می‌کردند که یکی از مباحث آن، پیرامون ازدواج موقت بود؛ در آن سمینار اشکال مختلف حفظ شهوت جوانان در جوامع مختلف را بیان کردم و به آن‌ها ثابت کردم که اسلام راهی کاملاً دقیق برای رفع شهوت او در نظر گرفته است که ازدواج موقت یکی از همان راه‌ها است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان کرد: اسلام دین فطرت است و به خوبی می‌داند که راه بستن این قوا، خطاست، راه یوسف(ع) بودن نیز کار هرکسی نیست و ازدواج دائم نیز گاهی از توان برخی بر نمی‌آید و به همین دلیل این متعه پیش بینی شده است؛ اگر متعه از سوی دیگران نهی نمی‌شود، زنا از روی زمین محو می‌شد.

آیت‌الله سبحانی در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که متعه را حرام کرده‌اند از راه دیگری وارد شده‌اند که ازدواج مسیار را مطرح کرده‌اند؛ این ازدواج نیز در واقع همان متعه است، ولی در این ازدواج نه نفقه پرداخت می‌شوند و نه اینکه زن باید در کنار مرد باشد، بلکه مردم هر چند روز یک بار به سمت این زن برود و با او رابطه برقرار کند؛ البته اصل، ازدواج دائم است؛ جوانان برای پاکی باید به ازدواج دائم روی بیاورند؛ متعه برای مواقع ناچاری و مواقع خاص است./ حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics