قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بررسی ورود غیر مسلمانان به اعتاب مقدسه از دیدگاه فقهی
بررسی ورود غیر مسلمانان به اعتاب مقدسه از دیدگاه فقهی

حسینی خراسانی تبیین کرد؛

بررسی ورود غیر مسلمانان به اعتاب مقدسه از دیدگاه فقهی

به همت گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی طی نشستی موضوع «ورود غیر مسلمانان به اعتاب مقدسه از دیدگاه فقهی» تبیین و بررسی شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد حسینی خراسانی، عضو مجلس خبرگان رهبری در نشست علمی «بررسی ورود غیرمسلمانان به اعتاب مقدسه از دیدگاه فقهی» که با حضور جمعی از محققان و پژوهشگران چندی قبل در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در فقه ما بحث‌های فراوانی در خصوص ورود کفار، مشرکان و منکران به مبدأ و معاد به اعتاب مقدسه و مساجد مطرح است.

وی بیان کرد: این بحث‌ها در خصوص ورود غیر مسلمانان به مسجدالحرام، مسجدالنبی(ص) و دیگر مساجد و همچنین حرم مطهر مکی و حرم مبارک مدنی و نبوی مطرح می‌شود. با وجود اینکه عده‌ای تلاش می‌کنند این مانع را بردارند به لحاظ فقهی ورود غیر مسلمانان به مسجدالحرام ممنوع است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه، مسئله ورود غیر مسلمانان به اعتاب مقدسه را یک مسئله مصلحتی دانست و گفت: این موضوع در حوزه اختیارات حاکمیت و زعامت زعیم امت اسلامی است؛ اگر حاکم مصلحت دید آن را جایز و در غیر این صورت ممنوع اعلام می‌کند.

وی افزود: صنعت توریسم و آمدوشدها با غیر مسلمانان باید تقویت شود. دروازه‌های کشورهای مسلمان باید به روی غیر مسلمانان گشوده شود تا تبادل آرا صورت گیرد، این ارتباطات موجب می‌شود آنان با اسلام و مسلمانان بیشتر آشنا شده و کلام الهی را بشنوند؛ اما باید در این آمد‌و‌شدها جان و مال آنان تضمین شود.

حسینی خراسانی یادآور شد: امام علی(ع) در عهدنامه به مالک اشتر می‌فرمایند «اگر لازم است با مشرکان و کافران معامله، مذاکره و رفت و آمد داشته باشید؛ اما در هر حال به آنان اعتماد نکنید».

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به کتاب «جهانگردی در فقه و تمدن اسلامی» گفت: مقاله‌ای را که در این اثر در سال ۱۳۸۷ به نگارش درآوردم، از زاویه‌ای جدید به فقه جهانگردی و آثار ارزشمند هنری، فرهنگی، بناهای تاریخی و زیارتی می‌پردازد.

وی اظهار کرد: این کتاب حاوی عناوین فقه و صنعت جهانگردی، گردشگری در قرآن، اصل نخستین در برخورد با غیر مسلمانان، بازدید جهانگردان غیرمسلمان از مکان‌های مقدس، زنان و محدودیت‌های جهانگردی، آمد‌و‌شد با جهانگرد غیرمسلمان، حقوق گردشگران غیرمسلمان در کشورهای اسلامی، نگاهی به جهانگردی در تمدن اسلامی، گردشگری در سیره معصومان(ع) و ابرار، فقیهان جهانگرد، جهانگردی در جمهوری اسلامی ایران، و مسائل و نارسایی‌هاست. خبرگزاری بین‌المللی قرآن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics