قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تأکید مراجع بر حفظ عزت زائران ایرانی/ برای شهدای منا دیه قتل شبه عمد گرفته شود
تأکید مراجع بر حفظ عزت زائران ایرانی/ برای شهدای منا دیه قتل شبه عمد گرفته شود

تأکید مراجع بر حفظ عزت زائران ایرانی/ برای شهدای منا دیه قتل شبه عمد گرفته شود

مراجع عظام تقلید و علمای حوزه علمیه قم در دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج و رئیس سازمان حج و زیارت بر حفظ عزت زائران ایرانی تأکید کردند.

به گزارش شبکه اجتهاد، مراجع معظم تقلید در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و حمید محمدی، رئیس سازمان حج و زیارت بر حفظ عزت زائران ایرانی تاکید کردند.

حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در این دیدار گفت: امروز سفر به حج مشکلاتی را به همراه دارد؛ اما نباید از برگزاری آن غفلت کرد؛ چراکه زیان هایی را به همراه دارد.

ایشان اظهار داشت: امروز تفسیرهایی از نحوه اعزام و حضور زائران ایرانی در عربستان انجام می‌گیرد که این سخنان مورد تأیید نبوده و آسیب رسان است.

این مرجع تقلید ابراز داشت: متأسفانه همان اشخاصی که اعتقادی به حج نداشته و مایل هستند چهره نظام اسلامی مخدوش شود، از تعطیلی حج خوشحال بودند؛ اما ناکام ماندند و در سال جاری شاهد اعزام عزتمندانه حجاج ایرانی خواهیم بود.

معظم‌له در پایان ابراز امیدواری کرد: ان‌شاءالله حج آرام و خوبی را امسال داشته و شاهد اعزام زائران عمره مفرده نیز باشیم.

حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی نیز در این دیدار خاطرنشان ساخت: باید تعاملات میان ایران و عربستان دوطرفه بوده و امکانات مناسبی برای زائران ایرانی فراهم گردد.

ایشان بر هم فکری کارگزاران حج تأکید کرد و گفت: با همفکری باید اختلافات در برگزاری این فریضه را  کم نموده و امیدواریم اختلافات دیگر نیز از طریق حج برطرف شود.

این مرجع تقلید در پایان از حمله به سفارت عربستان، انتقاد و بر اجرای عقلایی مسائل مملکت تأکید کرد.

آیت‌الله جعفر سبحانی نیز در دیدار مسئولان حج اظهار داشت: در ملاقاتی که با مسئولین عربستان خواهید داشت، تاکید کنید که  به مردم خود اعلام  نمایند ضیوف الرحمن  احترام  دارند و کسی حق تعدی و تعرض به آن‌ها را ندارد و اختلاف در دولت‌ها ارتباطی به ضیوف الرحمان ندارد.

ایشان با تأکید بر اینکه سفارشات لازم را به حجاج ایرانی داشته باشید، ابراز داشت: فریضه حج واجب است و زائرین نسبت به این موضوع توجه دارند.

آیت‌الله سبحانی در پایان ضمن آرزوی توفیق روزافزون برای برگزارکنندگان حج، خاطرنشان ساخت: زائرین با رعایت توصیه‌های لازم در طول سفر آرامش داشته باشند.

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی هم در این دیدار، با بیان اهمیت کعبه برای یکایک مسلمانان، اظهار داشت: خود مساله حج سالی یک بار است و به مستطعین تعلق دارد و برای غیر مستطیع اصلا نیست، اما کعبه در همه لحظات زندگی ما وجود دارد به صورتی که در همه شرایط مهم می گویند به سوی قبله بایستید؛ الکعبه قبلتی!

ایشان ادامه داد: ما نمی‌توانیم از کعبه فاصله بگیریم! نماز ما به سوی کعبه، ذبح به سوی کعبه، دفن مرده‌های ما به سوی کعبه و در کل در تمام شرایط زندگی «الکعبه قبلتی»؛ ما با کعبه زندگی می‌کنیم، لذا تنها مساله حج نیست، حیات و ممات ما با کعبه مرتبط است و جدا کردن کعبه از ما امکان پذیر نیست.

معظم له اذعان داشت: این اصل «الکعبه قبلتی» باید به عنوان یک اصل اساسی مانند «القران کتابی» یا «الاسلام دینی» مطرح باشد چون این همتای قرآن کریم است، لذا اصل توجه به کعبه باید به زائران آموزش داده شود و جایگاه کعبه برای آنها به درستی تبیین گردد.

آیت‌الله جوادی آملی تصریح داشت: این «یا» در «نفخت فیه من روحی» با یای «الکعبه بیتی» باید با هم هماهنگ باشند و اگر می‌گویند حرمت مومن مانند حرمت کعبه است از این جهت می‌باشد.

ایشان با اشاره به فاجعه منا و سوء مدیریت آل سعود در این فاجعه بیان داشت: در خصوص پرونده فاجعه منا باید برای شهدای این پروند دیه قتل شبه عمد گرفته شود و این نکته‌ای است که در مذاکرات باید بر آن تاکید داشت چرا که سوء مدیریت و کار را به دست دیگری سپردن، عامل اصلی این فاجعه بود.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود تاکید داشت: عزت مومن و نظام به دست خود مومنان و شهروندان است، خرید سوغات و رفتار ما باید با احترام و ادب همراه باشد، آل سعود شاید ما را نشناسد، اما ما که خود را می‌شناسیم! ما از دیاری هستیم که به برکت قرآن و عترت در پایبندی به عهد و پیمان و درایت، در همه جهان نمونه هستیم.

ایشان در پایان در توصیه به روحانیون کاروان‌ها و مسئولین حج اظهار داشت: باید زائران ما آن تربیتی که به برکت قرآن و عترت در ما هست را رعایت کنند و این نکته به زائران یادآوری گردد که عزت با خود ببرند، عزت تحویل آنها بدهند و با عزت برگردند و توجه داشته باشند زبان مشترکی که همه مردم جهان آن را می‌پسندند، ادب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics