قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بررسی فقهی قمه‌زنی، تعزیه خوانی، لباس سیاه و حمل عَلَم و نخل
شعائر حسینی

بررسی فقهی قمه‌زنی، تعزیه خوانی، لباس سیاه و حمل عَلَم و نخل

کتاب «شعائر حسینی» اثر حجت‌الاسلام نادعلی علی‌نیا‌خطیر به بررسی فقهی قمه‌زنی پرداخته به‌تازگی که از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده است.

به گزارش شبگه اجتهاد، کتاب «شعائر حسینی: بررسی فقهی قمه زنی، تعزیه خوانی، لباس سیاه و حمل عَلَم و نخل» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین نادعلی علی‌نیا خطیر، مدرس حوزه علمیه قم از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

نویسنده در مقدمه کتاب می‌نویسد: «شعائر حسینی هم‌چون سایر شعائر دینی، تأثیر شگرفی در زنده نگه‌داشتن روحیه دینی و حفظ امنیت اسلامی متدینین، به خصوص شیعیان و یأس و ناامنی دشمنان اسلام داشته است. اهل ‌بیت عصمت و طهارت(ع) با زبان‌های گوناگون و رفتارهای عملی خود به تکریم و تعظیم مجالس سوگواری آن حضرت همّت گماشتند.

برخی از شعائر حسینی و بعضی از انواع عزاداری‌های نوظهور مانند قمه ‌زنی، از مسیر حقیقی خود خارج شده و به جای آن‌که تبلیغی آشکار و محکم برای دین حنیف اسلام و مکتب حقّه جعفری به شمار آید و دشمنان را مأیوس سازد، تأثیری معکوس داشته است. به همین دلیل نقش حاکم اسلامی در این‌جا کاملاً روشن می‌شود تا مسیر عزاداری به سمت و سویی هدایت نشود که مقصود و مطلوب دشمنان است.»

وی در ادامه می‌نویسد: «مسأله قمه‌زنی بیش از سایر علائم مربوط به عزاداری،‌ محل بحث و اختلاف میان فقهای امامیه است. گروهی آن را کاری بیهوده و موجب وهن شیعه و یا اضرار به نفس دانسته و به حرمت آن فتوی داده‌‌اند، بلکه حکم حکومتی درباره آن وجود دارد، اما گروهی دیگر، این عمل را نه موجب وهن شیعه می‌دانند و نه از مصادیق اضرار به نفس، بر این بنیان به اباحه و حتی استحباب آن حکم نمودند.»

با توجه به اهمیت شعائر حسینی و بررسی شیوه‌های جدید آن، تاکنون کتاب فقهی قابل توجهی در این خصوص نوشته نشده است و این نخستین کتاب جامع و فقهی در این باره به زبان فارسی است. نویسنده در این کتاب حاضر تلاش کرده است تا شعائر حسینی را در قدم اول از نگاه قواعد فقهی و دیدگاه فقها مورد بررسی قرار دهد و در قدم دوم، بُعد حکومتی آن را نیز نشان داده و وظیفه حاکم اسلامی در این‌باره را پی بگیرد. بنابراین، تحقیق حاضر مشتمل بر مباحث مقدماتی و شش فصل جداگانه است و آن‌ها عبارتند از؛ ۱٫ مفهوم‌ شناسی شعائر حسینی (مقدسات) ۲٫ حاکم اسلامی و اقامه شعائر حسینی ۳٫ جایگاه گریستن و گریه برای امام حسین(ع) در اسلام ۴٫ بررسی حکم قمه ‌زنی در فقه شیعی ۵٫ تعزیه‌ خوانی (شبیه‌ خوانی) ۶٫ پوشیدن لباس سیاه از نگاه فقه و فقها.

کتاب «شعائر حسینی» در ۲۸۰ صفحه، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۰۰۰۰ تومان، اسفندماه ۱۳۹۴ از سوی دفتر نشر معارف عرضه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics