قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تبلیغات دینی در حکومت دینی

معرفی کتاب؛

تبلیغات دینی در حکومت دینی

فلسفهٔ وجودی حکومت دینی حفظ دین و ارزش‌های اسلامی و ترویج، تبلیغ، تثبیت و تعالی بخشیدن باورهای دینی مردم و جوامع بشری است. مهم‌ترین هدف این حکومت رهانیدن انسان‌ها از ظلمت به سوی نور و مهیّا ساختن مقدّمات سیر و سلوک معنوی تا رسیدن به خلیفه اللهی است. تحقق این موضوع بدون تبلیغ و عملکرد درست حکومت امکان پذیر نیست. کتاب حاضر عهده دار تبیین موضوع تبلیغات دینی در حکومت دینی و آسیب شناسی آن و نیز سنجش آن با حکومت غیر دینی است.

به گزارش شبکه اجتهاد، یکی از وظایف مهم و اساسی حکومت دینی حفظ ارزش‌های اسلامی و ترویج آن است. اساساً ترویج دین بدون تبلیغ آن امکان پذیر نیست، حکومت دینی حکومتی است که مرجعیت همه جانبه دین را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی هنری، در ادامه جامعه پذیرفته است، نظامی است دین مدار که حاکمیت در آن بر اساس قانون الهی است.

این نظام خود را موظف می‌داند که در تمام مراحل حکومتی، سیاست گذاری، قانون گذاری، دستورات دینی را در نظر بگیرد و احکام خدا را به طور تام و کامل رعایت کند.

کتاب «تبلیغات دینی در حکومت اسلامی» تحقیقی است برای اثبات این موضوع که بر حکومت دینی لازم است حتماً باید متولی امر تبلیغ و تعلیم دین به طور مستقیم و غیر مستیم باشد راه‌ها و شیوه‌های مناسبی را برای پیش برد این هدف اتخاذ کند.

بخش اول: کلیات: بخش اول آن با عنوان کلیات، در سه فصل به مباحثی چون نگاهی کوتاه به پیش نیاز پژوهش تبلیغات دینی، بررسی مفاهیم این پژوهش و مباحث نظری در خصوص تبلیغات دینی در حکومت دینی پرداخته است.

بخش دوم: وظایف و کارکردهای حکومت دینی: در بخش دوم که با عنوان وظائف و کارکردهای حکومت دینی مشخص شده است، در چهار فصل به وظائف و کارکردهای دینی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی، حقوقی و سیاسی حکومت دینی پرداخته شده است.

بخش سوم: مقایسه حکومت دینی و غیر دینی: مقایسه حکومت‌های دینی و غیر دینی که بخش سوم این کتاب را تشکیل می‌دهد شامل سرفصل‌هایی چون حکومت‌های موجود در جهان، بررسی انواع حکومت، حکومت‌های دینی و غیر دینی و اصول و مؤلفه‌های حکومت‌های دینی و غیر دینی است.

چهارمین بخش کتاب با عنوان آسیب‌های حکومت دینی به انواع آسیب‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی پیش روی حکومت‌های دینی پرداخته ودر پنجمین بخش کتاب که به آسیب شناسی تبلیغات دینی در حکومت‌های دینی می‌پردازد از مباحثی چون جایگاه تبلیغ و اثر بخشی آن در حکومت اسلامی و آسیب شناسی تبلیغات دینی سخن به میان آمده است.

براساس این گزارش، در این فصل یکی از عمده تلاش‌های دشمنان دین در برابر اسلام، ایجاد فرقه‌های نوظهور در جوامع اسلامی معرفی شده است و برخی از این فرقه‌ها همچون شیطان پرستی، بهائیت، رام الله، رشاد خلیفه و مدعیان دروغین مهدویت به اختصار معرفی شده‌اند.

گفتار دوم این فصل نیز به آسیب شناسی درونی تبلیغات دینی آسیب‌های مربوط به نهادهای حکومتی، روشنفکران، مردم و مبلغان دینی پرداخته است.

بنابر گزارش وسائل، این کتاب ۴۴۰ صفحه‌‌ای به همت اکبر اسد علی‌زاده در پنج بخش به همت مرکز مطالعات اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان منتشر شده است.

فهرست تفصیلی کتاب

فصل اول در سه بخش تنظیم شده است: نگاهی کوتاه به پیش نیاز پژوهش/ بررسی مفاهیم پژوهش/ مباحث نظری پژوهش

فصل دوم: مفهوم آسیب شناسی/ معنای آسیب شناسی دینی/ مفهوم آسیب شناسی حکومت و سیاسی/ مفهوم حکومت/ مفهوم حکومت دینی/ مفهوم دین/ مفهوم سیاسی/ کاربردهای واژه‌‌ای سیاست در متون اسلامی/ مفهوم تبلیغ/ مفهوم تبلیغ دینی/ مفهوم آسیب شناسی تبلیغ دینی

فصل سوم: نسبت دین وسیاست/ ضرورت اصل حکومت/ ضرورت تشکیل حکومت اسلامی/ فلسفه حکومت دینی/ فلسفه تبلیغ دینی

فصل اول: دینی و فرهنگی/ کتاب و سنت، پایه حکومت دینی/ تبلیغ و احیای فرهنگ دینی/ تعلیم و تربیت دینی/ مبارزه با انحرافات و بدعت‌ها/ موازنه میان مادیات و معنویات

فصل دوم: اجتماعی و اخلاقی/ تحقق عدالت اجتماعی/ مفهوم عدالت در کلام امیرالمؤمنین/ قاطعیت حاکم در اجرای عدالت/ حفظ عدالت در عرضه و تقاضا/ عطوفت و مهربانی/ مبارزه با فساد اخلاقی/ نظارت برعملکرد کارگزاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics