قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بسترهای تقریب مسلمانان و اهل کتاب در فقه شیعه
بسترهای تقریب مسلمانان و اهل کتاب در فقه شیعه

در قالب پایان‌‌نامه سطح سه در حوزه علمیه مشهد بررسی شد؛

بسترهای تقریب مسلمانان و اهل کتاب در فقه شیعه

این تحقیق تلاش دارد تا با بررسی احکام و ارائه یک الگوی مناسب برگرفته از فقه شیعه، راه حلی را برای تعامل بیشتر مسلمانان و اهل کتاب ارائه دهد. این مهم از طریق بررسی ابواب مختلف فقه شیعه که مرتبط با اهل کتاب هستند صورت می‌گیرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، جلسه دفاعیه پایان‌نامه سطح سه حجت‌الاسلام‌‌‌‌ها‌دی قربانیار با عنوان «بسترهای تقریب مسلمانان و اهل کتاب در فقه شیعه» در مرکز مدیریت و با حضور و ارزیابی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد میرزایی در مقام استاد داور، برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌‌‌‌ ها‌دی قربانیار نیز در این جلسه دفاعیه بابیان اینکه در جهان امروز با گسترش عرصه ارتباطات فردی و اجتماعی، تعامل انسان‌ها و جوامع بشری امری اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌آید، گفت: این مسئله فرصتی برای مسلمانان و حکومت‌های اسلامی است؛ چراکه امکان انتقال آموزه‌های دینی و آشنایی سایر جوامع با مفاهیم و گزاره‌های اسلامی را فراهم می‌سازد.

وی با اشاره به اینکه اهل کتاب در دین مبین اسلام دارای جایگاه خاصی بوده و اسلام برای آن‌ها ارزش و احترام قائل است، افزود: این مهم را می‌توان در نگاه فقه شیعه نسبت به ایشان که متضمن یک روح تعاملی است مشاهده کرد. این روح در آموزه‌ها و ابواب مختلف فقهی متجلی شده است و می‌تواند گام مهمی در راستای ایجاد تقریب بیشتر بین ادیان خصوصاً میان مسلمانان و یهودیان و مسیحیان تلقی گردد.

این دانش‌آموخته حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: بی‌تردید چارچوب‌ها و مسلمات مورداستفاده در فرآیند گفتگو و ارتباطات بین ادیان از سوی مسلمانان تأثیر مستقیمی بر تحقق نتیجه مطلوب که همان تعامل بیشتر ادیان باشد می‌گذارد. به‌ویژه این‌که بسیاری از مشکلاتی که در جهان اسلام امروزه با آن مواجه هستیم، ریشه در عدم فهم درست و صحیح از آموزه‌های دین مبین اسلام نسبت به پیروان سایر ادیان دارد.

وی بابیان اینکه تشیع و پیروان فقه شیعی مأمور به هم‌زیستی و گفتگو هستند نه جنگ و عناد، ادامه داد: با توجه به سوءبرداشت‌ها و حملاتی که علیه اسلام و شیعه در جهان امروزی صورت می‌گیرد، تبیین صحیح موضع تشیع در قبال غیرمسلمانان (اهل کتاب) ضرورت دارد و به کاهش تنش‌ها و انتقادات علیه مسلمانان کمک شایانی می‌کند. ازاین‌رو بررسی بسترهای فقهی تقریب مسلمانان و اهل کتاب با بیشترین فراوانی جمعیت دینی در جهان، اهمیتی دوچندان خواهد داشت.

قربانیار گفت: این تحقیق تلاش دارد تا با بررسی احکام و ارائه یک الگوی مناسب برگرفته از فقه شیعه، راه حلی را برای تعامل بیشتر مسلمانان و اهل کتاب ارائه دهد. این مهم از طریق بررسی ابواب مختلف فقه شیعه که مرتبط با اهل کتاب هستند صورت می‌گیرد.

وی در پایان ابراز کرد: ازجمله بسترها و مصادیق موجود برای تقریب در فقه شیعه می‌توان به مسئله طهارت اهل کتاب طبق نظر برخی فقها، جواز ازدواج موقت با زن کتابی و تعاملات مالی با اهل کتاب، اشاره کرد. این موارد نشان می‌دهند که اسلام درصدد بستن راه و مانع‌تراشی برای تعامل نیست؛ بلکه شارع اراده داشته است تا حد امکان شرایط و زمینه لازم را برای ارتباط همراه با احترام فراهم آورد، البته به شکلی که ماهیت و چارچوب‌های دین اسلام خدشه‌دار نشده و موجب دوری بیشتر غیرمسلمانان از اسلام نگردد.

حجت‌الاسلام میرزایی به عنوان استاد داور در این جلسه با اشاره به موضوع و عنوان انتخاب‌ شده، گفت: مسیر منطقی مطالب ارائه‌شده از کتاب‌های فقهی، کثرت منابع مورد استفاده و نتیجه‌گیری‌های پایان هر فصل، از امتیازات این پایان‌نامه است.

وی ابراز کرد: بررسی‌های انجام‌شده در این پژوهش، زمینه‌ای را برای مطالعه در مورد موضوعات فقه اجتماعی گشوده است تا در این زمینه‌ها نیز تحقیقاتی صورت گیرد.

گفتنی است، تدوینگر این پایان‌نامه از هدایت و راهنمایی حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمدحسین احمدی در مقام استاد راهنما و حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمد نوروزی در مقام استاد مشاور، بهره برده است.

لازم به ذکر است، طلاب برای شرکت در جلسات دفاع پایان‌نامه می‌توانند به‌صورت مجازی و از طریق پرتال طلبگی، بخش آموزش، سامانه مدارج علمی، جلسات دفاع آنلاین، اقدام نمایند.

منبع: روابط عمومی حوزه علمیه خراسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics