قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «تجربه بانکداری بدون ربا در ایران» کتاب شد
«تجربه بانکداری بدون ربا در ایران» کتاب شد

تازه‌های نشر؛

«تجربه بانکداری بدون ربا در ایران» کتاب شد

کتاب «تجربه بانکداری بدون ربا در ایران» در گروه نظام‌ها و مطالعات انقلاب اسلامی مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با هدف تبیین بانکداری اسلامی و به دور از ربا منتشر شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، «بانکداری و مالی اسلامی» دانش نوپایی است که متفکران بانکداری اسلامی درباره ابعاد گوناگون آن به کاوش پرداخته‌اند. امروزه توسعه این موضوع، افزون بر ابعاد نظری، در مقام عمل و تجربه نیز، رشد فراوانی داشته است که خود ضرورت توجه بیشتر به ابعاد و مسایل آن در فضای علمی کشور را آشکار می‌کند. “تجربه بانکداری بدون ربا در ایران”به دنبال تبیین بانکداری اسلامی در فضای تجربی و چارچوب‌های رایج ایران است که در آن، مسایل مهمی مانند اصول و ضوابط بایسته انطباق بانکداری با شریعت، نظارت شرعی و غیره بیان شده است.

 این کتاب با ارائه مبانی نظری بانکداری اسلامی و تجربه اجرای بانکداری بدون ربا در نظام بانکی کشور، اشاره‌های مفیدی به برخی از مباحث بانکی با اهمیت از منظر شرعی دارد.

از امتیازهای این اثر، تحلیل‌های عالمانه و معطوف به چالش‌های اجرای بانکداری اسلامـی در سه دهـه گذشته و در نتیجه، ارایه توصیه‌هـای سیاستی مشخـص به بانک مرکزی، دولت و سایر ذی‌نفعان مرتبـط، به منظور اجرای بهتر قانون عملیات بانکی بدون ربا و ارتقای سطح انطباق با شریعت در فعالیت‌های بانـک‌های کشور است که در مجموع، اطلاعات مفیدی در اختیار خوانندگان خواهد گذاشت.

تجربه بانکداری بدون ربا در ایران اثر مشترک حجت‌الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان و حسین میثمی از نه فصل تشکیل شده است. عناوین فصول این کتاب عبارتست از؛

فصل اول: تاریخچه، کارکردها و عملیات‌های بانکی متعارف و …

فصل دوم: اصول و مبانی بانکداری اسلامی

فصل سوم: مدل‌های اجرایی بانکداری اسلامی

فصل چهارم: الگوی بانکداری بدون ربا در ایران

فصل پنجم: فقه معاملات بانکی در بانکداری بدون ربا

فصل ششم: کارت اعتباری مرابحه

فصل هفتم: جریمه و خسارت تاخیر تادیه

فصل هشتم: جایگاه نظارت و شورای فقهی در بانکداری بدون ربا

فصل نهم: چالش‌های نظام بانکی کشور در اجرای بانکداری بدون ربا

کتاب «تجربه بانکداری بدون ربا در ایران» اثر مشترک سید عباس موسویان و حسین میثمی، با قیمت ۱۵۰۰۰ هزار تومان توسط انتشارات کانون اندیشه جوان، منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می‌توانند به‌ وبگاه کانون اندیشه جوان یا سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پژوهشگاه مراجعه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics