قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تلاش‌هایی پراکنده در موضوعی مهم!

تلاش‌هایی پراکنده در موضوعی مهم!

یکی از نشانه‌های زندگی پویا و به اصطلاح قرآن، «حیات طیّبه»، شادی است. انسان‌ها در طول زندگی خود، همواره در تلاش‌اند تا از غم و اندوه فاصله گرفته و در مسیر شادی قرار بگیرند. آن‌ها برای دست یابی به آن، حتّی حاضرند هزینه‌های گزافی را نیز بپردازند. نیاز بشر به شادی، اندیشمندان علوم مختلف را به بررسی و موشکافی این پدیده انسانی واداشته است. در این نوشتار، تلاش شده است تا کتاب‌ها و مقالات مهمّ منتشر شده در این حوزه، گزارش داده شود.

در یک تقسیم بندی کلّی، می‌توان کتب و مقالات موجود در رایطه با شادی را به سه دسته تقسیم کرد:
۱٫ شادی در فقه؛ در این دسته، نوشته‌جاتی که به لحاظ فقهی به مسایلی مانند شادی، سرگرمی و تفریح پرداخته‌اند بررسی می‌شود. نگاه فقهی به این مقولات، البتّه گاهی استدلالی است و گاهی فتوایی؛
۲٫ شادی در آیات و روایات؛ این دسته از مکتوبات، به جمع آوری آیات و روایات وارد شده در این موضوع پرداخته و نگاه قرآن و روایات را نسبت به این مقوله، بررسی می‌کنند؛
۳٫ شادی در روان‌شناسی؛ متونی که به لحاظ روان‌شناختی به مقوله شادی و تفریح پرداخته‌اند، دسته سوم را تشکیل می‌دهند.
۱٫ شادی در فقه
تقریباً اکثر فقها در کتب فقهی خود، فصلی را به بحث از عنوان قمار و همچنین سبق و رمایه اختصاص داده و در آن به موضوعاتی مانند بررسی فقهی قمار، آلات قمار، مسابقه با آلات قمار (چه با عوض و گرو، و چه بدون آن) و همچنین سبق و رمایه و آنچه در اسلام تحت این عنوان جایز است پرداخته‌اند. در این گزارش امّا به این موارد نپرداخته و تنها کتب و مقالاتی که اختصاصاً به این موضوع وارد شده‌اند را بررسی می‌کنیم.
بشر چه در گذشته و چه در حال، همواره بخشی از عمر خود را – مستقیم یا غیر مستقیم – به انجام مسابقات می‌پردازد. منشأ این امر نیز گاهی خوشگذرانی یا پر کردن اوقات فراغت و گاهی حتّی کسب درآمد و سودهای کلان است؛ بلکه چه بسا اگر حسّ برتری‌جویی و نمایاندن خود بر دیگران، در انسان نبود، پیشرفتی در زندگی او برای رسیدن به آسایش و رفاه بیشتر رخ نمی‌داد. از این روست که هر از گاهی در قسمتی از دنیا، مسابقاتی برای شناختن نخبگان در رشته‌های مختلف انجام می‌شود.
طرّاحی مسابقات در گذشته، تنها برای نشان دادن زور بازو و قدرت انسان‌ها بر یکدیگر بود و به همین دلیل نیز در مسابقاتی هچون پرتاب سنگ، پرتاب نیزه، شکار و … خلاصه می‌شد؛ امّا در حال حاضر، اهداف دیگری در این مسابقات دنبال می‌شود، که از آن جمله می‌توان به هدف‌های سیاسی، فرهنگی و به خصوص اقتصادی اشاره کرد.
با گسترش این مسابقات به جوامع اسلامی، برخی متدیّنین نیز- مستقیم یا غیر مستقیم – با این پدیده درگیر شده‌اند. همین امر متفکّران دینی را واداشته است تا این مسأله را از منظر دین، مورد کنکاش قرار دهند. در این میان، ادیان و به خصوص دین مبین اسلام، از تشویق به برپایی این گونه مسابقات فروگذار نکرده و به ترویج برخی از آن‌ها، مانند اسب دوانی، شتر دوانی و تیراندازی هم پرداخته است.
الف: کتاب‌ها
یکی از کتاب‌هایی که به صورت اختصاصی به بحث قمار پرداخته، جلد ششم کتاب «مقالات فقهی»(۱) آیت‌الله مدرّسی یزدی است که در حقیقت، تقریرات درس خارج ا۱یشان می‌باشد. ایشان در این کتاب، ابتدا به اقسام قمار و معانی مختلف آن پرداخته و سپس با تقسیم‌بندی مباحث، مسائل مرتبط با قمار را یک به یک بررسی می‌کنند.
عناوین مباحث پرداخته شده در این کتاب، به شرح زیر است:
۱٫ لعب با آلات قمار، با رهن؛
۲٫ لعب با آلات قمار، بدون رهن؛
۳٫ لعب با غیر آلات قمار، با رهن؛
۴٫ مغالبهٔ با غیر آلات قمار، بدون رهن.
دیگر کتابی که به صورت اختصاصی به بحث قمار پرداخته، جلد ششم از سلسله کتاب‌های فقه و زندگی (۲) آیت‌الله صانعی است. ایشان در این کتاب، ابتدا معنای سبق در کتاب و سنت را تبیین کرده و به این نتیجه رسیده‌ که «سبق» در لسان شریعت، به عقدی اطلاق می‌شود که به منظور سبقت و پیش گرفتن بر دیگری در موارد تعیین شده از طرف شارع در مقابل چیزی که به برنده تعلق خواهد گرفت با حفظ شرایط آن منعقد می‌گردد. سپس در تقسیم بندی مسابقات، آن‌ها را در ضمن چهار گروه، بررسی می‌کنند:
۱٫ مسابقه با آلات قمار، با عوض و گرو؛
۲٫ مسابقه با آلات قمار، بدون عوض و گرو؛
۳٫ مسابقه بدون آلات قمار، با عوض و گرو؛
۴٫ مسابقه بدون آلات قمار، بدون عوض و گرو؛ یعنی مطلق مغابله و مسابقه.
مؤلّف در ادامه، به بررسی معنای لغوی قمار پرداخته و پس ازنقل اقوال فقهای مشهور، به حرمت قسم اوّل از مسابقات فتوا داده و آیات و روایات وارده در این موضوع را بیان می‌کند. وی در مورد حرمت قسم دوم امّا تشکیک کرده و اقوال علماء موافق با خود، هم چون مرحوم سیّد احمد خوانساری، مقدّس اردبیلی و شیخ انصاری را نقل و شرح می‌کند؛ لکن در انتها، به حلّیّت و جواز این دسته از مسابقات فتوا داده و دلیل آن را تمسّک به اصل عملی و قصور آیات و روایات می‌داند.
در رابطه با قسم سوم، ابتدا این نوع از مسابقات را به دو دسته تقسیم می‌کند:
۱٫ آنچه در شرع مقدّس، از آن به عنوان «مسابقات جائز» نام برده شده و گرو گذاری در آن‌ها تصحیح شده است؛
۲٫ آنچه که شرع مقدّس در مورد آن ساکت بوده و هیچ تعرّض و تصریحی در روایات نسبت به آن وجود ندارد.
مؤلّف، آیه ۶۰ از سوره انفال را بیانگر یک اصل کلّی و قانون همیشگی، مبنی بر ترویج و تشویق بر داشتن آمادگی رزمی و بالا بردن توانایی‌های نظامی و قوای دفاعی و و رزمی مسلمانان می‌داند. به نظر وی، این ضرورت، زمانی در تیراندازی و سوارکاری تبلور یافته است؛ امّا در حال، حاضر، با تغییر بسیاری از عوامل مؤثّر در قدرت و قوّت جوامع، هر کشوری که از گسترش علم و فن‌آوری به خصوص در میان جوانان خود حمایت کند از قدرت بالاتری برخوردار می‌شود؛ بنابراین از آنجا که قدرت مورد اشاره در آیه، امروزه با ترویج و ایجاد زمینه در گسترش هر چه بیشتر علم و فن آوری در میان مردم و جوانان محقّق می‌شود، لازم است برای برگزاری مسابقات فراوان همراه با جوایز ارزشمند، برای ترغیب هر چه بیشتر جوانان به طیّ این مسیر، اقدام کرد.
در مورد قسم چهارم، معتقد است که استدلال به حرمت لهو و لعب در این موارد شایسته نیست؛ چرا که در برخی موارد، این گونه افعال، متعلّق غرض عقلائی صحیح قرار می‌گیرند.
ب: مقالات
مرحوم احمد قابل در مقاله‌ای تحت عنوان «نگاهی اجمالی به شادی و غم در متون شریعت»(۳)، به صورت اجمالی به این بحث می‌پردازد. به نظر وی، شادی و غم از روحیّاتی هستند که تأثیر به‌سزایی در زندگی بشر دارند؛ شادی، سبب نشاط و امید است و غم و اندوه، سبب افسردگی، یاس و ناامیدی. هم چنین، شادی و غم، از مقوله انفعال نفس است و آدم در پدید آمدن آن، اختیاری ندارد؛ امّا ایجاد زمینه و بستر شکل‌گیری آن در بسیاری از موارد، تحت کنترل آدمی است. تعالیم دینی در این زمینه‌سازی نقش به سزائی داشته و از توان تأثیرگذاری فراوانی برخوردار هستند. از این رو، ایشان به بررسی متون تعلیمی شریعت می‌پردازند تا توصیه‌های ارائه شده در این موضوع را مورد بررسی قرار دهند.
در متون دینی، شادی به عنوان جنود عقل معرفی شده و غم و حزن، به عنوان جنود جهل. بنابراین شادی بخشی به وسیله گفتار و بدون اهانت به دیگران، یکی از پذیرفته شده‌ترین رفتارها است. همچنین، سیره و روش رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نیز استمرار ایجاد شادی از طریق شوخی کردن بوده است. از طرفی، گفتار شادی بخش نیز یکی از مصادیق ادخال سرور است که محبوب‌ترین کار در نزد خداست. بررسی روایات ذکر شده در موضوع شادی، نشان دهنده آن است که شادی بخشیدن نسبت به دیگر افراد جامعه، از پسندیده‌ترین کارها نزد خداوند و حتّی برترین عبادت است. البتّه تبدیل این شرورت مؤکّد اخلاقی به امری الزامی و اجباری، از مرغوبیت عرفی آن می‌کاهد؛ ولی در مواردی که ضرورت‌های زندگی فردی یا اجتماعی، حداقل چیزی را عقلا لازم بداند، شرع نیز آن را لازم می‌شمارد.
ایشان در ادامه، با متذکّر شدن این موضوع که در مقابل شادی، حزن و اندوه است که در متون شریعت مورد نکوهش قرار گرفته است، عدم مطلوبیّت حزن و اندوه در نزد خدا و خلق را در ضمن آیات متعدّدی از قرآن – مانند: بقره، ۳۸، ۶۳، ۱۱۲ و آل عمران، ۱۷۰ و مائده، ۶۹ و … – گزارش می‌دهند.
مرحوم قابل، با اشاره به این نکته که واقعیّت این دنیا به گونه‌ای است که تمامی افراد در مقابل غم و اندوه قرار می‌گیرند و نفس آدمی نسبت به اتفاقات و پدیده‌های ناگوار هستی، واکنشی طبیعی به نام حزن را نشان می‌دهد؛ توصیه دین در این گونه موارد را فراهم کردن آگاهانه و مختارانه وسائل شادی و گریز از غم و اندوه به سوی شادی و سرور می‌دانند.
مؤلّف در ادامه، به بررسی ادلّه مخالفین با این نظریّه پرداخته و همه آن‌ها رد می‌کنند؛ هم چنین روایات وارده در مورد عزاداری بر اهل بیت و استحباب گریه کردن بر ایشان را نیز به لحاظ سندی مخدوش دانسته و علاوه بر آن، معارض با سیره ائمّه هدی (علیهم السلام) و اصحاب نزدیک به ایشان می‌انگارند.
 وی در پایان، به نقل قولی از مرحوم امام (قدس سره) اشاره می‌کند که ایشان در پاسخ به ادّعای برخی فقیهان در مورد مرسوم بودن خواندن مرثیه در حضور ائمه هدی (علیهم السلام)، می‌فرماید: «لأنّ تلک المجالس المرسومه فی هذه الأعصار لم تکن معهوده قبل عصر الصفویّه بهذا الرواج؛ و أمّا فی عصر الأئمّه و بعده إلی مدّه مدیده، فلا شکّ فی عدم تعرّف انعقادها رأساً…» (المکاسب المحرّمه، ج ۱، ص ۲۲۳)
در این رابطه، مقالاتی دیگری مانند مقاله «احکام شادی و نشاط»(۴)، نوشته محمود اکبری نیز وجود دارند که تنها به نقل فتاوای فقیهان در این رابطه پرداخته‌اند.
۲٫ شادی در آیات و روایات
الف: کتاب‌ها
م۲همّ‌ترین کتابی که با این رویکرد به مقوله شادی پرداخته، کتاب «الگوی شادی از نگاه قرآن و حدیث»(۵)، نوشته حجّت‌الاسلام ری‌شهری است. به نوشته ایشان، یکی از معجزات اسلام این است که چهارده قرن پیش از این و در عصر حاکمیّت جهل بر جهان، الگویی از شادکامی را به جهانیان عرضه کرد که در
۳

دوران شکوفائی علم، دانشمندان جهان از طریق تجربه و به تدریج، به آن نزدیک شده‌اند. الگوئی که اسلام برای شادکامی معرّفی می‌کند مبتنی بر واقعیّت های انسان و جهان است، به گونه‌ای که همگان می‌توانند با بهرگیری از آن، حتّی در سخت‌ترین شرائط زندگی، شادکام باشند.

 کتاب دیگر، «نشاط و شادی»(۶)، نوشته حبیب‌الله فرحزاد، سخنران مذهبی و یکی از کارشناسان برنامه «سمت خدا» است که در آن، به سیره عملی رسول گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) پرداخته شده است.
 ب: مقالات
مقاله «بررسی امید و ضرورت شادی و نشاط از دیدگاه قرآن و روایات و تعالیم دینی»(۷)، نوشته ویدا صیفوری و علی فلاحتی است. به نظر نویسندگان این مقاله، اسلام به هیچ وجه با شادی و نشاط مخالف نیست؛ علاوه بر آن که، بدون نشاط، نه امور دنیوی انسان به سرانجام می‌رسد و نه امور اخروی وی. همچنین به تجربه ثابت شده است که شادی و نشاط، مادّه اوّلیّه تغییر جامعه و تحوّل و تکامل درونی انسان‌هاست.
مقالاتی دیگر نیزدر این موضوع نگاشته شده‌اند که عبارت‌اند از: «نشاط و شادی در سیره معصومین»(۸)، نوشته محمدجواد طبسی؛ «قرآن، نشاط و شادی»(۹) که پژوهشی درباره فرح و مرح و رویکردهای قرآنی است نوشته ناهید طیبی و همچنین «مفهوم شادی و نشاط در قرآن وحدیث»(۱۰)، نوشته سیّده طیّبه حسینی و طاهره کمالی زاده؛ و «معیارها و شرائط شادی در اسلام»(۱۱)، نوشته خداداد شمس الدینی.
۳٫ شادی از منظر روانشناسی (با رویکردی اسلامی)
الف: کتاب‌ها
۴به جرأت می‌توان گفت: مهمّ ترین کتابی که با این رویکرد، به مقوله شادی پرداخته است، کتاب «الگوی اسلامی شادکامی»(۱۲)، به قلم دکتر عبّاس پسندیده است. نتایجی که وی در این کتاب، به آن‌ها رسیده است از این قرار است:
۱٫ شادکامی دارای دو رکن است: خیر و سرور؛
۲٫ از نظر اسلام، سعادت در دو سطح دنیوی و اخروی تعریف می‌شود؛
۳٫ ساختار احساس شادکامی، از دو جزء اساسیِ رضامندی از تقدیر و نشاط تشکیل می‌شود؛
۴٫ شادکامی، یک مبنای اساسی دارد و آن، توحید است؛
۵٫ مؤلّفه‌های دوگانه رضامندی و نشاط، هر کدام یک پایه نظری مشخص دارند؛ نظریّه رضامندی، خیرباوری و نظریّه نشاط، شادی و لذّت است؛
۶٫ بررسی‌ها نشان دادند که گذشته از پایه نظری برای تأمین رضامندی و نشاط، عوامل دیگری نیز در این رابطه وجود دارند؛
۷٫ با برررسی تطبیقی میان دیدگاه اسلام و روانشناسی، مشخّص می‌شود که درباره شادکامی، دو رویکرد در روانشناسی وجود دارد: یکی لذّت‌گرا و دیگری سعادت‌گرا، که دومی با منطق اسلام هماهنگ‌تر است.

image description

ایشان در نتیجه‌گیری از مباحث کتاب، عنوان می‌کند که برای تحقّق شادکامی، باید الگوی «زندگی موحّدانه» را اجرا نمود. در این الگو، شادکامی توسّط خداوند، تقدیر و تدبیر می‌شود؛ امّا تحقّق آن، به واکنش مناسب فرد بستگی دارد.۵

دیگر کتاب‌هایی که به نوعی مرتبط با این قسم هستند عبارت‌اند از: «شادی و شادکامی از نگاه اسلام»(۱۳)، نوشته سیّد محمد خطیب؛ «لذّت و شادکامی»(۱۴)، نوشته مهدی عبّاسی؛ «سعادت و شادکامی»(۱۵)، نوشته حمزه عبدی؛ و «شادی و نشاط از دیدگاه قرآن و حدیث»(۱۶)، نوشته هادیه پرهیزکار.
ب: مقالات
مقالات نگاشته شده در این موضوع، بسیار زیاد است که تنها به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.
مقاله «تعریف و ماهیّت شادی در اسلام»(۱۷)، به قلم محمّد زارعی محمودآبادی، ابتدا به تعریف شادی در فارسی پرداخته و در ادامه، با بررسی واژه‌های مرتبط، به دنبال یافتن معادل دقیق آن‌ها در روایات است. این مقاله سپس با بررسی روایات و نقد و بررسی آراء و دانشمندان غربی و اسلامی، سعی در روشن کردن مفهوم و ماهیّت شادی کرده است.
هم چنین مقالات «بررسی دیدگاه غم و شادی در نهج البلاغه با تمرکز بر روش‌های شادی آفرین»(۱۸)، نوشته اعظم مرادی؛ «بررسی تطبیقی مفهوم شادی و نشاط از دیدگاه اسلام و روانشناسی»(۱۹)، نوشته علیرضا بخشایش، مهناز مرتضوی و محمود حائری؛ و «بررسی تأثیر مثبت اندیشی از دیدگاه قرآن»(۲۰)، نوشته محمّد حسین توانائی و الهه سلیم‌زاده نیز در این رابطه قابل توجّه هستند.
منابع:
۱٫ مدرّسی طباطبایی، سیّد محمّدرضا، مقالات فقهی، جلد ۶، دار التفسیر، اوّل، ۱۳۹۲ ش، قم.
۲٫ صانعی، یوسف، فقه و زندگی، جلد ۶، میثم تمار، اوّل، ۱۳۸۵ ش، قم.
۳٫ قابل، احمد، فقه کارکردها و قابلیت‌ها، شریعت عقلانی، ۱۳۹۲ ش، فضای مجازی.
۴٫ محمودی، اکبر، مجلّه مبلغان، خرداد ۱۳۸۳، شماره ۵۴، ص ۶۶٫
۵٫ محمّدی ری‌شهری، محمّد، الگوی شادی از نگاه قرآن و حدیث، دارالحدیث، اوّل، ۱۳۹۱ ش، قم.
۶٫ فرحزاد، حبیب‌الله، سیره پیامبر اکرم (شادی و نشاط)، جلد ۴، طوبای محبت، اول، ۱۳۹۲ ش، قم.
۷٫ صیفوری، ویدا و فلاحتی، علی، مجلّه مطالعات معرفتی در دانشکاه اسلامی، تابستان ۱۳۹۰ ش، شماره ۴۷، ص ۸۴٫
۸٫ طبسی، محمّدجواد، مجلّه فرهنگ کوثر، فروردین ۱۳۷۹ ش، شماره ۳۷، ص ۳۴٫
۹٫ طیّبی، ناهید، مجلّه کوثر، تابستان ۱۳۸۲ ش، شماره ۹، ص ۲۹٫
۱۰٫ حسینی، سیّده طیبه و کمالی زاده، طاهره، مجلّه فرهنگ در دانشگاه اسلامی، زمستان ۱۳۹۰ ش، شماره ۱، ص ۱۱۷٫
۱۱٫ شمس‌الدینی، خداداد، مجلّه کوثر، شماره ۷۷، بهار ۱۳۸۸ ش، ص ۳۲٫
۱۲٫ پسندیده، عبّاس، الگوی اسلامی شادکامی، دارالحدیث، اوّل، ۱۳۹۲ ش، قم.
۱۳٫ خطیب، سیّد محمّد، شادی و شادکامی از نگاه اسلام، دارالحدیث، اوّل، ۱۳۹۱ ش، قم.
۱۴٫ عبّاسی، مهدی، لذّت و شادکامی، دارالحدیث، اوّل، ۱۳۹۱ ش، قم.
۱۵٫ عبدی، حمزه، سعادت و شادکامی، دارالحدیث، اوّل، ۱۳۹۱ ش، قم.
۱۶٫ پرهیزکار، هادیه، شادی و نشاط از دیدگاه قرآن و حدیث، بوستان کتاب، اوّل، ۱۳۹۰ ش، قم.
۱۷٫ زارعی محمود آبادی، محمّد، مجلّهبلاغ مبین،زمستان ۱۳۸۸ و بهار و تابستان ۱۳۸۹، شماره ۲۱ و ۲۲ و ۲۳، ص۱۵۹٫
۱۸٫ مرادی، اعظم، مجلّه پژوهش‌های نهج البلاغه، بهمن ۱۳۸۶ ش، شماره ۲۱ و ۲۲، ص ۱۳۲٫
۱۹٫ بخشایش، علیرضا و مرتضوی، مهناز و حائری، محمود، مجلّه فرهنگ در دانشگاه اسلامی، زمستان ۱۳۹۰ ش، شماره ۱، ص ۸۴٫
۲۰٫ توانائی، محمّد حسین و سلیم زاده، الهه، پژوهش‌نامهعلومومعارفقرآنکریم، تابستان ۱۳۸۹ ش، شماره ۷، ص ۳۹٫
تهیه و تنظیم: یاشار صدری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics