قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تأکید آیت‌‌الله مکارم بر حفظ سرمایه و سنت‌های حوزه علمیه
دولت فعلی نسبت به مسائل حوزوی دلسوز نیست/ امیدوارم روزی فرا برسد که حوزه‌های علمیه کاملا مستقل باشند

تأکید آیت‌‌الله مکارم بر حفظ سرمایه و سنت‌های حوزه علمیه

سنت‌های حوزه، نتیجه زحمات علمای بزرگ آن است که باید حفظ شود؛ اخیراً مشاهده می‌شود که فرهنگ دانشگاهی در حال تسلط بر بخشی از فرهنگ حوزوی است که مناسب نمی‌باشد و حوزه باید مسیر خود را حفظ نماید.

به شبکه اجتهاد، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه که در مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد، اظهار داشت: امروز روز مبارکی برای جهان اسلام و حوزه‌های علمیه است؛ چراکه دروس حوزه آغاز شده و روز خدمت بیشتر به عالم اسلام و مکتب اهل بیت(ع) و جهان تشیع می‌باشد.

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی از امام‌هادی(ع) خاطرنشان ساخت: لَوْلَا مَنْ‏ یَبْقَى‏ بَعْدَ غَیْبَهِ قَائِمِنَا مِنَ الْعُلَمَاءِ الدَّاعِینَ إِلَیْهِ وَ الدَّالِّینَ عَلَیْهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْ دِینِهِ بِحُجَجِ اللَّهِ وَ الْمُنْقِذِینَ لِضُعَفَاءِ عِبَادِ اللَّهِ مِنْ شِبَاکِ إِبْلِیسَ وَ مَرَدَتِهِ وَ مِنْ فِخَاخِ النَّوَاصِبِ الَّذِینَ یُمْسِکُونَ قُلُوبَ ضُعَفَاءِ الشِّیعَهِ کَمَا یُمْسِکُ السَّفِینَهَ سُکَّانُهَا لَمَا بَقِیَ أَحَدٌ إِلَّا ارْتَدَّ عَنْ دِینِ اللَّهِ، أُولَئِکَ هُمُ الْأَفْضَلُونَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. / اگر در زمان غیبت حضرت مهدی(عج) علمایی نباشند که چهار وظیفه را انجام دهند که اول دعوت مردم، دلالت و راهنمایی جامعه، ایستادگی در مقابل دشمنان و نجات مردم از دام‌های شیطان هستند، همه از دین خدا مرتد می‌شوند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به پیام این روایت، تصریح کرد: بنابراین روایت، وظیفه طلاب فقط تحصیل نیست؛ بلکه دعوت به مکتب اهل بیت(ع) و دفاع و نجات ضعفا از بمباران‌های اعتقادی نیز از وظایف طلاب می‌باشد.

حوزه‌های علمیه سرمایه‌های بزرگ جهان اسلام

این استاد برجسته حوزه با بیان این مطلب که حوزه‌های علمیه سرمایه‌های بزرگ جهان اسلام است، اظهار داشتند: دفاع از عقائد مردم، دفاع از احکام اسلام و … از وظایف حوزه‌های علمیه است.

معظم‌له خاطرنشان ساخت: دولت‌های اسلامی باید به حوزه‌های علمیه اهمیت دهند؛ چراکه حوزه، خاستگاه انقلاب بوده و حافظ انقلاب می‌باشد.

ایشان تصریح کرد: امام راحل و رهبر معظم انقلاب فرزند این حوزه‌ها هستند؛ لذا اهمیت حوزه نباید بر کسی پوشیده باشد.

وظایف حوزه‌های علمیه

این مرجع تقلید با اشاره به وظایف حوزه‌های علمیه بیان داشت: باید برای حفظ حوزه‌های علمیه بکوشیم که از راه تحصیل علم، تأمین مباحث علمی، گسترش مباحث علمی و ارتقاء علم و دانش و همچنین از طریق اخلاقیات به دست می‌آید.

آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار داشت: نباید در کنار حوزه‌های علمیه، دادگاه روحانیت باشد؛ چراکه از این بانیان اخلاق، نباید تخلفی سر بزند و باید برای حفظ حوزه و بالندگی آن کوشید.

این استاد حوزه ابراز داشت: سنت‌های حوزه، نتیجه زحمات علمای بزرگ آن است که باید حفظ شود؛ اخیراً مشاهده می‌شود که فرهنگ دانشگاهی در حال تسلط بر بخشی از فرهنگ حوزوی است که مناسب نمی‌باشد و حوزه باید مسیر خود را حفظ نماید.

مدرک گرایی نباید سلطه پیدا کند

این مفسر قرآن کریم با تأکید بر اینکه حوزه باید علم را برای علم بخواهد، خاطرنشان ساختند: هدف اصلی حوزه تحصیل علم به خاطر خود علم است و مدرک گرایی نباید سلطه پیدا کند.

معظم‌له با تأکید بر استقلال حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: امروز الازهر وابسته به دولت است و مقامات دولت رئیس الازهر و مفتیان آن را تعیین می‌کنند؛ تنها جایی که مستقل بوده و به وسیله مراجع و سایر مباحث تأمین می‌شود، تنها حوزه‌های علمیه شیعه است و نباید این استقلال خدشه دار شود.

ایشان بیان داشت: هرگونه وابستگی به دولت و نفی استقلال حوزه‌ها، ارزش این نهاد را پایین آورده و در حد حوزه‌های علمیه دیگران قرار می‌دهد؛ پس باید مراقب آن بود.

باید منابع مالی مستقل برای حوزه‌های علمیه تدارک دید

این مرجع تقلید با اشاره به دیدار اعضای شورای عالی حوزه اظهار داشت: بنده در این دیدار توصیه داشتم که باید منابع مالی مستقل برای حوزه‌های علمیه تدارک دید تا برای رفع نیازمندی‌ها از آن استفاده شود و این مسئله، قابل عمل است.

آیت‌الله مکارم شیرازی ابراز داشت: استقلال، سرمایه مهمی برای حوزه بوده و رهبر انقلاب نیز بیان داشته‌اند که توصیه‌های بنده در حوزه با عنوان مرجعیت است؛ نه مسئله دیگر که نشان از سخن حساب شده ایشان و تأکید بر استقلال حوزه است.

این استاد برجسته حوزه با تأکید بر هجرت فضلا از حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: وظیفه شرعی طلاب این است که پس از تعلیم، به دیار خود بازگشته و شهرستان‌ها از عالمان دین خالی است. امروز کمبود استاد در حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها وجود داشته و بسیاری از مساجد، امام جماعت ندارد؛ پس فضلای حوزه باید به دیار خود برگردند.

تشویق فضلا برای هجرت به شهر‌ها

معظم له بیان داشت: پیشنهاد بنده به فضلا برای هجرت به شهرستان‌ها این است که مراجع عظام تقلید شهریه فضلا را در شهرستان‌ها پرداخت کرده و بنده شهریه آنان را دو برابر پرداخت خواهم کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین، با اشاره به تعطیلات حوزه‌های علمیه، ابراز داشتند: دروسی که زود شروع شده و دیر تعطیل می‌شود، قریب به ۱۴۰ جلسه خواهد شد که نزدیک به ۴ ماه در مقابل ۱۲ ماه خواهد بود که مناسب نمی‌باشد؛ لذا خدمت شورای عالی حوزه بیان کردیم که نصف روز پنج شنبه‌های حوزه نیز زنده شود تا نزدیک به ۲۶ روز به دروس حوزه اضافه خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics