قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تخریب علم اصول فقه تاسف‌بار است/ قصاص به بهانه حقوق بشر زیر سؤال نمی‌رود
حرمت تعبد به ظن در احکام شرعی است نه موضوعات خارجیه

استاد فاضل لنکرانی:

تخریب علم اصول فقه تاسف‌بار است/ قصاص به بهانه حقوق بشر زیر سؤال نمی‌رود

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: تخریب بی سابقه علم اصول فقه درسالهای گذشته تاسف‌بار است، تفسیر قرآن کریم بدون فهم صحیح از علم اصول قابل تفسیر و بیان نیست. به بهانه حقوق بشر نمی‌توان حکم مسلم و قطعی و حقیقیه قرآنی یعنی قصاص را زیر سؤال برد، ولی برخی به علت تسلط نداشتن بر علم اصول در همین مسئله دچار انحراف شدند.

به گزارش شبکه اجتهاد، استاد محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسم آغاز سال تحصیلی این مرکز در سخنانی با اشاره به روایتی از امام علی (ع) گفت: براساس این روایت، خداوند عهدی نسبت به جاهلان دارد و آن این است که سراغ تعلم بروند و از طرف دیگر هم خدا از عاملان عهدی گرفته و آن تعلیم مردم است؛ این فرمایش انسان را متوجه مسئولیت بسیار بزرگی می‌کند.

وی افزود: اگر حوزه‌های علمیه دنبال نشر علم هستند، برای عمل و وفا به آن پیمانی است که با خدا بسته‌اند. البته سخن ما این نیست که خدا در کجا این پیمان و عهد را گرفته است، ولو اینکه بحثی کلامی هم باشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان اینکه این عهد خیلی سنگین است و واجب برای ما هست، تصریح کرد: تعلیم واجب برای اهل علم است، مخصوصاً در شرایط زمانه که اهل بدعت و انحراف و فسق و کفر و نفاق چنان فعالیت می‌کنند که انسان‌های متدین را از دامان دین به در می‌کنند و فعالیت آنان هم روز به روز در حال بیشتر شدن است.

طلاب یکروز هم بیکار نباشند

فاضل لنکرانی با بیان اینکه در گذشته ماه محرم و رمضان تبلیغ و ارشاد و بیان احکامی از سوی مبلغان صورت می‌گرفت، افزود: در شرایط فعلی این وظیفه دائما برای طلاب متعین است و طلاب حتی یک روز هم حق ندارند بیکار باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان اینکه باید به وظیفه خود واقف باشیم و عمل کنیم، اظهار کرد: دشمنان تلاش زیادی دارند و امروز به برکت انقلاب در حوزه واقعاً تحول ایجاد شده که یکی از نشانه‌های آن احداث چنین مراکزی است که در آن مسایل فقهی، فرق و مذاهب و کلام مورد بحث و تدریس و تدرس قرار می‌گیرد.

کینه نسبت به روحانیت

فاضل لنکرانی با بیان اینکه برخی سخنانی ناشی از عقده‌های جاهلانه و از روی حقد و کینه با روحانیت به زبان می‌آورند، تصریح کرد: این افراد نسبت به روحانیت کینه دارند و دغدغه علمی ندارند و مطرح می‌کنند که حوزه در چهار دهه بعد از انقلاب چه کرده است؛ این سؤال هیچ ریشه‌ای ندارد جز اینکه با اساس روحانیت مخالفند.

وی افزود: ۲۲ سال از شروع مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) می‌گذرد. ۱۵ سال از مرکز تخصصی کلام می‌گذرد؛ آیا این کارنامه قابل عرضه نیست و این حوزه همان حوزه قبل از انقلاب است؟ این سخنان گاهی آن قدر بی‌ارزش است که لایق پاسخ دادن هم نیست، ولی برخی بخش‌ها مانند دانشگاه‌ها تصور می‌کنند حوزه همان حرف‌های هزار سال پیش را تکرار می‌کند.

فاضل لنکرانی افزود: بهترین و عمیق‌ترین مباحث در مورد سلفیه در همین مرکز برگزار و در مجموعه ۱۲ جلدی چاپ و به انگلیسی ترجمه شد؛ امروز یکی از مشکلات بشر، مسئله سلفیه جدید یعنی داعش است؛ مراکز فرهنگی قم و بیرون قم بیایند متنی به صورت انگلیسی که سلفیه را معرفی کرده باشد، به ما نشان دهند، ولی سراغ نداریم. این کار با همت استادان این مجموعه انجام شده است.

وی با اشاره به کتبی که در رد شیعه نوشته و با هزینه‌های هنگفت نشر یافته است، تصریح کرد: برخی از این کتب با تیراژهای میلیونی در دنیا منتشر شده است، ولی فضلای این مرکز پاسخ این مطالب را داده‌اند.

فاضل لنکرانی با بیان اینکه در حوزه سابق افرادی که فرقه‌های مختلف مذهبی را بشناسند، نداشتیم تایید کرد: ولی امروز ده‌ها محقق داریم که همه فرق را می‌شناسند و تبارشناسی می‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه این مرکز با حوزه مرتبط بوده و در عین حال مستقل عمل کرده است، اظهار کرد: ما خود را در پیش خدا مسئول می‌دانیم تا به روایت امام علی (ع) عمل شود، حتی فضلایی از کشورهای دیگر هم در این مرکز حضور دارند تا در آینده نقش‌آفرینی کنند.

دغدغه مباحث عمیق اجتهادی را داریم

فاضل لنکرانی با تأکید بر لزوم انصاف در نقد حوزه اظهار کرد: ما در برخی مباحث عمیق اجتهادی، دغدغه داریم و قوت و نشاط سابق را نمی‌بینیم، ولی این طور نیست که فکر کنیم این مباحث وجود ندارد، زیرا مسایل مستحدثه‌ای که در حوزه قم در این ۴۰ سال مورد تحقیق قرار گرفته با مسایل مستحدثه قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

وی با تأکید بر اینکه باید قوت اجتهاد و افراد صاحب مبنا در فقه و اصول رونق بگیرد، بیان کرد: افق این مسئله خیلی روشن نیست، ولی در حد اجتهادی و کمتر کارهای قابل قبول عرضه شده است. البته کسی تا اصول قوی نداشته باشد، نمی‌تواند کلام قوی هم داشته باشد، بنابراین از درس اصول نباید غفلت شود.

قصاص را به خاطر حقوق بشر زیر سؤال نبریم

وی ادامه داد: در حوزه و بیرون از آن علیه علم اصول حوزه بسیار حرف زده شده، در صورتی که اگر کسی بخواهد تفسیر قرآن بکند، نمی‌تواند؛ ندانستن علم اصول گاهی سبب انحراف برخی افراد شده و یک قضیه مسلم و حقیقیه قرآن به نام قصاص را یک قضیه غیرمسلم و غیرحقیقیه گرفتند و گفتند ما باید ببینیم که حقوق بشر چه می‌گوید؟.

فاضل لنکرانی اظهار کرد: حوزه باید متکلمین قوی تربیت کند تا در حوزه بدرخشند و شبهه کلامی وجود نداشته باشد که از سوی آنان حل نشده باشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) ادامه داد: ما همان مقدار که دنبال عرضه فقه اهل بیت (ع) به دنیا هستیم، تلاش می‌کنیم تا مسایل اعتقادی و کلامی اهل بیت مانند علم خدا و … را هم منتقل کنیم. / ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics