قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / برگزاری همایش بین‌المللی «مدرسه فقهی کلامی شیعه» در لکنهو هندوستان
برگزاری همایش بین‌المللی «مدرسه فقهی کلامی شیعه» در لکنهو هندوستان

مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت خبر داد:

برگزاری همایش بین‌المللی «مدرسه فقهی کلامی شیعه» در لکنهو هندوستان

مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت گفت: همایش بین المللی مدرسه فقهی کلامی شیعه با بزرگداشت علامه سید دلدارعلی نقوی ۱۸ اسفند سال جاری در شهر لکنهو هندوستان برگزار می‌شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی در نشست خبری همایش بین‌المللی مدرسه فقهی کلامی شیعه در لکهنو(هندوستان) که در سالن جلسات بنیاد فرهنگی امامت برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مظلومیت‌‌ها‌ی مکتب اهل بیت(ع) ناشناخته بودن این میراث و ابعاد مختلف تمدن شیعی است، کشور هندوستان یکی از زمینه‌‌ها‌ی گسترش فرهنگ شیعه بوده و اسطوره‌‌ها‌ی فرهنگی و دینی در این کشور رشد پیدا کردند و آثار گرانسنگی در حسینینه‌‌ها و مراکز علمی آن شکل گرفته است.

سبحانی تصریح کرد: مدرسه لکهنو هند با سابقه حدود ۲۰۰ سال، شخصیت‌های تراز اولی را در جهان تشیع آفریده و این شخصیت‌ها از نظر کلامی و امامت پژوهشی جزو نفرات برجسته در علمای جهان تشیع هستند؛ این مدرسه پس از دوران افول حکومت صفوی ایجاد می‌شود و از تجربیات علمای دوران صفویه استفاده می‌کنند و از این جهت بسیار با اهمیت است.

وی به تشریح جزئیات برگزاری همایش بین المللی مدرسه فقهی کلامی شیعه پرداخت و گفت: این همایش بین الملی ۱۸ اسفندماه سال جاری در شهر لکنهوی هندوستان برگزار می‌‌شود؛ سال آینده نیز در ایران کنگره بزرگ علامه میرحامد حسین برگزار می‌‌شود، همچنین ۱۰۰ جلد کتاب احیا و منتشر شده است که در این همایش رونمایی می‌‌شود و همچنین در همایش سال آینده ایران رونمایی می‌‌شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به برگزاری همایش بین المللی مدرسه فقهی کلامی شیعه در لکنهوی هندوستان افزود: این همایش با پیام مرجع عالیقدر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی افتتاح می‌‌شود و ایشان در این پیام اهمیت و ضرورت این کار را موردتاکید قرار دادند و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مختاری و بنده نیز مقاله ارائه می‌‌دهیم.

سبحانی گفت: کتاب احکام عدالت العلویه نیز یکی دیگر از کتاب‌‌‌‌هایی است که در زمینه ادبیات شیعه وجود دارد و این کتاب توسط پدر مرحوم میرحامد حسین عالمی هندی برای حاکم آن زمان نوشته می‌‌شود که دستورنامه‌‌ای برای اداره حکومت بر مبنای عدالت امیرالمومنین است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت تصریح کرد: دبیرخانه‌‌ای در بنیاد فرهنگی امامت شکل گرفت و همچنین در هند در موسسات مختلف پژوهش‌‌‌‌هایی در زمینه کلام و فقه آثار انجام شد و حدود ۱۰۰ جلد کتاب از میراث و شخصیت‌‌ها‌ی بزرگ شخصیت‌‌ها‌ی لکنهو درحال تحقیق است و بخشی از آن چاپ و بخشی در حال آماده سازی نهایی است.

وی افزود: آثار بسیار متنوع در رشته‌‌ها‌ی علمی در مدرسه لکنهو وجود دارد که از علمای برجسته هندوستان است و آثار متنوع در فقه سیاسی و اخلاق و تاریخ و بهترین مقتل سیدالشهدا در این مدرسه نگارش شده است.

سبحانی بیان کرد: این مدرسه با سابقه ۲۰۰ سال شخصیت‌‌ها‌ی طراز اولی را در جهان تشیع تربیت کرده است که در زمینه کلام و امامت بزرگان مدرسه لکنهو در زمینه امامت پژوهشی شخصیت‌‌ها‌ی بی نظیری هستند.

وی عنوان کرد: کتابخانه‌‌ها‌ی بزرگی در این مدرسه وجود دارد که پس از افول دوران صفویه کار خود را آغاز کرده و از علمای ایران اسلامی بهره گرفت؛ پیش از ظهور سید دلدار علی نقوی تشیع درهند سابقه طولانی دارد اما پیش از آن دچار آسیب بوده است و با آسیب‌‌ها‌ی صوفی گری افراطی، تحجر و همچنین رویکرد اخباری گری دست و پنجه نرم می‌‌کرد.

حجت‌الاسلام سبحانی در پایان عنوان کرد: ضرورت بازشناسی فرهنگ و تمدن هند باید مورد توجه باشد و مدرسه شیعه لکنهو مورد افتحار ایران است، چون پایه گذاران آن از نیشابور هستند و بسیاری از آثار به جای مانده در این مدرسه به زبان فارسی است.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مختاری، رییس موسسه کتابشناسی شیعه تصریح کرد: موسسه کتابشناسی شیعه موفق شد ۸ کتاب در معرفی خاندان اجتهاد هندوستان منتشر کند و به زودی آثاری در معرفی خاندان عبقات هندوستان نیز منتشر می‌شود؛ در خصوص خاندان اجتهاد کتب متعددی نوشته شده است ولی موسسه کتابشناسی شیعه کتبی که در گذشته نوشته شده بود ولی احیا نشده بود، مورد پژوهش قرار داد و منتشر کرد.

وی همچنین اظهار کرد: هند و علمای شیعه در هند حق بزرگی بر حق تشیع دارند و باید نام و آثار آن‌ها احیا شود و خدمات آنان معرفی گردد؛ یکی از خدمات ارزشمند علمای هند، چاپ کتب اسلامی است که برای اولین بار در هندوستان چاپ شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics