قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تاکید آیت‌الله صافی بر شناخت و استخراج موضوعات جدید فقهی
اجازه صرف نصف سهم امام(ع) برای کمک به آسیب‌دیدگان از بیماری کرونا

آیت‌الله صافی در دیدار اعضای دفتر فقه معاصر:

تاکید آیت‌الله صافی بر شناخت و استخراج موضوعات جدید فقهی

باید طوری جلو رفت که همان مطالب اصلی فقه محفوظ بماند و این مطالب را از آن استخراج کنید و در واقع کار شما توضیح مطالب و روایات اهل بیت علیهم السلام باشد و به عبارت دیگر فقه ما جدید نیست در عین حال که جدید است.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی در دیدار اعضای شورای علمی دفتر فقه معاصر که در بیت معظم له برگزار شد، با تقدیر بسیار از توجهات و تنبهاتی که در این شورا حاصل گردیده و موفقیت‌هایی که فراهم شده، گفت: کار انجام شده کار بزرگی است و فقه ما پاسخگوی همه مسائل می‌باشد.

معظم له با ابراز مسرت از کارهای صورت گرفته و دعا و مسئلت از حضرت ولی عصر (عج) برای موفقیت در مقاصد بلند این مجموعه، ضمن تایید برتری فقه شیعه بر نمونه‌‌های علمی و حقوقی مشابه بین‌المللی آن افزود: فقه ما سابقه طولانی از زمان ائمه معصومین علیهم السلام و اصحاب ایشان دارد و ما هر چه جلو آمده‌ایم همان مطالب را خواستیم ادامه دهیم و فقط چون این موضوعات جدید در زمان سابق نبوده است آن‌‌ها را از فقه اهل بیت علیهم‌السلام استخراج بنماییم. همانطور که هر چه جلو آمدیم این فقه هم پیش رفته است و فقط باید به نحوی پیش برودکه مطلبی خارج از آن مطالب نباشد.

این مرجع تقلید اظهارداشت: این کاری که انجام می‌دهید لازم است تا این موضوعات جدید شناخته شود و هر چه بیشتر این مصادیق روشن گردد خوب است.

ایشان تصریح کرد: باید طوری جلو رفت که همان مطالب اصلی فقه محفوظ بماند و این مطالب را از آن استخراج کنید و در واقع کار شما توضیح مطالب و روایات اهل بیت علیهم السلام باشد و به عبارت دیگر فقه ما جدید نیست در عین حال که جدید است.

معظم له اضافه کرد: اگر این مطالب جدید را ما نگوییم یک نقصان است و فقه ما غنی است و می‌تواند پاسخ همه مسائل را بدهد.

تشکیل دفتر فقه معاصر از موفقیت‌‌های حوزه است

همچنین آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار اعضای شورای علمی دفتر فقه معاصر با حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی، با اشاره به اینکه در مسائل جدید فقهی و اصولی که امروز مورد نیاز هست بعضا کسانی ورود می‌کنند که ورودشان مبتنی بر مبانی و مناهج درست فقهی و اصولی نیست؛ بیان داشت: به خاطر اهمیت و حساسیت این نوع مسائل و نیاز به پرداختن به آن‌‌ها باید حوزه وارد می‌شد تا ضمن تربیت علمی طلاب بتواند پاسخگوی دقیق این مسائل باشد.

مدیر حوزه‌‌های علمیه گفت: برای ورود دقیق به این موضوعات و با هماهنگی شورای عالی حوزه جمعی از اساتید معروف درس خارج تحت اشراف آیت‌الله شب زنده‌دار جمع شدند و جلسات علمی را تشکیل می‌دهند که اجتماع این جمع و مباحثات مستمرشان به شکل هفته‌ای یک یا دو مرتبه از موفقیت‌‌های حوزه می‌باشد.

کار علمی باید مورد حمایت مراجع قرار گیرد

در ادامه این دیدارآیت‌الله شب زنده دار نیز در سخنان کوتاهی که شورای علمی فقه معاصر متشکل از اساتیدی چون شهیدی، شوپایی، عندلیب، قائنی، مدرسی یزدی و حقیر می‌باشد، گفت: مسلما کار علمی این جمع باید مورد حمایت مراجع بزرگوار همچون حضرتعالی قرار گیرد تا هم شورای عالی بتواند با اطمینان بیشتر گام‌‌های استوارتری بردارد و محصولات آن را وارد نظام آموزشی حوزه نماید و هم این جمع با قوت بیشتری به کار خویش ادامه دهد و نیز طلاب و فضلا بتوانند در این موضوعات حضور فعال تری داشته باشند.

گزارشی از فعالیت دفتر فقه معاصر

سپس ‌حجت‌الاسلام و المسلمین اثناعشری دبیر دفتر فقه معاصر با تشکر از وقتی که آیت‌الله صافی در اختیار قرار دادند؛ در گزارشی اعلام نمود: این دفتر در ۲ سال و نیم فعالیت خود سه برنامه اصلی را پیگیری نموده است.

وی تدوین متون آموزشی در موضوعات فقهی معاصر را از اولین فعالیت این دفتر برشمرد و گفت: در این راستا تا کنون ۱۵۰ جلسه شورای علمی با حضور حداکثری و بسیار منظم اساتید معظم تشکیل و در کنار آن بیش از ۳۰۰۰ نفر ساعت کار علمی و پژوهشی صورت گرفته و در مرحله اول کتاب «الفائق فی الاصول» در موضوعات سیره عقلا، سیره متشرعه، قاعده لو کان لبان و حجیت اطلاقات در موضوعات مستحدثه تدوین و توسط اساتید حترم درس خارج آیات وحجج اسلام والمسلمین اعرافی، شب زنده دار و عندلیب و جمعی از اساتید سطح عالی در سال تحصیلی جاری برای حدود ۲۰۰ نفر از طلاب تدریس شد و پس از جمع آوری تمامی نظرات در سال آینده با ویرایش جدیدی منتشر خواهد شد.

دبیر دفتر فقه معاصر ادامه داد: این دفتر در موضوعات الغای خصوصیت، تنقیح مناط، تناسب حکم و موضوع، مذاق شارع، قیاس، مقاصد شریعت، فهم عرف و تطبیقات آن به عنوان مباحث اصولی که نیاز به تنقیح مجدد دارد و موضوعات فقهی «شخصیت حقوقی و احکام آن»، «پول و احکام آن» و «بانکداری و عقود جدید» بعد از تدوین فهرست تفصیلی، متون اولیه را تهیه نموده است که پس از نهایی شدن منتشر و در مسیر آموزش حوزه قرار خواهد گرفت.

عشری راه اندازی دروس عمومی خارج فقه معاصر را از دیگر فعالیت‌‌هادانست گفت: در این راستا کارگروهی با استفاده از متخصصین حوزوی و دانشگاهی در موضوع ماهیت پول راه اندازی و پس تهیه فهرست تفصیلی مباحث و منابع، درس خارج ماهیت پول و احکام آن توسط استاد شهیدی آغاز گردید و به زودی چند درس خارج فقه معاصر دیگر نیز در موضوعات جدید اجتماعی، اقتصادی و پزشکی آغاز خواهد گشت.

وی انتشار بین المللی فقه جواهری را کار سوم دفتر فقه معاصر بیان کردو افزود: با توجه به برتری فوق العاده محتوای فقهی و اصولی رایج حوزوی نسبت به نمونه‌‌های هم موضوع بین المللی؛ این دفتر تحقیقات کلان و میدانی را آغاز کرده است تا با استفاده از کارشناسان داخلی و خارجی بتواند معارف و نوآوری‌‌های بسیار فقه جواهری را با ادبیات قابل تفاهم بین المللی به جهان عرضه نمایند تا برای محققان داخلی و خارجی توانمندی واقعی فقاهت شیعی روشن گردد.

بنابر گزارش حوزه، استاد قائنی از دیگر اعضای دفتر فقه معاصر نیز با ذکر موفقیت‌‌های مرحوم شیخ حسین حلی(ره) در ورود به مسائل جدید و انتشار کتاب بحوث فقهیه در مسائل فقهی معاصر و گلایه از برخی اساتید که به خاطر مشغله‌‌های زیاد کمتر به موضوعات جدید می‌پردازند از حضرت آیت‌الله اصافی درخواست کرد که از اساتیدی که اهلیت دارند بیشتر خواسته شود تا در موضوعات جدید ورود پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics