قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / برخی با طرح شبهات، می‌خواهند راه ورود خمس به حوزه را ببندند/ اگر موقوفات حوزوی احیاء شود، نیازی به بودجه‌های دولتی نیست
انحصار زکات به موارد ۹گانه در شرایط کنونی جای بررسی دارد

‌‌آیت‌الله فاضل لنکرانی:

برخی با طرح شبهات، می‌خواهند راه ورود خمس به حوزه را ببندند/ اگر موقوفات حوزوی احیاء شود، نیازی به بودجه‌های دولتی نیست

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که می‌خواهند با در مظان اتهام قراردادن حوزه، ارتباط بین مردم و روحانیت را خراب کنند، خاطرنشان کرد: شبهات مطرح شده توسط برخی افراد در مورد بودجه‌های دولتی حوزه، برای این است که می‌خواهند راه ورود خمس به حوزه را ببندند و به تبع آن ارتباط بین مردم و حوزه را خدشه دار کنند.

به گزارش شبکه اجتهاد، ‌‌آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در حاشیه بازدید از رسانه حوزه، با بیان این‌که انقلابی بودن خط قرمز حوزه‌های علمیه است، بیان داشت: انقلابی بودن حوزه، یکی از مسائل مهم است و اگر فردی بخواهد قلمی یا حرفی بزند که طعنه به انقلابی بودن حوزه باشد، مورد نقد است و حوزه این امر را بر نمی‌تابد.

وی معرفی حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه علمیه بعد از انقلاب را که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، حوزه انقلابی است، مهم ارزیابی کرد و افزود: انقلاب معلول حوزه، آثار حوزه و متولد حوزه است و باید این حوزه انقلابی و با بصیرت باشد.

فاضل لنکرانی انقلابی ماندن حوزه را یک اصل برشمرد و افزود: متأسفانه در همین حوزه، برخی مفهوم انقلابی را منحرف کرده و برای اشخاص یا گروه‌های خاصی سینه می‌زنند که این صحیح نیست.

اگر موقوفات حوزوی احیاء شود، نیازی به بودجه‌های دولتی نیست

‌‌فاضل لنکرانی با ابراز تأسف از این مسأله که جایگاه حوزه برای نظام و برخی مسئولان نظام هنوز مشخص نیست، افزود: یکی از دلایلی که تکلیف موقوفات حوزوی بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب هنوز معلوم نشده است، همین مشخص نشدن جایگاه حوزه برای نظام است.

وی بیان داشت: اگر موقوفات حوزوی احیاء شود، نیازی به بودجه‌های دولتی نیست و این بودجه دولتی شاید یک دهم منافع موقوفات حوزوی که دولت باید احیا کرده و تحویل حوزه دهد، نیست.

با تهمت زدن به حوزه به دنبال خدشه زدن بین روحانیت و مردم هستند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که می‌خواهند با در مظان اتهام قراردادن حوزه، ارتباط بین مردم و روحانیت را خراب کنند، خاطرنشان کرد: شبهات مطرح شده توسط برخی افراد در مورد بودجه‌های دولتی حوزه، برای این است که می‌خواهند راه ورود خمس به حوزه را ببندند و به تبع آن ارتباط بین مردم و حوزه را خدشه دار کنند.

وی با اشاره به این مطلب که روح مسأله خمس، ارتباط مردم با روحانیت است، تا مردم در کنار آن سوالات و شبهات خود را نیز مطرح کرده و پاسخ بگیرند، گفت: این ارتباط موجب می‌شود حوزه و روحانیت نیز بیشتر در جریان مشکلات فردی و اجتماعی مردم قرار گرفته و راه حل‌هایی اتخاذ کنند.

کارهای جهادی مشی اصلی روحانیت

‌‌فاضل لنکرانی کارهای جهادی را مشی اصلی روحانیت دانست و اظهار داشت: در قضیه سیل اخیر این مورد را به وضوح مشاهده کردیم. اساس کار این است که مردم احساس کنند و ببینند که روحانیت نگران آنها هستند و دغدغه دین، زندگی و معیشت مردم را دارند نه دغدغه جایگاه و مقام برای خود.

وی یکی از راهکارهای دشمنان برای تضعیف روحانیت را، ضعیف کردن روش‌ها و کتب روحانیت عنوان کرد و افزود: دشمن به دنبال القای ناکارآمدی این روش‌ها و کتب است که باید بگوییم بیش از ۱۴۰۰ سال است که دین اسلام و مکتب تشیع با همین روش‌ها و کتب حفظ شده است و حوزه نیز پرچمدار این مسیر بوده و خواهد بود و حوزه تبلور حدیث ثقلین(قرآن و اهل بیت علیهم السلام) است.

رهبری فرموده‌‌اند این راه اشتباه است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: این اواخر هم این مسأله منتشر شد و رهبری هم فرمودند، «این راهی که یک عده‌ای می‌روند این راه اشتباه است»؛ ولی باز هم لجاجت می‌کنند و می‌گویند خبرهای بی پایه و اساس، در حالی که مستند این‌ها موجود است.

وی افزود: آن کسی که از قول رهبری نقل کرده به من فرمود. به ایشان گفتم این مطلب را بنده از قول شما از قول رهبری بگویم؟ گفتند: بگو. ولی باز هم لجاجت می‌کنند، من نمی‌خواهم بگویم این‌ها از ایادی دشمن هستند، دشمن یک پشتوانه‌های قوی تری درست می‌کند، ولی این افراد مجری می‌شوند.

حوزه قوی‌تر از گذشته به راه خود ادامه خواهد داد

‌‌فاضل لنکرانی بیان داشت: اگر سازمان‌های جاسوسی آمریکا، انگلیس و اسرائیل و دیگر دشمنان جمع شوند و بخواهند قوی تر از این هم با علمیت حوزه و سرمایه‌های حوزه برخورد کنند به موفقیت نخواهند رسید، نمی‌دانم چرا این افراد با سرمایه‌های حوزه این گونه برخورد می‌کنند؛ ولی بدانند حوزه قوی تر از گذشته به راه خود ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به تحریم رهبر معظم انقلاب از سوی دولتمردان آمریکا، گفت: حوزه علمیه قم باید در این راستا یک حرکتی انجام می‌داد، چون قبل از این‌که ایشان رهبر سیاسی جامعه باشد، مرجع دینی است و این مرجعیت دینی قابل توجه جامعه جهانی است.

‌‌آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: به نظر، دشمنان با این تحریم می‌خواستند هیمنه رهبری را بشکنند و از تأثیرگذاری ایشان بکاهند، چون از درایت رهبری عصبانی هستند و الا تحریم رهبری با توجه به این‌که ایشان دارایی قابل توجه و تجارتی ندارند، کاملاً بی معنا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics