قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «بررسی فقهی جنگ روانی» از سوی امام جمعه تبریز
«بررسی فقهی جنگ روانی» از سوی امام جمعه تبریز

به قلم حجت‌الاسلام آل هاشم منتشر شد؛

«بررسی فقهی جنگ روانی» از سوی امام جمعه تبریز

کتاب «بررسی فقهی جنگ روانی» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز، چاپ و راهی بازار کتاب شده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، این کتاب جدا از مقدمه از سه بخش تشکیل شده که در بخش اول مفاهیم و کلیات در قالب دو فصل مجرا مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش دوم نیز ماهیت جنگ روانی و مصادیق آن در ۳ فصل واکاوی شده و در فصل اول ماهیت جنگ روانی و مصادیق آن در فصل دوم مصادیق جنگ روانی با شاخصه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی بررسی شده است. در فصل سوم نیز به مصادیق خارجی جنگ روانی اشاره شده و در بخش پایانی کتاب نیز در قالب سه فصل به احکام مصادیق جنگ روانی پرداخته شده است.

در واقع حجت‌الاسلام آل هاشم با توجه به اهمیت جنگ روانی در دنیای امروز و تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر اهمیت جنگ نرم این دغدغه را داشته است که با روش نقلی ماهیت، مصادیق و احکام جنگ روانی را تشریح کند و برای این امر به عنوان یک متفکر دینی اسناد و متون حدیثی و فقهی شیعه را مورد تامل قرار داده است.

یافته‌های این بررسی نشان می‌دهد، جنگ روانی نیز در اسلام همچون بحث جهاد، با مقوله‌ای به نام اخلاق کاملا آمیخته و در هم‌تنیده است و نمی‌تواند به آن بی‌اعتنا بماند و این مهم‌ترین وجه تمایز جنگ روانی در اسلام و غیراسلام است. به همین جهت عبور از مرزهای اخلاق و اصل دعوت و دست‌یازی به جنبه‌هایی از جنگ روانی که در متن شریعت، مجوز و تأییدی ندارد، تنها محدود به موارد خاص و در صورت وجود دلایل دیگری چون استفاده از اصول ثانوی، مقدور است.

بنابر این گزارش، بخش‌های این کتاب به شرح ذیل است:

بخش اول: مفاهیم و کلیات: فصل اول: مفاهیم؛ فصل دوم: کلیات

بخش دوم: ماهیت جنگ روانی و مصادیق آن: فصل اول: ماهیت جنگ روانی و مصادیق آن؛ فصل دوم: مصادیق جنگ روانی با شاخصه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی؛ فصل سوم: مصادیق خارجی جنگ روانی

بخش سوم: احکام مصادیق جنگ روانی: فصل اول: مقتضای اصل اولی و ثانوی در جنگ روانی؛ فصل دوم: نقد و بررسی آرا و ادله در احکام مصادیق جنگ روانی؛ فصل سوم: پیشنهادها و توصیه‌های سیاستی ـ کاربردی.

«بررسی فقهی جنگ روانی» از سوی امام جمعه تبریزیادآوری می‌شود، چاپ دوم «بررسی فقهی جنگ روانی» اثر سید محمدعلی آل هاشم، در تیراژ ۳۰۰۰ جلد از سوی نشر مهد آزادی در ۳۲۴ صفحه چاپ و منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics