قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تصاویر دومین پیش همایش «مرجع مجاهد» در شیراز
تصاویر دومین پیش همایش «مرجع مجاهد» در شیراز

گزارش تصویری؛

تصاویر دومین پیش همایش «مرجع مجاهد» در شیراز

شبکه اجتهاد: بزرگداشت چهلمین سالگرد ارتحال آیت‌الله حاج سید عبدالله شیرازی و دومین پیش همایش «مرجع مجاهد» با پیام آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله جوادی آملی و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز و حجت‌الاسلام والمسلمین سید محی‌الدین طاهری شیرازی، دبیر جامعه روحانیت شیراز، با حضور آیت‌الله سیدمحمدعلی شیرازی و دیگر علما، روحانیون، ائمه جمعه استان، فارس، استاندار، فرمانده انتظامی، فرمانده سپاه فجر فارس، رئیس کل دادگستری، مدیرکل اوقاف، مدیر حوزه علمیه فارس و جمعی از مدیران استانی در دارالعباده حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین لطف‌الله دژکام در این مراسم، با اشاره به اینکه احترام به مقام مرجعیت همه ما را گرد یکدیگر جمع کرده است، اظهار کرد: آنچه این جمع را گردهم آورده است احترام به یک مرجع بزرگواری است که اسوه مجاهدت بودند.

وی در ادامه به ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله شیرازی اشاره کرد و افزود: دو عنصر علمیت و جهاد در شخصیت مرحوم شیرازی به صورت شاخص وجود داشت که همین دو عنصر موجب شد تا همه علاقه مندان به شخصیت ایشان را به خود جذب‌ می‌کند.

نماینده ولی فقیه در فارس روایتی از امام صادق(ع) را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: امام صادق(ع)‌ می‌فرماید نقش علمای شیعه را وابسته به عنوان عالم بودن‌ می‌داند، از این رو باید یک نگاهی در خصوص عنوان «عالم بودن» و «حوزه علمیه شیراز» داشته باشیم.

امام جمعه شیراز عنوان «دارالعلم» بودن برای شیراز در طول تاریخ چند قرن گذشته را به دلیل مرکزیت مطالعات عالی علوم دینی این شهر دانست و خاطرنشان کرد: شیراز در میان حوزه‌های علمیه صاحب یک مکتب است، کسانی که در این مکتب درس خوانده‌‌اند به صورت ویژه درخشیده اند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس یادآور شد: مرحوم آیت‌الله شیرازی در ۲۳ سالگی در همین حوزه شیراز اجازه اجتهاد اول خود را از آیت‌الله شیخ علی ابی وردی گرفته اند؛ این مکتبی که در شیراز مانده که امیدواریم احیا و تقویت شود در زمینه‌های مختلف حرف برای گفتن دارد.

وی درباره علمیت ۲۳ سالگی آیت‌الله شیرازی نیز گفت: عالمی که به این توانمندی رشد‌ می‌کند و از حوزه علمیه شیراز بیرون‌ می‌آید قاعدتاً باید در عرصه عمل به دانش خود جامعه را متوجه به علمیت حوزه کند. همچنین مرحوم آیت‌الله شیرازی ویژگی‌هایی مانند مجاهدت و فریادگری علیه ظلم را دارا بود.

آیت‌الله شیرازی (ره) شبانه روز به مردم خدمت می‌کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محی‌الدین طاهری شیرازی نیز در سخنانی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری اظهار کرد: رهبر انقلاب درباره درک مطالب و شخصیت پیامبر(ص) فرمودند سخن گفتن از نبی مکرم اسلام(ص) ممکن نیست از این رو برای شناخت شخصیت پیامبر(ص) باید به سراغ مراجع، علما و و بزرگان حوزه برویم.

وی اظهار کرد: در مدت عمرم از ابتدا طلبگی که به دست ایشان و آیت‌الله والد ملبس شدم در شخصیت ایشان چیزی جز عالمی مهذّب نفوس و خودساخته ندیدم؛ مرحوم آیت‌الله حاج سیدعبدالله شیرازی در خدمت مردم بود و هرکاری که مردم داشتند شبانه روز مخلصانه انجام‌ می‌دادند.

تولیت آستان مقدس سید علاالدین حسین(ع) تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله شیرازی در بُعد علمی شخصیتی قوی بود، در بین مراجع عظام تقلید پس از حضرت امام ایشان شخصیت بزرگی در بعد مبارزه و جهاد بود.

مسئول مدرسه علمیه محمودیه شیراز خاطرنشان کرد: مرحوم آیت‌الله شیرازی در بُعد علمی شاگردان بسیاری را تربیت کردند و اولین شخصیتی که خطاب مرجعیت امام داشتند ایشان بود، همچنین حمایت از امام را داشتند و برای حمایت از امام از مشهد به تهران آمدند.

وی به بُعد اجتماعی خدمات آیت‌الله شیرازی اشاره کرد و یادآور شد: ایشان در حمایت از روحانیت محرومین و رزمندگان در خط نخست بود، بنابراین باید برای اینگونه شخصیت‌های بزرگ که الگویی برای جامعه هستند جلسات متعددی برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics