قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تأملات «محمدعلی موحد» در باب حقوق و شریعت، تاریخ و سیاست
تأملات «محمدعلی موحد» در باب حقوق و شریعت، تاریخ و سیاست

مجموعه‌‌‌ای از مقالات حقوقی استاد محمدعلی موحد منتشر شد؛

تأملات «محمدعلی موحد» در باب حقوق و شریعت، تاریخ و سیاست

این کتاب مجموعه‌‌‌ای است از مقالات و خطابات محمدعلی موحد از اوایل دهه‌ی ۱۳۳۰ تا دهه‌ی ۱۳۹۰ که حائز صبغه‌ی حقوقی اند. عناوین این مقالات، گویای دغدغه‌های فکری مؤلف و تداوم آن‌ها طی شش دهه است.

به گزارش شبکه اجتهاد، کتاب حاضر مجموعه‌‌‌ای است از از مقالات و خطابات محمدعلی موحد (حقوق‌دان و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی) از اوایل دهه‌ی ۱۳۳۰ تا دهه‌ی ۱۳۹۰ که حائز صبغه‌ی حقوقی اند. لذا خواننده‌ی محترم نباید در آن به دنبال نمونه‌هایی از انبوه نوشته‌های غیرحقوقی ایشان برگردد. از نظر حدوده‌ی زمانی هم محتویات این مجموعه از اوائل دهه‌ی سی خورشیدی تا دهه‌ی جاری را دربرمی گیرد. مجموعه‌ی در دست به دو بخش تقسیم گردیده است و هر بخش به اجزائی با عناوین مختلف.

در بخش نخست مقالات و متن سخنرانی‌های عمدتا مربوط به مباحث حقوق خصوصی، مشخصا حقوق مدنی و فقه اسلام و تاریخ و فلسفه‌ی حقوق گردآوری شده و بخش دوم صرفا به سه مقوله‌ی جزایر سه گانه، دریای مازندران و نفت اختصاص یافته است.

در ترتیب متون، هم نظر به قدمت شان بوده و هم توجه به ارتباط موضوعات آن‌ها با یکدیگر، پس نباید توقع داشت که لزوما به ترتیب تاریخی چیده شده باشند.

توجه به موضوعات و عناوین مقالات دغدغه‌های فکری و دل مشغولی‌های مؤلف و تداوم آن‌ها را آن هم در پهنه‌‌‌ای از شصت و اندی سال پیش تا امروز برما هویدا‌ می‌سازد. این کاملا قابل درک است که همه لزوما با نقطه نظرات مؤلف در تمام زمینه‌های مطروحه موافق نباشند لیکن آنچه از مطالعه‌ی این مجموعه‌ می‌توان آموخت فی الجمله روش علمی، مداومت در مطالعه و پیگیری و مراعات جانب حزم و احتیاط و ملاحظه در اظهار نظرهاست.

بخش نخست شامل: جزء نخست: سیری در نظام حقوقی ایران در عصر مغولان. جزء دوم: در باب سیاست و حاکمیت. جزء سوم: نقدهایی بر دو کتاب ازآن لمبتن که به فارسی ترجمه شده‌اند.. جزء چهارم: کتابی بی مانند در باب حکومت اسلامی. جزء پنجم: دیدگاه فقیهی کمتر شناخته شده. جزء ششم: نورهان سفر استانمبول. جزء هفتم: مباحثی پیرامون فقه و حقوق خصوصی. جزء هشتم: مباحثی پیرامون فلسفه‌ی حقوق. جزء نهم: مباحث پراکنده. بخش دوم شامل: جزء نخست: جزایر. جزء دوم: دریای مازندران. جزء سوم: نفت.

گفتنی است، چاپ اول کتاب «تأملات در باب حقوق و شریعت، تاریخ و سیاست» اثر محمدعلی موحد به تصحیح مینا انتظار حجت و سینا گلستانی از سوی کتاب پارسه در ۴۸۸ صفحه و به بهای ۱۳۰ هزار تومان  روانه بازار نشر شده است.

کلیک کنید: خرید آنلاین کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics