قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بیانیه کنفرانس اسلامی مکه مکرمه؛ از دعوت به میانه‌روی تا هشدار نسبت به پیامدهای قرآن‌سوزی
بیانیه کنفرانس اسلامی مکه مکرمه؛ از دعوت به میانه‌روی تا هشدار نسبت به پیامدهای قرآن‌سوزی

گزارش؛

بیانیه کنفرانس اسلامی مکه مکرمه؛ از دعوت به میانه‌روی تا هشدار نسبت به پیامدهای قرآن‌سوزی

کنفرانس بین‌المللی «تواصل و تکامل» که روز یکشنبه ۲۲ مرداد با شعار «ارتباط و یکپارچگی» و با حضور ۱۵۰ عالم دینی، مفتی و رئیس مراکز و جمعیت‌های اسلامی از ۸۵ کشور جهان در مکه مکرمه آغاز به کار کرده بود، عصر روز دوشنبه با صدور بیانیه پایانی، به نشست‌های خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، کنفرانس اسلامی «تواصل و تکامل» (ارتباط و یکپارچگی)» در مکه مکرمه به کار خود پایان داد. در این کنفرانس که به مدت دو روز ادامه داشت، ۱۵۰ عالم و مفتی و روسای مراکز و انجمن‌‌‌های اسلامی از ۸۵ کشور جهان حضور داشتند.

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس که در روزهای یکشنبه و دوشنبه (۲۲ و ۲۳ مردادماه) برگزار شد در هفت جلسه در رابطه با «میانه‌روی، غلو، انحلال، افراط‌گری، تروریسم، تسامح و همزیستی میان ملت‌ها» بحث و تبادل نظر کردند.

هدف از برگزاری این کنفرانس تقویت پیوندهای ارتباطی و یکپارچگی بین ادارات مذهبی، دارالافتاء‌ها و شیخ نشین‌های جهان به منظور دستیابی به اصول اعتدال و ترویج ارزش‌های تساهل و همزیستی بین مردم است. تاکید بر ضرورت توسل به قرآن کریم و سنت نبوی، خدمت به اسلام و مسلمانان، تقویت وحدت اسلامی، مبارزه با افکار افراطی و حمایت از جوامع در برابر کفر و فروپاشی از دیگر اهداف این کنفرانس به شمار می‌رود.

این کنفرانس شامل هفت محور است که عبارتند از: «تلاش ادارات امور دینی و دارلافتاءها در خدمت به اسلام و مسلمانان و تقویت وحدت اسلامی»، «ارتباط و یکپارچگی بین واقعیت و امید»، «تلاش برای ترویج ارزش‌های مدارا و همزیستی در میان ملت‌ها»، «توسل به کتاب و سنت پیامبر(ص)»، «تلاش ادارات امور دینی، دارلافتاء‌ها و شیخ نشین‌های سراسر جهان و مانند آن در مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم»، «تلاش ادارات امور دینی، دارلافتاء‌ها و شیخ نشین‌های سراسر جهان برای محافظت از جامعه از الحاد و انحطاط».

عبداللطیف آل الشیخ وزیر امور اسلامی عربستان، نوروزبای حاجی تاغان اولی مفتی اعظم و رئیس اداره دینی مسلمانان قزاقستان، دکتر محمد مطر الکعب رئیس اداره کل امور اسلامی و اوقاف امارات متحده عربی، شیخ أحمد المرابط الشنقیطی مفتی اعظم موریتانی و حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی سخنرانان روز نخست این کنفرانس بودند.

دعوت به میانه‌روی و هشدار نسبت به پیامدهای قرآن‌سوزی در بیانیه پایانی کنفرانس مکه

کنفرانس اسلامی مکه که تحت نظر ملک «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود»، پادشاه این کشور برگزار شد، در بیانیه پایانی خود، هتک حرمت مکرر قرآن کریم در برخی کشورهای اروپایی از طریق آتش زدن نسخه‌هایی از آن را محکوم کرد.

در بیانیه پایانی کنفرانس اسلامی دو روزه مکه مکرمه همچنین تاکید شده که آتش زدن قرآن کریم به عنوان یک اقدام نفرت انگیز و شنیع، باعث تحریک به نفرت، حذف و نژادپرستی می شود و با ارزش‌های انسانی مشترک نیز در تضاد است.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، کنفرانس بین‌المللی ارتباط با اداره‌‌‌های مذهبی و مراکز فتوا در جهان در نشست‌‌‌های خود به هفت محور اصلی از جمله «میانه روی و اعتدال و تلاش برای حفاظت از جامعه در برابر الحاد و انحطاط» پرداخته است.

شرکت کنندگان در این کنفرانس اسلامی نیز توصیه‌‌‌هایی کردند که در آنها، بر «ارتباط بیشتر و تعمیق شراکت میان اداره‌های امور مذهبی و مراکز فتوا در جهان در راستای دستیابی به وحدت صف و کلمه در میان مسلمانان» تاکید شده است.

شرکت کنندگان در کنفرانس مکه همچنین بر «لزوم رسیدگی به فتوا و کنترل آن بر اساس متون شرعی در راستای دستیابی به منافع و دوری از مفاسد و این که فتوا را از اهل آن گرفت و از فتواهای غیر معمول پرهیز شود» تاکید کردند.

شرکت کنندگان «مسئولیت اداره‌‌‌های مذهبی و مراکز فتوای جهان در تحکیم رویکرد میانه روی و اعتدال و لزوم تقویت ارزش‌ها و مبانی برای تضمین حفاظت از جوامع در برابر امواج الحاد و انحطاط» را نیز مورد تاکید قرار دادند.

شرکت کنندگان در کنفرانس به «لزوم مقابله با تلاش‌های در راستای تخریب اسلام، بیان واقعیت بخشنده، رحمت، عدالت و مخالفت آن با ستم و تجاوز و تبیین انحراف رویکردها و اندیشه‌‌‌های گروه‌های افراطی» نیز دعوت کردند.

آنها همچنین تمایل خود برای برگزاری این کنفرانس اسلامی به صورت دوره‌ای را «با توجه به اهمیت موضوع آن و لزوم هماهنگی در راستای اقدام مشترک اسلامی» ابراز کردند. البته بدون آن که تاریخ مشخصی برای این کار تعیین کنند.

گفتنی است، در این کنفرانس نماینده‌ای از کشورمان دعوت نشده بود. لازم به یادوری است، استاد احمد مبلغی، نماینده ایران در مجمع جهانی فقه اسلامی در عربستان می‌باشد که اسفندماه گذشته پس از چند سال وقفه، در این کنفرانس حضور داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics