قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تحول در متون درسی حوزه نیاز به فرهنگ‌سازی و برخورد عالمانه دارد
تحول در متون درسی حوزه نیاز به فرهنگ‌سازی و برخورد عالمانه دارد

استاد حوزه و دانشگاه:

تحول در متون درسی حوزه نیاز به فرهنگ‌سازی و برخورد عالمانه دارد

حجت‌الاسلام سیدباقری تحول در متون درسی حوزه را نیازمند فرهنگ سازی و برخورد عالمانه دانست و اجرایی شدن تحول در حوزه را خواسته بزرگان حوزه ذکر کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید کاظم سیدباقری عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با اشاره به مبانی و لوازم تحول در متون درسی حوزه به رسا گفت: موضوع تحول همواره در حوزه‌های علمیه و متون درسی آن مطرح بوده و اصلاح کتب درسی با توجه به اینکه دانش پژوه در دنیای امروز باید در کوتاه ترین مسیر به بیشترین داده برسد، امری غیرقابل انکار است.

این استاد حوزه علمیه قم افزود: بدون شک برخی کتب درسی حوزه متعلق به قرون گذشته بوده و اساسا برای فضای درس و تدریس نگاشته نشده است و به همین جهت در فرایند تحصیل و درس اموزی قطعا برای طلبه مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

اصلاح متون درسی خواسته بزرگان حوزه است

وی با بیان این که اصلاح متون درسی خواسته بزرگان حوزه است، خاطرنشان کرد: خود این بزرگان نیز گاهی به دنبال تغییر و تحول در کتب درسی بوده و این دغدغه را داشته‌اند، بنابراین تحول در متون درسی حوزه یک بایسته و یک ضرورت است، اما مسأله مهم در این موضوع آن است که تحول یک فرایند گام به گام است که باید مرحله به مرحله صورت بپذیرد.

سیدباقری افزود: یکی از مسائل مهم در موضوع تحول، فرهنگ سازی برای آن است، یعنی باید به نقطه‌ای برسیم که همه اساتید، صاحب نظران و محققان حوزه جریانی علمی و دقیق راه بیاندازند، تا بتواند در گذر زمان بر بدنه اداری حوزه مبنی بر دست زدن به اقدام عملی در موضوع تحول فشار بیاورد.

کار درستی نیست فرایند درس آموزی را معلق به اصلاح دروس کنیم

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: کسانی که فکر تحول در حوزه دارند باید حرف خود را به صورت عالمانه و با دلیل مطرح کنند و درخواست خود را نیز محترمانه و به صورت کارشناسی بیان کنند، اما این که بخواهیم فرایند درس و درس آموزی را معطل و معلق کنیم تا دروس حوزه اصلاح شود کار درستی نیست.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: این کار یعنی تعطیلی دروس حوزه که از سوی برخی مطرح می‌شود، اصلا جواب نمی‌دهد و مشکلات زیادی را نیز برای بدنه اموزشی حوزه به وجود خواهد آورد، بنابراین همانطور که گفتیم تحول در حوزه یک فرایند اداری است که نیاز به فرهنگ سازی و بیان عالمانه دارد و ما تنها از این طریق می‌توانیم گام‌های جدی بعدی را در مسیر تحول در متون درسی حوزه برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics