قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بررسی «مبانی فقهی امر به معروف و نهی از منکر» به قلم سید جواد ورعی
مبانی فقهی امر به معروف و نهی از منکر

بررسی «مبانی فقهی امر به معروف و نهی از منکر» به قلم سید جواد ورعی

کتاب «مبانی فقهی امر به معروف و نهی از منکر» نوشته حجت‌‌الاسلام والمسلمین سید جواد ورعی مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، به تازگی از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه چاپ و منتشر شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، جدیدترین اثر حجت‌‌الاسلام والمسلمین سید جواد ورعی (طباطبائی حسینی) محقق و مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با عنوان «مبانی فقهی امر به معروف و نهی از منکر» منتشر شد.

بنابراین گزارش، نویسنده در این کتاب مبانی فقهی امر به معروف و نهی از منکر را با روش اجتهادی بررسی کرده و نیم نگاهی به جنبه‌های کلامی و اخلاقی این فریضه داشته است.

حجت‌الاسلام ورعی، به رغم محدودیت مباحث تخصصی فقهی برای طرح همه سؤالات و شبهات مربوطه، سعی کرده تا آن دسته از مباحث نو که می‌تواند در چهارچوب یک بحث فقهی مطرح شود، مورد توجه قرار داده و پیگیری نماید.

فهرست مطالب کتاب عبارتند از: «مفاهیم و کلیات»، «قرآن و امر به معروف و نهی از منکر در ادیان پیشین»، «حکم امر به معروف و نهی از منکر»، «وجوب عقلی امر به معروف و نهی از منکر(مبانی کلامی)»، «وجوب عینی یا کفایی امر به معروف و نهی از منکر»، «شرایط امر به معروف و نهی از منکر»، «مراتب امر به معروف و نهی از منکر»، «فلسفه امر به معروف و نهی از منکر»، «امر به معروف و نهی از منکر در آینه تحریر الوسیله».

مؤلف اثر، ابتدا مباحث این کتاب را در درس خارج فقه خود در جمع گروهی از دانش آموختگان حوزه علمیه قم در سال‌های تحصیلی ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ در محل مؤسسه مفتاح کرامت ارائه کرده، سپس به رشته تحریر درآورده است.

سید جواد ورعیاز این محقق توانا تاکنون کتاب‌هایی چون: «تنبیه الامه و تنزیه المله» و «مبانی فقهی جهاد» ناشر: بوستان کتاب، «بررسی فقهی اصل در روابط خارجی دولت اسلامی» ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، «اندیشه‌های فقهی امام خمینی» و «امام خمینی و احیای تفکر اسلامی» ناشر: موسسه چاپ و نشر عروج، «پژوهشی در اندیشه سیاسی نائینی» و «حقوق و وظایف شهروندان و دولتمردان» ناشر: دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، و کتاب «مبانی دینی و سیاسی برائت از مشرکان» ناشر: مشعر؛ به چاپ رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد ورعی در سال ۱۳۴۲ در تهران متولد شد. به تشویق پدر با علوم و معارف اسلامی آشنا و پس از دروس متوسطه در سال ۱۳۶۱ رسماً وارد حوزه علمیه شرق تهران شد. همزمان در دانشکده الهیات دانشگاه تهران دوره کارشناسی الهیات و معارف اسلامی را گذرانده و در سال ۱۳۶۵ برای ادامه تحصیل راهی حوزه علمیه قم شد. سطوح عالی را از حضرات استادی، اعتمادی، ستوده، طاهری‌خرم آبادی، قدیری، محقق داماد و دروس خارج را از محضر حضرات آیات فاضل لنکرانی، وحید خراسانی، موسوی اردبیلی، سید کاظم حائری، صانعی و بیش از همه به طور پیوسته شبیری زنجانی کسب فیض نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics