قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بی‌تفاوتی در مقابل انحرافات خود یک انحراف است/ طلاب به‌جای گوشه‌نشینی، در جامعه اصلاح امور کنند
بی‌تفاوتی در مقابل انحرافات خود یک انحراف است/ طلاب به‌جای گوشه‌نشینی، در جامعه اصلاح امور کنند

آیت‌الله مروارید در جلسه درس اخلاق عنوان کرد:

بی‌تفاوتی در مقابل انحرافات خود یک انحراف است/ طلاب به‌جای گوشه‌نشینی، در جامعه اصلاح امور کنند

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه فرد مومن و متعهد به عنوان یک وظیفه و اصل اسلامی قرآنی، نباید در مقابل انحرافات فردی و اجتماعی سکوت کند، اظهار کرد: بی‌تفاوت بودن در مقابل انحرافات، خود یک انحراف در اصل اسلامی است.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله حاج مهدی مروارید در جلسه اخلاق عمومی از سلسله جلسات «اخلاق و سلوک انقلابی» که به همت معاونت فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، با بیان اینکه تذکرات اخلاقی نیاز هر فرد است، مطرح کرد: طلبگی، مسیری است که رضای خداوند، سربازی امام عصر(عج) و هدایت مردم را در خود دارد، بنابراین تواصی به حق و صبر در آن یک اصل اسلامی و قرآنی است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیات سوره عصر تشریح کرد: تمام کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‌اند باید در دو جهت تواصی به حق و تواصی به صبر باشند. آیات این سوره در مقام این است که رشد جامعه در مسیر هدایت و سعادت دنیا و آخرت نائل می‌شود اگر اصل تواصی در آن نهادینه گردد.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه “تواصی” یعنی “سفارش کردن” به عنوان یک وظیفه عمومی و اجتماعی، افزود: فرد مومن و متعهد به عنوان یک وظیفه و اصل اسلامی قرآنی، نباید در مقابل انحرافات فردی و اجتماعی سکوت کند.

با دوستی و زبان خوش، انحرافات را گوشزد کنید

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: بی تفاوت بودن در مقابل انحرافات، خود یک انحراف در اصل اسلامی است، لذا باید با دوستی و زبان خوش، آن را گوشزد کرد.

آیت‌الله مروارید با بیان اینکه کارهای با ارزش، نوعاً با زحمت به دست می‌آیند، گفت: انسانی که هدف را تشخیص دهد باید برای رسیدن به آن صبر کرده و در مقابل مشکلات نیز مقاوم باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه با بیان اینکه مسائل اخلاقی باید مبنای اخلاقی داشته باشند، گفت: در هر فردی که ایمان و اعتقاد به خداوند متعال و آخرت بیشتر باشد زیر بنای اخلاقی وجود دارد.

استاد باسابقه حوزه علمیه مشهد با اشاره به فراز نخست دعای مکارم اخلاق در صحیفه کامله سجادیه اذعان داشت: تمام فضایل اخلاقی مبتنی بر ارکان دعای «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ بَلِّغْ بِإِیمَانِی أَکمَلَ الْإِیمَانِ، وَ اجْعَلْ یقِینِی أَفْضَلَ الْیقِینِ، وَ انْتَهِ بِنِیتِی إِلَی أَحْسَنِ النِّیاتِ، وَ بِعَمَلِی إِلَی أَحْسَنِ الْأَعْمَالِ. اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِک نِیتِی، وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَک یقِینِی، وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِک مَا فَسَدَ مِنِّی.» قرار دارد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: با توجه به آیه‌ی «اُدْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکمْ؛ مرا بخوانید تا دعای شما را اجابت کنم» باید به وسیله دعا از خداوند درخواست کنیم تا به ما برای رسیدن به فضایل اخلاقی کمک کند.

تضرع در برابر خداوند، عامل موفقیت انسان

آیت‌الله مروارید در بخش دیگر سخنان خود به مساله تضرع در برابر خداوند پرداخت و با بیان اینکه، شخصی که نمی‌تواند نعمت را در دیگری ببیند، حسود است، افزود: کسی که می‌خواهد جان و قلبش از حسد راحت باشد باید از این رذیله دوری کند و زمانی به بی نیازی قلبی، راحتی روح و سلامت دین، خواهید رسید که در پیشگاه خداوند متعال متضرع باشید.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: هرچه ایمان و اخلاق، توجه به آخرت و مقام اهل بیت(ع) در فرد بیشتر باشد، پایه‌های کمال اخلاقی در انسان مستحکم تر خواهد بود.

آیت‌الله مروارید با تاکید بر اینکه انسان نباید خود را کامل بداند، ابرازکرد: انسانی که خود را کامل بداند هیچ گاه به کمال نمی‌اندیشد و به سمت آن نیز نخواهد رفت. اهل تقوا کسانی هستند که در برابر همه امور، خود را مقصر می‌دانند و نسبت به اعمالشان در برابر عظمت خداوند، نگران هستند.

تبلیغ و هدایت یکی از تکالیف اصلی روحانیت

استاد سطح خارج حوزه علمیه مشهد تصریح کرد: با تاکید بر اینکه رضایت خداوند را بر نظر دیگران ارجح بدانید و به دنبال تایید دیگران برای خود نباشید، گفت: تبلیغ و هدایت یکی از تکالیف اصلی روحانیت است که با نگاه به عنوان یک وظیفه دینی، باید در جامعه به آن پرداخت.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان انزوا و گوشه نشینی را برای دوری از افراد ناباب و ناشایست امری لازم خواند و افزود: اینگونه نیز نباشد که در حجره خود گوشه نشین شوید بلکه به دنبال رضای الهی در جامعه اصلاح امور کنید.

بنابر گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، آیت‌الله مروارید در پایان تاکید کرد: انسانی که اهل اخلاص است در همه امور رضایت خداوند را مدنظر دارد و همیشه موفق می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics