قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تحول در علوم انسانی بدون «فقه و اصول» بی‌معنا است
تحول در علوم انسانی بدون «فقه و اصول» بی‌معنا است

خسروپناه:

تحول در علوم انسانی بدون «فقه و اصول» بی‌معنا است

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، علت عدم پاسخ‌گویی علوم انسانی، به نیازهای جامعه را، عدم تحول آن دانست و افزود: بعضی از طلبه‌ها فقه و اصول را جدی نمی‌گیرند و می‌گویند دغدغه ما تحول علوم انسانی است. باید توجه داشت که بدون فقه و اصول نمی‌توان تحول ایجاد کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، در جمع استعدادهای برتر و ممتازین حوزه‌های علمیه در اردوگاه شهید بهشتی گلمکان مشهد، حضور یافت و از ضرورت تحول علوم انسانی را در جامعه امروز، سخن گفت.

مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بخشی از سخنان خود، فقه و اصول و دیگر علوم حوزوی را لازمه پرداختن به علوم انسانی دانست و افزود: اگر فقهای قوی نداشته باشیم نمی‌توانیم در این بخش تحول ایجاد کنیم. لذا حوزه‌های علمیه نیاز به فقهای قوی و مجتهد در فقه الاقتصاد، فقه سیاست و فقه مدیریت دارد که بتواند، بایدها و نبایدهای علوم انسانی را تأمین کند.

وی ادامه داد: اگر حوزه‌های علمیه، فلسفه‌، کلام، عرفان نظری و …، که تأمین کننده مبانی علوم انسانی است را نداشته باشد، چطور انتظار می‌رود که علوم انسانی، اسلامی بشود. این کار حوزه است؛ کار دانشگاه نیست. پس بخش مهم تحول علوم انسانی و اسلامی سازی علوم انسانی به عهده حوزویان است.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: بعضی از طلبه‌ها فقه و اصول را جدی نمی‌گیرند و می‌گویند دغدغه ما تحول علوم انسانی است. باید توجه داشت که بدون فقه و اصول نمی‌توان تحول ایجاد کرد. شرط لازم است. البته راه طولانی است، ولی اگر کسی با این انگیزه کار را شروع کند می‌تواند در آینده تأثیرگذار باشد و نقش ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics