قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بررسی نظریه تزاحم حفظی در نگاه «شهید صدر»
مولّفه‌های «جهش تولید» در مبانی اقتصادی شهید صدر

با آثار برگزیده جشنواره علامه حلی؛

بررسی نظریه تزاحم حفظی در نگاه «شهید صدر»

 این نوشتار، تبیین و بررسی نظریه تزاحم حفظی و ثمرات مترتب بر آن از نگاه شهید صدر می‌باشد که از زوایای مختلفی مورد بحث قرار می‌گیرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، «نظریه تزاحم حفظی در نگاه شهید صدر» در قالب پایان نامه سطح ۴ حوزه، اثر محمد خادمی در جشنواره علامه حلی به عنوان اثر برتر انتخاب شده است.

در چکیده مقاله «بررسی نظریه تزاحم حفظی در نگاه شهید صدر» آمده است: یکی از مباحثی که در علم اصول فقه، توسط دانشیان اصولی به‌مناسبت‌های مختلف از آن سخن رانده شده، بحث از حقیقت و روح حکم ظاهری و مؤلفه‌های آن می‌باشد. در این میان شهید صدر، از دانشمندانی است که تفسیر دیگری از حکم ظاهری طرح نموده است. حقیقت و روح حکم ظاهری که در نگاه ایشان، موسوم به نظریه تزاحم حفظی است از ابداعات اصولی ایشان به شمار رفته و ثمرات اصولی مهمّی را بر آن مترتب نموده است.

در این نظریه، حکم ظاهری ـ بر خلاف حکم واقعی ـ بر گرفته از ملاک در متعلق خود نمی‌باشد بلکه از ملاکات واقعی شارع سرچشمه گرفته به‌گونه‌ای که در هنگام تزاحم ملاکات واقعی، شارع بر طبق مهم‌ترین ملاک خویش، حکمی را جعل می‌کند و ملاک مهمّ را فدای ملاک اهمّ خود می‌نماید.

 آنچه در این نوشتار می‌آید، تبیین و بررسی نظریه تزاحم حفظی و ثمرات مترتب بر آن از نگاه شهید صدر می‌باشد که از زوایای مختلفی مورد بحث قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics