قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تفرقه‌انگیزان در شیعه از فقاهت به دور هستند/ اگر یک وجب به مملکت اهل سنت در دنیا تعدی بشود، وظیفه همه شیعه است که دفاع کند
وحید دوران/ حسن طالبیان شریف

مواضع صریح آیت‌الله‌‌‌‌‌‌‌ وحید خراسانی پیرامون تفرقه انگیزان:

تفرقه‌انگیزان در شیعه از فقاهت به دور هستند/ اگر یک وجب به مملکت اهل سنت در دنیا تعدی بشود، وظیفه همه شیعه است که دفاع کند

آیت‌الله‌‌‌‌‌‌‌ وحید خراسانی در مورد تکریم اهل سنت بیان داشتند: جهت اثبات قضیه این است که فرمود: کونوا لنا زیناً و فرمودند در نمازهای جماعت آنها شرکت کنید، به آنها محبت کنید، از مرضای آنها عیادت کنید.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله‌‌‌‌‌‌‌ حسین وحید خراسانی در دیداری که با آیت‌الله‌‌‌‌‌‌‌ محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی داشت، با تأکید بر فتوای پیشین خویش، نکات ارزشمند و صریحی را در راستای تعامل با اهل‌سنت و مواجهه با تفرقه انگیزان بیان نمودند که در ادامه تقدیم مخاطبان می‌گردد.

آیت‌الله‌‌‌‌‌‌‌ وحید خراسانی با اشاره به اینکه تفرقه‌انگیزان در شیعه از فقاهت به دور هستند، فرمود: «واقعاً فقاهت در این‌گونه جریان‌ها از بین رفته، این کارها موجب اراقه دماء محترمه است، و دستور خود ائمه بر خلاف این است. واقعاً دستورات دین بر همین امر تأکید دارند، ثانیاً در روایت معتبره آمده است: صلوا فی مساجدهم، علاوه بر این، عیادت کنید مرضای آنها را، تشییع کنید جنازه‌های آنها را.»

این مرجع تقلید شیعه عنوان داشت: در روایات است که «کونوا لنا زیناً و لا تکونوا علینا شیناً». در این روایات دو مطلب آمده یکی نفی و دیگری اثبات. نفی این است که نباید با اتباع مذاهب دیگر دشمنی کرد، نباید به مقدسات آنها توهین نمود، لعن و سبّ بزرگان آنها جایز نیست، زیرا موجب دور کردن آنها از اهل بیت و معارف آنها می‏شود. در روایت می‏فرماید: «لاتکونوا علینا شیناً»، این جهت نفی قضیه است، اما جهت اثبات قضیه این است که فرمود: کونوا لنا زیناً و فرمودند در نمازهای جماعت آنها شرکت کنید، به آنها محبت کنید، از مرضای آنها عیادت کنید، سخنان و معارف ما را برای آنها بیان کنید.

ایشان خاطرنشان کرد: عمده این است که برای ترویج معارف اهل بیت علیهم‌السلام راه را ما بلد نیستیم، راه عبارت است از راه اثباتی. مثلاً نهج البلاغه غوغا است، اگر فهمیده شود و خوب تبیین شود، و فقه شیعه مثل مکاسب و جواهر در تمام کتب عامه آیا نظیرش وجود دارد؟! اگر این‏ها ترویج شود خود اهل سنت لامحاله فطرت دارند و معقول نیست حقیقت را انکار کند. خلاصه جهات اثباتی را باید تقویت کرد. قدمای اصحاب ما چه بودند، علامه حلی را نگاه کنید، حالاتشان را کتبشان را مناظراتشان را ببینید، و دیگران. خلاصه راه، راه اعتدال است در این مسئله.

بنابر گزارش تقریب نیوز، آیت‌الله‌‌‌‌‌‌‌ وحید خراسانی در پایان این دیدار گفت: خداوند در قرآن‌‌ می‌‌‌‌فرماید؛ «ولا یجرمنّکم شنئان قومٍ علی ألّا تعدلوا، اعدلوا هو أقرب للتقوی». استفتائی از ما شد، که این‏ها می‏گویند شیعه کافر است، و خون شیعه را حلال می‏دانند، باید با آنها چه کنیم؟ در پاسخ گفتیم، کسی که شهادتین را بگوید، نفس تلفظ به این دو کلمه، هم موجب حفظ خون و هم حفظ مال است. این وظیفه هر مسلمانی است که اگر یک وجب به مملکت اهل سنت در دنیا تعدی بشود از سوی کفار، وظیفه همه شیعه در قم است که باید دفاع کند و نگذارد آن نقطه مورد حمله کفار واقع شود. باید با آنها چنین بود در هر شرایطی. ولا یجرمنکم شنئان قومٍ علی ألّا تعدلوا، أعدلوا هو أقرب للتقوی. علمای عامه خیلی تقدیر نوشتند و این سندی شد.»

یک دیدگاه

  1. با سلام خدمت دست اندرکاران سایت اجتهاد و درود و سلام بر مرجع گرانقدر جهان تشیع حضرت آیه الله العظمی وحید خراسانی (حفظه الله و رعاه)
    حضرتشان می‌فرمایند در نماز جماعت اهل سنت باید شرکت کرد؛ از مریضانشان عیادت کرد؛ به آنان محبت کرد.
    پرسش: چرا؟ آیا مبنای انسان‌دوستانه چنین حکمی می‌دهد یا به خاطر آنکه آنها را جذب تشیع کنیم؟ اگر اولی باشد، با ضدیتی که در شیعه به ویژه در میان روحانیان، با اهل سنت وجود دارد ناسازگار است. اگر دومی باشد، این به گونه‌ای نفاق و استفاده‌ی ابزاری است. در ضمن، آیا حضرت آیه الله وهابیت را هم جزء اهل سنت می‌دانند؟

    ایشان در دنباله می‌فرمایند: «نباید با اتباع مذاهب دیگر دشمنی کرد، نباید به مقدسات آنها توهین نمود، لعن و سبّ بزرگان آنها جایز نیست، زیرا موجب دور کردن آنها از اهل بیت و معارف آنها می‏شود».
    پرسش: این همه لعن و سبّ خلفا در تراث شیعه را چه کارش کنیم؟ آیا ایشان لعن و سبّ علنی را نادرست می‌دانند یا اصل لعن و سبّ؟ اگر اولی باشد، پس نباید چنین جملاتی بدون قید بگویند، باید بگویند: نباید علنی به مقدسات آنها توهین نمود. اگر دومی باشد، با آنچه از ایشان سراغ داریم و اتباع ایشان نمی‌خواند. همچنین با مطاعن بحار علامه مجلسی ــ که ایشان سخت جزء شیفتگان و مریدان علامه است ــ سازگار نمی‌افتد.

    ممنون اگر ایشان خود پاسخ بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics