قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بقای شیعه با اربعین تضمین می‌شود/ اربعین؛ نمادی از جامعه آرمانی
توجه به خواست مردم در جهت پایایی نظام است/ تمایزات وجه جمهوریت در نظام مردم‌سالاری دینی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

بقای شیعه با اربعین تضمین می‌شود/ اربعین؛ نمادی از جامعه آرمانی

حجت‌الاسلام ایزدهی گفت: شیعه در اربعین خارج از هر نوع کثرتی حرکت می‌کند برای رسیدن به مقصود. مقصودی که عدالت، مهدویت، حکومت مطلوب و مبارزه با ظلم است.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، مدرس خارج فقه حوزه و مدیرگروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در آستانه اربعین حسینی در تحلیل اربعین گفت: ما در جهان اسلام با پدیده‌ای جهت وحدت امت اسلام رو به رو هستیم تحت عنوان حج، این پدیده هر سال در قالب حج تمتع اتفاق می‌افتد.

ایزدهی در ادامه بیان کرد: حج در جهان اسلام پدیده‌ای می‌باشد که مسلمانان با تمام کثرت‌ها در سرزمینی واحد، با محور و شعار واحد گرد هم جمع می‌شوند. مسلمانان جهان وقتی با هر رنگ و زبان و گویشی در سرزمین وحی در قالب حج، مناسکی را به جا می‌آوردند. این کثرت‌های متعدد تبدیل به وحدت می‌شود و همه خارج از هر رنگ و زبان و گویشی با یک لباس متحد الشکل یعنی لباس احرام جمع می‌شوند و می‌خواهند بگویند که محور اصلی ما اسلام است.

وی با اشاره به وجود شعارهای مشترک در مناسک حج گفت: در این اتحاد اسلامی، شعارهای مذهبی محوریّت ندارند. بلکه شعار اسلام، ملاک و محور اصلی قرار می‌گیرد.

حج نماد وحدت مسلمانان بر اساس محور اسلام

ایزدهی با بیان اینکه مکه و ایام حج نماد وحدت امت اسلام است ادامه داد: این کشور‌ها و شهروندان آنان یا ملت‌های امروزی به تعبیری دولت-ملت‌ها، دیگر خارج از مرز‌های خود بر محوریت اسلام تمرکز می‌کنند؛ و عقاید خودشان را به اشتراک می‌گذارند و باهم مبادله فرهنگی و اقتصادی می‌کنند و در مقابل دشمن واحد خود ایستادگی و به طور طبیعی تحت عنوان یک محور قرار می‌گیرند.

وی در ادامه بیان کرد: ما در عالم سیاست با پدیده‌ای مواجه هستیم به نام دیپلماسی عمومی. در این دیپلماسی، فارغ از اینکه کارگزاران و سیاست مداران یک کشور به بحث دیپلماسی می‌رسند، آن دیپلماسی موثر، با دوام و عمیق است که پاسخ نهادهای غیر دولتی، نهاد‌های مردمی اعم از اینکه توده مردم باشند یا سازمان‌های NGO، بدهد.

در پدیده حج دیپلماسی عمومی اسلامی نمایش داده می‌شود

حجت‌الاسلام ایزدهی گفت: در روابط فرهنگی و از نوع عمیق آن فضای حج، عملا دیپلماسی عمومی اسلامی را به نمایش می‌گذاریم. مردم کشورها، خارج از جهت گیری‌های دولت‌ها با رویکرد‌های سیاسی مختلف، دور هم جمع می‌شوند و بر مسئله‌ای اتفاق و گفتگو می‌کنند و به اتحاد می‌رسند و در واقع بقای جامعه اسلامی به تعبیر کلی را تضمین می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در اسلام دو نکته وحدت امت مسلمان و دیپلماسی عمومی اسلامی وجود دارد، گفت: شیعه هم همچنین نمادی دارد. اینجا همه شیعیان فارغ از هر رنگ و زبان و گویشی در یک منطقه‌ای با یک آرمان مشترک جمع می‌شوند.

ایزدهی گفت: همچنان که آرمان مشترک تمام مسلمانان از جمله شیعه و سنی، آرمان توحید و نبوت است، آرمان مشترک تمام شیعیان در قالب ظلم ستیزی، عدالت محوری و جست و جوی یک نظام مطلوب است.

حضرت سیدالشهدا(ع) نماد شیعیان جهان

سید سجاد ایزدهی ادامه داد: شیعیان در سال بر اساس آرمان‌های خود، در منطقه‌ای جمع می‌شوند که نماد شیعه و آن هم نماد امام حسین (ع) است. یعنی شیعه خارج از هر نوع کثرتی حرکت می‌کند برای رسیدن به مقصود.

وی با بیان اینکه کعبه چرخش به دور محوریت توحید است، گفت: در شیعیان چرخش نداریم، حرکت برای رسیدن است. یعنی تلاش می‌کنند تا به یک مقصود برسند. مقصودی که عدالت، مهدویت، حکومت مطلوب و مبارزه با ظلم است.

ایزدهی گفت: در این حرکت مردم با تمام سختی‌ها و مشکلات با یکدیگر متحد می‌شوند. از لحاظ اجتماعی هیچ دولتی متصدی این امر نیست. مردم خود اداره کننده این امر هستند. به گونه‌ای تداعی کننده حکومت مهدوی می‌باشد.

ایزدهی با بیان اینکه تمامی هزینه‌های اربعین حسینی بر گردن خود مردم است ادامه داد: مردم باهم برادری می‌کنند آن هم خارج از مرز دولت- ملت‌ها، یعنی دیگر مهم نیست که شخص عراقی باشد یا ایرانی یا هر ملیت دیگری. در اینجا میزبان و میهمان با افتخار وظایف خود را انجام می‌دهند. همه با هم یک نماد را تداعی می‌کنند که حرکت به سوی محبوب، مقصود و شهادت است و از سختی نیز نمی‌هراسند.

راه امام حسین(ع) بقای شیعه را تضمین می‌کند

حجت‌الاسلام سید سجاد ایزدهی در ادامه بیان کرد: این حرکت خارج از دولت‌های موجود بر اساس ملاک واحد و خارج از کثرت‌ها، باعث ایجاد یک نماد می‌شود که می‌توان همچون که کعبه نماد اسلام است و اسلامیت را تضمین می‌کند، اگر شیعه گری قرار است تضمین شود و بقا پیدا کند، بقای شیعه در امام حسین(ع) است. بقای شیعه در حرکت به سوی آرمان‌های امام حسین(ع) است و به طور طبیعی نماد آن اربعین است.

ایزدهی با طرح اینکه چه چیزی نشانه و نماد شیعه مومن است گفت: همان گونه در روایت معروف، اربعین از نشانه‌های شیعه است امروز هم مشاهده می‌کنید، اربعین نشانه شیعه گری است و ملاک شیعه قرار دارد و هر کس که شیعه باشد می‌توان او را با اربعین شناخت.

وی بیان کرد: می‌توان مشاهده کرد که جهان، شیعه را به حرکت بیست میلیونی اربعین می‌شناسد؛ و هیچ جای جهان اینگونه جمعیتی وجود ندارد و نخواهد داشت. در عربستان که ۳ میلیون نفر برای حج می‌آیند، دولت و حکومت عربستان نمی‌تواند این حجم از جمعیت از حاجیان را اداره کند و معمولا مراسم حج با مشکلاتی همراه می‌شود. توجه به این نکته مهم است که در بحث حج، مدیریت این پدیده با دولت عربستان است.

جامعه آرمانی در مراسم اربعین قابل درک است

ایزدهی ادامه داد: در اربعین مردم خود با پشتوانه اندک دولت‌ها با تمام شرایط از جمله شرایط امنیتی این مراسم را اداره می‌کنند که این یعنی جامعه آرمانی. در جامعه آرمانی برتری نسبت به افراد وجود ندارد. جامعه‌ای که افراد سرمایه دار از پول خود برای افراد کم بضاعت هزینه می‌کنند و با افتخار از آن‌ها پذیرایی می‌کنند و انتظار تشکر را هم ندارند. این جامعه را جامعه آرمانی می‌نامند.

بنابرگزارش مهر، سید سجاد ایزدهی در پایان بیان کرد: در این حرکت همه با هم متحد هستند به دور از هر کثرتی، با وجود سختی‌ها و مشکلات، همه را پشت سر می‌گذارند و با محوریت شیعه که همان امام حسین(ع) است به یک تمدن به واسطه اربعین در جامعه دست پیدا می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics