قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بررسی انتقادی «انگاره بهتان برای حفظ نظام»
بررسی انتقادی «انگاره بهتان برای حفظ نظام»

با تاکید بر دیدگاه امام خمینی (ره)

بررسی انتقادی «انگاره بهتان برای حفظ نظام»

نگارنده معتقد است در فقه سیاسی امام (ره) مرزهای اخلاق محفوظ و اساساً این ادعا کاملاً غیرفقهی و نوعی تحمیل به فقه سیاسی و مدرسه فقهی ایشان تلقی می‌شود. همچنین علاوه بر تبیین دقیق از احکام سیاسی فقه و مرزهای اخلاقی آن، می‌تواند در طراحی الگوی حقوق سیاسی مردم در حکومت اسلامی همواره مد نظر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، کتاب «بررسی انتقادی انگاره بهتان برای حفظ نظام با تاکید بر دیدگاه امام خمینی (ره)» نوشته میلاد مرادی به زیور طبع آراسته شد.

مرزهای اخلاق فقه سیاسی و این انگاره که می‌توان برای حفظ نظام سیاسی به مخالفان آن‌ها بهتان زد و به هر قیمتی از چشم مردم انداخت و اینکه اساساً تا چه حد ادعای مذکور دارای وجاهت در فقه سیاسی امام خمینی (ره) به عنوان فقیهی که علاوه بر رهبری انقلاب اسلامی معمار قانون اساسی بوده‌اند، مبنای سوال تحقیق حاضر بوده است.

نگارنده برای بررسی دقیق و اجتهادی تحقیق کوشیده است در یک نظم فقهی ادعای مذکور بررسی شود که اولا، در فقه سیاسی شیعه و به طور خاص در فقه سیاسی امام خمینی (ره) چقدر این‌ گزینه جایگاه داشته و دارد.

میلاد مرادی این کتاب در سه فصل به سامان رسانده است. فصل اول با نام «مفردات و مبانی نظری»، در سه گفتار خلاصه ‌می‌شود. گفتار اول مفردات تحقیق، گفتار دوم منابع فقهی تحقیق و گفتار سوم مبانی نظری تحقیق اشاره می‌شود.

فصل دوم با عنوان «ادله مدعی در مشروعیت استخدام گزاره بهتان در فقه سیاسی امام خمینی (ره)» می‌باشد. در گفتار اول از این فصل به بیان مدعی از دلایل فقه الحدیثی پرداخته شده است و گفتار دوم به مستثنیات غیبت در فقه امام خمینی(ره) اشاره دارد. در نهایت گفتار سوم سیره و رویه فقهی امام (ره) می‌باشد.

فصل سوم و پایانی این کتاب با عنوان «تحلیل اجتهادی ادله جواز بهتان برای حفظ نظام از منظر امام خمینی(ره)» می‌باشد. گفتار اول دلایل فقه الحدیثی، گفتار دوم مستثنیات غیبت در فقه الخمینی، گفتار سوم الگوی اجتهادی مستندات در رویه فقهی و گفتار چهارم به الگوی اجتهادی در سیره و رویه فقهی پرداخته است.

در نهایت باید ابراز داشت نتایج تحقیق نشان می‌دهد که در فقه سیاسی امام (ره) مرزهای اخلاق محفوظ و اساساً این ادعا کاملاً غیرفقهی و نوعی تحمیل به فقه سیاسی و مدرسه فقهی ایشان تلقی می‌شود. همچنین علاوه بر تبیین دقیق از احکام سیاسی فقه و مرزهای اخلاقی آن، می‌تواند در طراحی الگوی حقوق سیاسی مردم در حکومت اسلامی همواره مد نظر قرار گیرد.

یادآوری می‌شود، سال ۱۳۹۷ مستندی با عنوان «بهتان برای حفظ نظام» با الهام از نظریه محسن کدیور که قائل هستند جمهوری اسلامی پیرو نظریات فقهی امام خمینی(ره)، مخالفان و منتقدان سیاسی خود را با بهتان زدن بی‌آبرو می‌کند؛ از شبکه انگلیسی BBC تهیه و پخش شد. این کتاب پاسخ فقهی مناسب، کامل و دقیقی به این مستند و شبهه مذکور می‌باشد.

لازم به ذکر است، چاپ اول کتاب «بررسی انتقادی انگاره بهتان برای حفظ نظام با تاکید بر دیدگاه امام خمینی (ره)» به قلم میلاد مرادی در ۲۰۴ صفحه از سوی موسسه چاپ و نشر عروج روانه بازار شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics