قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تعامل با دیگری از گفت‌وگوی عقلانی تا کرامت انسانی
تعامل با دیگری از گفت‌وگوی عقلانی تا کرامت انسانی

تازه‌های نشر؛

تعامل با دیگری از گفت‌وگوی عقلانی تا کرامت انسانی

اثر جدید استاد شیخ حیدر حب‌الله با عنوان «تعامل با دیگری از گفت‌وگوی عقلانی تا کرامت انسانی» در ۱۶۹ صفحه، به‌تازگی از سوی نشر نگاه معاصر به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، اثر حاضر مشتمل بر دو تحقیق است که یکی از آن‌ها برگرفته از یکی از فصول کتاب حب‌الله با عنوان «مسأله المنهج فی الفکر الدینی» است که در سال ۲۰۰۶ میلادی در بیروت منتشر شد؛ و دومی از کتاب «قواعد فقه العلاقه مع الآخر الدینی» وی است که در سال ۲۰۲۰ میلادی در بیروت منتشر شده است.

«دیگری‌زیستن و چالش الهیات دیگری ستیز» پیشگفتار کتاب «تعامل با دیگری»ست که در دو بخش تدوین یافته. بخش اول با عنوان «گفت‌وگوی عقلانی» شامل مباحثی نظیر: «علم گفت‌وگو و مذاکره»؛ «مطالعات گوناگون نسبت به پدیده‌ی گفت‌وگو»؛ «مشکل گفت‌وگو در دوران معاصر»؛ «مبانی معرفتی و روشی»؛ «۱. پلورالیزم معرفتی»؛ «۲. تصویرسازی از افکار طرف مقابل و نمایش مشترکات فکری»؛ «۳. جمع محور بودن پدیده‌ی شناخت»؛ «۴. هدف شناختی گفتگو»؛ «۵. کاستن خطوط قرمز گفت‌وگو»؛ می‌باشد.

بخش دوم کتاب با عنوان «اصل کرامت انسانی و نقش آن در تعامل با غیرهم کیشان» دربرگیرنده چالش‌های نظری اصل کرامت انسانی در مسیحیت و اسلام به‌ویژه در فقه است. این بخش با یک مقدمه به تبیین مباحث پیش‌رو می‌پردازد: «دو سطح از مفهوم کرامت انسانی در ادیان»؛ «مراحل فهم قانون کرامت در مسیحیت و اسلام»؛ «آیا فقه اسلامی اصلِ کرامت انسان را قبول می‌کند؟»؛ «تلاش‌های معاصر برای توجیه دیدگاه میراث فقهی با توجه به خود قاعده‌ی کرامت»؛ «کرامت انسانی در اجتهاد کاتولیکی»؛ «اصل کرامت انسانی: رویکردها و دیدگاه‌های اصلی»؛ «اصل کرامت انسانی ادله و شواهد در مسیحیت و اسلام»؛ «ادله و شواهد نفی کرامت انسانی»؛ «نتیجه نهایی در قاعده‌ی کرامت انسانی و ارتباط آن با حقوق غیر هم کیشان».

درباه‌ی کتاب می‌خوانیم: گفت‌و‌گو پدیده‌ای رفتاری فرهنگی و اجتماعی است. این پدیده از شخص انسان و گفت‌و‌گوی او با خود شروع می‌شود و با گذر از گفت‌وگوی انسان با انسانی دیگر به گفت‌وگوی گروه‌ها، رویکردهای مختلف مذاهب فکری، فرهنگی، دینی اجتماعی، سیاسی، و هنری … می‌رسد. گفت‌و‌گو مسیر خود را تا بدان جا ادامه داده که گفت‌وگوی امت‌ها، ادیان مردم کشورهای مختلف، تمدن‌ها و… را نیز شامل می‌شود؛ بنابراین گفت‌وگو در واقع پدیده‌ای انسانی و بشری است که از فردی‌ترین حالت انسان تا عمومی‌ترین حالات او امتداد دارد.

اجتهاد یادآور می‌شود، چاپ اول کتاب «تعامل با دیگری از گفت‌وگوی عقلانی تا کرامت انسانی» اثر حیدر حب‌الله با ترجمه محمدرضا ملایی و مصطفی مهدوی و ویراستاری علمی: علی الهی خراسانی در ۱۶۹ صفحه، به قیمت ۱۵۰ هزار تومان از سوی نگاه معاصر روانه بازار نشر شده است. علاقه‌مندان برای تهیه و سفارش اثر می‌توانند با شمار تلفن ۰۲۱۲۲۴۴۸۴۱۹ تماس حاصل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics