قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تأکید اندیشمندان بر موضع صریح حکام اسلامی در برابر تصمیم ترامپ
تأکید اندیشمندان بر واکنش و موضع صریح حکام اسلامی در برابر تصمیم ترامپ

در حاشیه کنفرانس وحدت اسلامی بیان شد:

تأکید اندیشمندان بر موضع صریح حکام اسلامی در برابر تصمیم ترامپ

همه حکام و ملت‌های کشورهای اسلامی در برابر این اهانت و تصمیم نابخردانه، موضع واحد، واکنش سریع و تصمیم درست بگیرند و اسرائیل را به هیچ وجه به رسمیت نشناسند و در برابر این اقدام گستاخانه بایستند.

به گزارش شبکه اجتهاد، کمیسیون «تمدن نوین اسلامی به مثابه راهبرد وحدت اسلامی» در سومین روز برگزاری سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در هتل آزادی تهران با حضور علما و اندیشمندانی از کشورهای مختلف برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمانی عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با بیان این که آنچه موجب ضعف جامعه اسلامی و تضعیف تمدن اسلامی شد، عدم اجتناب از طاغوت بوده است، گفت: در تمدن نوین اسلامی ابتدا باید “اشداء علی الکفار” را محقق کرد بعد “رحماء بینهم” جایگاه خود را پیدا خواهد کرد.

برای نیل به تمدن نوین اسلامی باید اصل نفی طاغوت را احیاء کنیم

با اشاره به این که ما معتقدیم اسلام به صورت اتم و اکمل به جامعه بشری عرضه شده است، اظهار داشت: باید ببینیم چه اتفاقی در جامعه اسلامی افتاد که امروز نیاز به بازخوانی مجدد و تجدید نظر در حوزه ی عملکرد مسلمین نسبت به اسلام مورد نیاز است؟

وی افزود: تردیدی نیست که جامعه اسلامی در طی قرون متمادی پایبندی خود به اسلام عزیز را نشان داده است. جنگ‌های صلیبی و دفاع جانانه مسلمانان در برابر هجوم غربی‌ها نشانگر پایبندی مسلمین به مبانی اعتقادات دینی شان است.

نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان با طرح این سوال که باید ببینیم ضعف و سستی و فشل شدن جامعه اسلامی ریشه در کدام بخش دارد، تصریح کرد. اسلام آیینی است که از ابتدا با نفی طاغوت و اثبات الله شکل گرفت و نبی مکرم اسلام مانند دیگر انبیاء الهی به پیروانش دستور نفی طاغوت و اثبات خدا را داده است اما آنچه موجب ضعف جامعه اسلامی شد، عدم اجتناب از طاغوت بود و گرنه شعار الله همیشه در مأذنه‌ها طنین انداز بود.

سلیمانی تاکید کرد: در زمان‌هایی که شناخت طاغوت و شگردهای رفتاری آن برای مسلمین و حکام جوامع اسلامی نقطه ابهام قرار داشت زمینه‌های تفرقه مسلمین فراهم شد و این  جزو پیش بینی‌های رسول مکرم اسلام بود.

وی با بیان این نکته که از زمانی که فرهنگ شهادت از جامعه اسلامی رخت بربست و فرهنگ اشرافی گری و دلدادگی به دنیا در بین حکام اسلامی جا باز کرد این مشکلات بوجود آمد، گفت: از آن زمان حکام برای حفظ منافع شخصی و گروهی خود به حمایت از استکبار و طاغوت نیازمند شدند و کشورهایشان را پایگاه طاغوت زمان خود کردند و از آن زمان تنها یک نیمرخ از اسلام عزیز باقی ماند و نیمرخ دیگرش به فراموشی سپرده شد.

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان داشت: “لا اله” یک نیمرخ اسلام است که به فراموشی رفته و نزد حکام برخی کشورهای اسلامی بی اعتبار شده است و اینجاست که برای نیل به تمدن نوین اسلامی باید این روی فراموش شده را که نفی طاغوت است در همه بلاد اسلامی احیاء کنیم.

سلیمانی در پایان تاکید کرد: در تمدن نوین اسلامی اول باید اشداء علی الکفار را محقق کنیم و بعد رحماء بینهم جایگاه خود را پیدا خواهد کرد.

لزوم واکنش و موضع صریح حکام اسلامی در برابر تصمیم ترامپ

وزیر امور خارجه اسبق لبنان از تمامی حکام کشورهای اسلامی درخواست کرد تا نسبت به تصمیم روز گذشته رئیس جمهور آمریکا در انتخاب بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی واکنش سریع نشان داده و تصمیم شجاعانه در به رسمیت نشناختن این رژیم بگیرند.

 عدنان حسن منصور در کمیسیون «تمدن نوین اسلامی به مثابه راهبرد وحدت اسلامی» در حاشیه برگزاری سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در هتل آزادی بیان داشت: وحدت اسلامی تنها یک نظریه نیست که بخواهد در دور میز کنفرانس خلاصه شود بلکه همه ما مسئولیم تا در عمل این وحدت را اثبات و محقق کنیم لذا آنجه امروز امت اسلامی از ما میخواهد وحدت در تصمیم گیریهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و حتی نظامی است.

وی با بیان این که امروز امت اسلامی در برابر چالش‌های بزرگی قرار دارد، گفت: روز گذشته با انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف، یک چالش بزرگ جدید برای امت اسلام و جهان اسلام رقم خورد چرا که مساله قدس مربوط به فلسطین نیست بلکه مساله تمام امت اسلام است.

وزیر امور خارجه اسبق لبنان متذکر شد: وقتی که کشورهای اسلامی اینگونه متفرق هستند و وحدتی ندارند باید هم شاهد اینگونه اقدامات و چالشها از سوی مستکبران باشیم و جای تعجب ندارد و اینجاست که اهمیت و ضرورت وحدت مشخص می‌گردد.

عدنان با اشاره به انقلاب اسلامی ایران و پیش بینی‌ها و موضع گیریهای رهبران ایران در برابر رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: آن زمان که جمهوری اسلامی ایران در برابر این رژیم موضع گرفت معلوم می‌شود که به خوبی این روزها را دیده و امام خمینی(ره) به درستی فرمودند که  فلسطین باید آزاد شود. تصمیم دیروز رئیس جمهور ایالات متحده نشان داد که جمهوری اسلامی ایران در راه درست حرکت می‌کند و قطب نمای دقیقی برای همه ماست.

وی ابراز امیدواری کرد که همه حکام و ملت‌های کشورهای اسلامی در برابر این اهانت و تصمیم نابخردانه، موضع واحد، واکنش سریع و تصمیم درست بگیرند و اسرائیل را به هیچ وجه به رسمیت نشناسند و در برابر این اقدام گستاخانه بایستند.

به خط و مشی وحدت طلبانه حزب الله لبنان ایمان داریم

رئیس جبهه عمل اسلامی لبنان از علمای برجسته این کشور، گفت: ما اهل سنت در لبنان به خط و مشی وحدت طلبانه حزب الله لبنان در مسیر وحدت اسلامی ایمان داریم و معتقدیم باید تجربه وحدت اسلامی حزب الله را مطالعه و معرفی کنیم.

شیخ زهیر جعید، رئیس جبهه عمل اسلامی لبنان به خط و مشی وحدت طلبانه حزب الله لبنان اشاره کرد و بیان داشت: برخلاف تبلیغات مسموم برخی کشورها ما اهل سنت لبنان می‌دانیم که حزب الله چقدر در مسیر وحدت ایثار کرد و قربانی داد و چه خدماتی در این مسیر ارائه داد.

وی افزود: از زمان تاسیس جبهه عمل اسلامی لبنان ما همکاریهای مشترک خوبی با حزب الله داشتیم و در برابر طرح‌های آمریکایی ایستادیم. وحدت ما با حزب الله به عنوان یک گروه شیعه، عملا بوده و ما برای جهاد و مقاومت شهید دادیم و آثارش هنوز وجود دارد.

شیخ زهیر جعید خاطرنشان کرد: لبنان همواره در برابر متجاوزان و رژیم صهیونیستی ایستاده و سرافراز است و قرارداد ذلت باری امضاء نکرده بلکه آن را از خاک لبنان اخراج کرده است و اسرائیل قدرت حزب الله را دیده و بخاطر این دست به انواع توطئه‌ها می‌زند تاجنگ مذهبی راه بیاندازد اما به لطف رهبری بیدار حزب الله که دست وحدت بسوی همه اقوام و گروه‌ها دراز کرده، نتوانسته موفق شود.

وی به توطئه اخیر در لبنان در جریان استعفای سعد حریری اشاره کرد و بیان داشت: پس از اقدام عربستان که منجر به استعفای اجباری و تحمیلی نخست وزیر شد بازهم سید حسن نصر الله دست وحدت و همکاری به سوی او دراز کرد و توطئه را با این اقدام خنثی نمود.

رئیس جبهه عمل اسلامی لبنان افزود: همکاری عملی شیعه و سنی در لبنان وجود دارد و نمونه ای برای همه است. لذا تجربه وحدت اسلامی حزب الله نیاز به مطالعه دقیق و عمیق دارد و حزب الله در مقاومت و وحدت اسلامی بسیار موفق شده است.

رابطه مستقیم وحدت و تمدن

دکتر منوچهر متکی نیز در این نشست به رابطه مستقیم وحدت و تمدن اشاره کرد و گفت: تاریخ نشان داده هر زمان که امت اسلامی متحد بوده محصولش تمدن قوی و عزتمند اسلامی بوده و معلوم می‌شود رابطه وحدت و تمدن یک رابطه مستقیم است.

وی افزود: در مقابل هر زمان که امت اسلامی متفرق و دچار اختلاف شده نه تنها تمدنی ایجاد نشده بلکه همان تمدن موجود نیز به اضمحلال رفته است.

مولانا غلام نبی توکلی از علمای اهل سنت ایران نیز با بیان این که برای احیای تمدن اسلامی نمی‌شود تنها یک کشور گام بردارد بلکه همه مسلمانان باید پای کار بیایند، گفت: امروز استکبار جهانی و صهیونیزم بین المللی تلاش می‌کند مسلمانان را به جان هم بیندازد و  آنها را از مساله اصلی یعنی قدس شریف غافل کند و متاسفانه حکام عرب نیز دست به دست آمریکا و اسرائیل داده اند و با سرمایه ‌های دنیای اسلام سلاح میخرند تا مسلمانان را بکشند و این جای تاسف دارد و شرم آور است.

وحدت اسلامی بدون ایران، تمدن نیست و ایران تاج تمدن اسلامی است

وزیر دینی سابق بنگلادش نیز بر زمانمند بودن فعالیت‌های تمدن ساز برای رسیدن به هدف تاکید کرد و بیان داشت: ابتدا باید استراتژی و راهبردمان را براساس اهدافمان مشخص کنیم. متاسفانه الان برخی از حکام و کشورها با ما نیستند و در کنار دشمنانمان قرار گرفته اند اگر می‌خواهیم سیاستگذاری کنیم باید مبتنی بر زمان باشد و این برای تمدن سازی اسلامی لازم است.

پروفسور سویر؛ مشاور وزیر آموزش و پرورش فرانسه سخنران دیگر این نشست بود. وی با تاکید بر این که تمدن بدون وحدت ایجاد نمی‌شود، گفت: وحدت اسلامی بدون ایران، تمدن نیست و ایران تاج تمدن اسلامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics