قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تدوین «استاندارد غذای حلال» با انطباق ۹۸ درصدی با فقه شیعه
غذای حلال

تدوین «استاندارد غذای حلال» با انطباق ۹۸ درصدی با فقه شیعه

رئیس سازمان ملی استاندارد از تدوین استاندارد غذای حلال در کنفرانس حلال کشورهای اسلامی با انطباق ۹۸ درصدی با فقه شیعه جعفری خبر داد.

به گزارش شبکه اجتهاد، رئیس سازمان ملی استاندارد در گردهمایی سراسری مدیران ستادی و استانی سازمان ملی استاندارد که با حضور نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان حوزه نمایندگی ادارات جهاد کشاورزی استان‌ها در سازمان ملی استاندارد در کرج برگزار شد، با اشاره به آثار مهم استاندارد حلال در وضعیت کنونی اظهار داشت: فعالیت‌های سازمان استاندارد در مورد مقوله حلال از ۸ سال پیش آغاز شده است. این فعالیت‌ها هم در سطح ملی و هم در سطح منطقه‌ای در حوزه کشورهای اسلامی بوده و هم‌اکنون در حال گسترش است.

نیره پیروزبخت با اشاره به هماهنگی‌های استاندارد با نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در راستای اقدامات مشترک گفت: با همکاری‌های مشترک توانستیم بحث‌ها را در دو بعد شرعی و فنی استانداردی پیش ببریم. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمان تدوین استاندارد به عنوان یک کشور شیعه ۱۲۰ پیشنهادی بود که ارائه شد.

پیروی ۳۳ کشور از استاندارد حلال

وی با اشاره به حضور آیت‌الله عالمی در عضویت هیئت حلال سازمان کنفرانس اسلامی گفت: غذای حلال در گذشته منطبق بر فقه شیعه نبود درحالی‌که نمایندگان فعال ما از نظر علمی ثابت کردند که غذای حلال باید منطبق بر فقه شیعه بود و در حال حاضر غذای حلال با انطباق بیش از ۹۸ درصدی با فقه شیعه جعفری تدوین شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: ۳۳ کشور از این استاندارد حلال پیروی می‌کنند که نقطه بسیار مثبتی و موفقیت آمیز برای ایران است.

پیروزبخت با بیان اینکه سازمان استاندارد خود در این زمینه پیش‌قدم بوده است، عنوان کرد: چندین قانون از جمله قانون ذبح و صید در این زمینه تدوین شده و گواهی استاندارد حلال نیز توسط هیئت وزیران تصویب شده است.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه و دستورالعمل همکاری با نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: برنامه‌ریزی و تهیه برای فعالیت‌های مرتبط با علامت استاندارد حلال برای همه حوزه‌ها از جمله گردشگری نیز در دستور کار قرار دارد. در حوزه فنی و شرعی، کالاها بعد از کنترل، علامت حلال دریافت می‌کنند و برای صادرات نیز می‌توانند از این علامت استفاده کنند.

۲۶۰۰ میلیارد دلار میزان گردش مالی تجارت حلال در دنیا است

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه این استاندارد حلال از امروز اجرایی می‌شود، گفت: در مرحله اول این موضوع به صورت داوطلبانه اجرا می‌شود و در کشورهای غیراسلامی نیز لوگوی حلال متمرکز می‌شود؛ این موضوع یک تجارت گسترده است.

وی افزود: ۲۶۰۰ میلیارد دلار میزان گردش مالی تجارت حلال در دنیا است که حدود ۱۲۵۰ میلیارد دلار در حوزه غذا است.

پیروزبخت با بیان اینکه تمام محصولاتی که شامل استاندارد اجباری هستند، می‌توانند درخواست استاندارد حلال داشته باشند، افزود: نخستین موردی که موضوع استاندارد به‌صورت ۲ امضائی اجرا می‌شود، «غذای حلال» است، چون موضوع شرعی آن تحت نظارت دفتر مقام معظم رهبری قرار می‌گیرد. / تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics