قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تصویری روشن از «حقوق بشر» در اسلام
تصویری روشن از «حقوق بشر» در اسلام

معرفی کتاب؛

تصویری روشن از «حقوق بشر» در اسلام

کتاب «حقوق بشر در اسلام (مفاهیم، مبانی و مصادیق)» تالیف حجت‌الاسلام دکتر جوان آراسته، افزون بر اتقان، از نگارشی شیوا و روان برخوردار بوده و تصویر نسبتا روشنی از حقوق بشر در اسلام را برای جامعه علمی ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، بررسی «حقوق بشر» در جوامع بشری و «حقوق بشر در اسلام»، با چالشهای فراوانی روبروست؛ این که انسان از چه حقوقی برخوردار است و مسؤولیت‌‌‌ها یش چیست، بستگی به هویت انسان، ابعاد وجودی، نیازمندی‌‌‌ها  و نیز هدف و مقصودی دارد که برای آن آفریده شده است. تفاوتهای فرهنگی و گونه گونی بنیادهای فلسفی در نوع نگاه به انسان و حقوق وی را نمی توان انکار کرد و روشن است که پاسخ مکاتب مادی با مکاتب الهی در این خصوص، در برخی از موارد، یکسان و مشابه نیست.

آفت بزرگ پژوهشهای حقوقی مرتبط با حقوق بشر، نگرشهای افراطی یا تفریطی نسبت به حقوق بشر معاصر است که گاه به تقدیس و گاه به تحقیر آن انجامیده و در نتیجه اصالت علمی آن را زیر سئوال برده است. کتاب حاضر تلاش کرده است تا خود را از این آفت دور نگه دارد.

از آن جا که درک و تحلیل درست از مصادیق مهمترین حق‌‌‌های بشری، متوقف بر آشنایی با مفاهیم، مبانی و اصول مطرح دراین مقوله‌‌‌ می‌باشد، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسین جوان آراسته، نویسنده و استاد حوزه و دانشگاه، کتاب «حقوق بشر در اسلام» را در چهار فصل سازماندهی کرده است.

فصل نخست به بررسی مفاهیم و بیان کلیات، می‌پردازد و افزون بر معناشناسی کلیدواژه‌‌‌ها، با اشاره به تاریخچه حقوق بشر، تصویری از رویکردهای اندیشمندان اسلامی به حقوق بشر معاصر نیز، ارائه شده است. این امر‌‌‌ می‌تواند اهمیت و ضرورت پرداختن به موضوع حقوق بشر را بیش از پیش نمایان سازد.

فصل دوم، به مبانی و اصول حقوق بشر و فصلهای سوم و چهارم، به بررسی مهمترین مصادیق حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، اختصاص یافته است.

رویکرد کتاب، تطبیقی و با نگاهی به حقوق بشر معاصر است تا از این رهگذر، نقاط اشتراک و افتراق آنها مشخص شود.

کتاب حاضر هرچند فراتر از متنی صرفا آموزشی است، ولی سرفصل‌های مصوب درس «حقوق بشر در اسلام» (مقطع کارشناسی حقوق) را از نظر دورنداشته و کوشش کرده است، افزون بر اتقان، از نگارشی شیوا و روان برخوردار بوده و تصویر نسبتا روشنی از حقوق بشر در اسلام را برای جامعه علمی و از جمله دانشجویان ارائه دهد.

بیان گزیده مطالب و نیز طرح سئوالاتی در قالب پرسش (از متن) و پژوهش (خارج از متن) در پایان هر فصل، از امتیازات دیگر این کتاب است.

برای پیش‌نمایش تصویر کلیک کنیدلازم به ذکر است، کتاب «حقوق بشر در اسلام» در ۲۲۹ صفحه و به قیمت ۱۸ هزار تومان در زمستان ۹۷ توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.

برای خرید اثر کیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics