قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بررسی چالش‌های فقهی «حجاب» از سوی مؤسسه مفتاح کرامت
حجاب تبدیل به نماد هویتی نظام شده و‌ نمی‌توان آن را نادیده گرفت/ امروز گفتمان حجاب شکل گرفته و رقیب در حال عقب نشینی است

در نشست‌هایی؛

بررسی چالش‌های فقهی «حجاب» از سوی مؤسسه مفتاح کرامت

مؤسسه مفتاح کرامت، مدرسه مطالعات فقه معاصر را در فضای مجازی برگزار می‌کند که دوره نخست آن به «چالش‌های فقهی مسئله حجاب» اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، موسسه مفتاح کرامت در قم چند سالی است با دعوت از استادان حوزه و دانشگاه جلسات علمی در موضوعات مختلف به ویژه در قلمرو مسائل مورد نیاز فقهی برگزار می‌کند. حال در پی گسترش بیماری کرونا این جلسات به صورت مجازی برگزار می‌شود.

این موسسه اخیرا با هدف سازماندهی بهتر و جامعتر مباحث، «مدرسه مجازی مطالعات فقه معاصر» را طراحی کرده است و در نخستین دوره آن با دعوت از چند نفر از استادان حوزه، مهمترین مسائل حجاب را از نگاه فقهی موضوع بحث قرار داده است و نخستین جلسه آن از شنبه یازده مرداد، آغاز خواهد شد.

جلسات این دوره که در قالب ۱۵ جلسه برنامه ریزی شده است، هفته‌ای سه روز، در روزهای زوج، در ساعت هفت بعد از ظهر پخش خواهد شد و در پایان دوره نیز پرسش‌های ارسالی بررسی می‌گردد.

در این دوره، ماهیت حجاب، حجاب در قرآن، استدلال‌های فقهی حجاب، بررسی دیدگاه‌های جدید در مسئله حجاب، پوشش زنان در صدر اسلام و مسئولت دولت در حجاب مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین فلسفه اجتماعی و اخلاقی حجاب و ارتباط مسئله حجاب با فلسفه و اهداف از دیگر موضوعاتی است که در این زمینه مورد بحث و تبادل نظر میان کارشناسان قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی، در دو جلسه به «بررسی مسئله‌شناسی و روش‌شناسی مطالعات دینی حجاب» می‌پردازد؛ «دلالت‌های قرآنی بر مسئله حجاب» از دیگر موضوعاتی است که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم قاضی‌زاده مورد بحث قرار خواهد گرفت.

«بازشناسی ماهیت حکم حجاب»، «وضع حجاب در عصر پیامبر(ص)»، «ادله حجاب با تاکید بر پوشش سر و گردن» و «مقاصد و اغراض اجتماعی حجاب شرعی» از دیگر موضوعات این مدرسه تابستانی است که به ترتیب توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سروش محلاتی، دکتر ناهید طیبی، حجج‌اسلام والمسلمین سیدجواد ورعی و محمدحسن سعیدی ارائه خواهد شد.

«مسئولیت دولت در حجاب با رویکرد فقهی» موضوع دیگر این دوره است که در دو جلسه متفاوت با حضور حجج‌اسلام والمسلمین سید محمدعلی ایازی و سیدضیاء مرتضوی برگزار می‌شود، همچنین «کارکرد حجاب در تحکیم خانواده» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسنعلی اکبریان بررسی می‌شود.

بررسی چالش‌های فقهی «حجاب» از سوی مؤسسه مفتاح کرامتگفتنی است، این جلسات روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ۱۱ مردادماه از ساعت ۱۹ از طریق اینستاگرام یا تلگرام یا سایت آپارات برگزار خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics