قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / همه مطالب / اقتصاد و بازار / تحلیلی بر نظریه ارزش و توزیع در اقتصادنا

تحلیلی بر نظریه ارزش و توزیع در اقتصادنا

نویسنده(گان): محمدهادی زاهدی‌وفا، علی باقری

نشریه: دو فصلنامه مطالعات اقتصاد اسلامی

شماره: سال هفتم، شماره ۱ (پیاپی ۱۳)

دانلود: کلیک کنید

چکیده:

ماهیت ارزش و چگونگی پیدایش آن و روند شکل­گیری توزیع سهم­های درآمدی و ارتباط این دو با یکدیگر، عرصه چالش­ها میان دیدگاه­های مختلف اقتصادی از دیر زمان بوده است. تلاش در بازیابی و تجزیه و تحلیل این دیدگاه­ها زمینه مناسبی برای رشد و ارائه نظریات اقتصادی فراهم می­سازد و با توجه به اینکه این عرصه، تعامل میان ارزش­ها و نگرش­ها را به خوبی نمایان می­سازد، امکان ارائه دیدگاه­های اقتصادی اسلام و راهبردهای آنرا فراهم می­نماید. این نوشتار تلاشی برای بررسی این موضوع بسیار شنیده و کم فهمیده می­باشد. در بخش اول، نظریه ارزش را از دیدگاه آدام اسمیت، دیوید ریکاردو، کارل مارکس و ویلیام استنلی جونز بررسی نموده و سپس دیدگاه آیت­اله صدر(ره) را بیان می­نماییم. در بخش دوم نظریه توزیع را از دیدگاه آنان بررسی می­کنیم و به عنوان نتیجه در بخش سوم وجود ناسازگاری را در دیدگاه آیت­اله صدر(ره) تبیین می­نمائیم. در نهایت در بخش چهارم رهیافتی برای ایجاد سازگاری تبیین می­گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics