قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تعداد دروس خارج کاهش یابد/ برای آموزش باید راه را کوتاه کنیم/ برخی کتب‌ درسی مانع پیشرفت است
تعداد دروس خارج کاهش یابد/ برای آموزش باید راه را کوتاه کنیم/ برخی کتب‌ درسی مانع پیشرفت است

آیت‌الله سبحانی:

تعداد دروس خارج کاهش یابد/ برای آموزش باید راه را کوتاه کنیم/ برخی کتب‌ درسی مانع پیشرفت است

ما سال ۱۳۲۵ به قم آمدیم تنها آیت‌الله حجت، آیت‌الله خوانساری، آیت‌الله بروجردی و یکی دو نفر دیگر درس خارج می‌گفتند و حتی امام راحل رسائل درس می‌داد، اما امروز شما ببینید مدرسه آیت‌الله گلپایگانی چه خبر است که به نظر من برای این مسأله باید فکری بشود.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله جعفر سبحانی در دیدار آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به همراه حجج‌اسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی معاون پژوهش، مهدی رستم نژاد معاون آموزش و جمعی از معاونان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تأکید کرد که ما همواره خدمتگزار شورا و حوزه هستیم و در این راه کوتاهی نمی‌کنیم.

ایشان در ادامه با تأکید بر اینکه علمای جهان اسلام یکی از نقاط قوت شیعه را مرجعیت می‌دانند، ابراز داشت: همین مرجعیت در نجف اشرف حشدالشعبی را درست کرد و عراق را نجات داد، در ایران هم اگر امام راحل مرجع نبود نمی‌توانست نجات بدهد، بنابراین این تعداد درس خارج عظمت مرجعیت را کم می‌کند و گاهی احساس می‌کنیم که قربه الی الله نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه ادامه داد: اگر برخی دغدغه دارند چرا لمعه و رسائل را درس نمی‌دهند؛ ما سال ۱۳۲۵ به قم آمدیم تنها آیت‌الله حجت، آیت‌الله خوانساری، آیت‌الله بروجردی و یکی دو نفر دیگر درس خارج می‌گفتند و حتی امام راحل رسائل درس می‌داد، اما امروز شما ببینید مدرسه آیت‌الله گلپایگانی چه خبر است که به نظر من برای این مسأله باید فکری بشود.

برخی از کتاب‌های درسی حوزه جلوی پیشرفت را گرفته است

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که برای آموزش باید راه را کوتاه کنیم، خاطرنشان کرد: برخی از کتاب‌های درسی ما جلوی پیشرفت را گرفته است، طلبه امروز دانشگاهی و دبیرستانی است و دنبال اول و آخر داشتن مباحث و قواعد می‌گردد و نمی‌شود تمام کتاب‌های گذشتگان را جلوی او گذاشت.

آیت‌الله سبحانی ادامه داد: امروز دشمن شماره یک شیعه و اسلام، وهابیت است، بنابراین حوزه باید برای شناخت و نقد وهابیت یک ماده درسی داشته باشد، من در گذشته‌های دور که امکان این قضیه وجود داشت، سر کلاس‌های درس آنها در عربستان رفته‌ام و دیدم که آنها حتی برای دبیرستانی‌ها هم عقاید خطرناک خود را آموزش می‌دهند چه برسد به حوزه‌های علمیه.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: راجع به مسائل مستحدثه نیز ما در حال حاضر در حال تدریس ربا هستیم و نسخه‌ای را در مورد مسائل جدید فقهی نیز آماده کردیم که از سرقفلی شروع کردیم و مسائلی از جمله عقد استیراد، ایجار منتهی به تملیک که در بانک‌ها اجرا می‌شود و حدود ۲۰ مسأله دیگر از جمله آن است.

استاد برجسته درس خارج حوزه با تأکید بر این که مراجع و بزرگان حوزه در خدمت کردن کوتاهی ندارند، خاطرنشان کرد: توصیه ما این است که شما همه این موارد را یک باره شروع نکنید، ابتدا از فقه و اصول شروع کنید و بعد به کلام و فلسفه برسید و به تدریج پیش بروید تا به نتیجه برسید، چرا که بارها دیده شده پروژه‌های بزرگ در حوزه یکباره به میدان آمده و در نهایت نیز به نتیجه نرسیده است.

بنابر گزارش رسا، ایشان در ادامه با بیان این که تعداد زیادی از طلاب حوزه معطل مانده اند، خاطرنشان کرد: غالب کسانی که در حوزه به جایی رسیده‌اند شخصا در حال کار کردن هستند و با نبوغ شخصی موفق شده‌اند ولی برنامه حوزه آنها را به جایی نرسانده است، بنابراین شما باید کاری کنید که برنامه حوزه حداقل در ۹۰ درصد پیشرفت علمی طلاب مؤثر باشد.

حوزه علمیه قم مدرسه کبری جهان شیعه است

آیت‌الله سبحانی عنوان داشت: حوزه علمیه قم مدرسه کبری جهان شیعه است و ۲۵۰ میلیون شیعه در جهان به حوزه قم نگاه می‌کنند، بنابراین تجلیات خود را کم کنید، برنامه‌های مکتوب خود را پیاده کنید و در میان طلاب در موضوعات مختلف از جمله تبلیغ، بیان و فقاهت استعدادیابی داشته باشد، همچنان که بنده اخیرا به رهبر معظم انقلاب پیشنهاد دادم که فقه القرآن در حوزه ماده درسی داشته باشد که ایشان نیز استقبال کردند و قرار شد به مدیران حوزه انتقال بدهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics